مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی، آموزش آرامسازی کاربردی و تصویر سازی ذهنی بر کاهش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران خبره
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: طرحوارهدرمانی, آرامسازی کاربردی, تصویرسازیذهنی, اضطراب حالتیرقابتی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثر بخشی طرحوارهدرمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی در کاهش اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران خبره می باشد. نمونة پژوهش شامل 72 نفر از ورزشکاران ملیپوش مرد و زن بودند که از رشتههای مختلف تیمی و انفرادی به شکل تصادفی انتخاب و در چهار گروه 18 نفری قرار داده شدند. شرکت کنندگان از طریق پرسشنامة خود سنجی ایلی نویز، در دو مرحلة پیش و پسآزمون مورد بررسی قرار گرفتند. هر کدام از روشها بر روی یک گروه به مدت 9 هفته اعمال گردید و گروه چهارم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل کووایانس چند متغیره بیانگر این بود که اجرای هر سه روش طرحواره درمانی، آرام سازی کاربردی و تصویرسازیذهنی در کاهش اضطراب حالتیرقابتی مؤثر بوده است. طرحوارهدرمانی موثرترین روش در کاهش اضطراب حالتیرقابتی بود و باعث بیشترین کاهش میزان اضطراب شناختی و جسمانی در مقایسه با دو روش دیگر گردید.
The purpose of this study was to compare the effectiveness of schema therapy, applied relaxation and imagery in order to reduce the competitive state anxiety of elite athletes. The sample consisted of 72 men and women national athletes of team and individual sports which were divided in four groups randomly. Interventions were held for 9 weeks. Participants completed the CSA-2 scale in pretest and posttest. The results of MANCOVA showed that all three methods (schema therapy, applied relaxation and imagery) were effective in order to reduce the competitive state anxiety of athletes. Also, schema therapy was the most effective method to reduce both cognitive and somatic anxiety compared to the other methods.
پاپن ،آر؛ دوناقی،ام. (2011). روشهای آرام سازی. ترجمة فارسی ،علیرضا؛ عبدلی، بهروز، فولادیان، جواد و مرادی ،مجید. (1390) تهران: انتشارات اسرار دانش.
خورشیدزاده، محسن؛ برجعلی، احمد؛ سهرابی، فرامرز؛ دلاور، علی (1390). اثربخشی طرحواره درمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره، 1 (2)، 5-24.
رابرتس جی. سی؛ اسپینگ ک. سی؛ پمبرتن، اس (1382). آموزش روان شناسی ورزشی (راهنمای عملی برای درک مفاهیم اساسی روان شناسی ورزشی)، ترجمة واعظ موسوی، سید محمدکاظم؛ شجاعی، معصومه. چاپ اول، تهران: انتشارات رشد، 172
رمضانعلی، ش.(1386).تاثیر تصویر سازی بر اضطراب رقابتی حالتی بازیکنان تنیس روی میز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
کشاورزمقدم، س.(1390). تاثیر تصویر سازی هدایت شده ذهنی بر ارتقا عملکرد حرکتی و تقلیل تنیدگی در ورزشکاران ایروبیک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
واعظموسوی، محمدکاظم؛ شجاعی، معصومه (1382). آموزش روانشناسی ورزشی. چاپ اول. تهران: انتشارات رشد.
واینبرگ، آر، اس؛ گولد، دی (2011). مبانی روان شناسی ورزش و تمرین. ترجمة واعظ موسوی،محمد کاظم؛ حجتی،علی؛ اسماعیلی،میلاد؛ رضاسلطانی،نجمه؛ راهداربیگ، ریحانه.(1392).تهران: انتشارات حتمی.
یانگ،جی. (1990). طرحواره درمانی. ترجمه حمیدپور،حسن؛ اندوز، زهرا.(1386).چاپ دوم .تهران: انتشارات ارجمند.
Ackerman, C. J., & Turkoski, B. (2000). CE Test: Using Guided Imagery to Reduce Pain and Anxiety. Home Healthcare Now, 18(8), 531.
Alwan, M., Zakaria, A., Rahim, M., Hamid, N. A., & Fuad, M. (2013). Comparison between two relaxation methods on competitive state anxiety among college soccer teams during pre-competition stage. International Journal of Advanced Sport Sciences Research, 1(1), 90-104.
Birrer, D., & Morgan, G. (2010). Psychological skills training as a way to enhance an athlete's performance in high‐intensity sports. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 20(s2), 78-87.
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: a review of meta-analyses. Clinical psychology review, 26(1), 17-31.
Carter, J. D., McIntosh, V. V., Jordan, J., Porter, R. J., Frampton, C. M., & Joyce, P. R. (2013). Psychotherapy for depression: a randomized clinical trial comparing schema therapy and cognitive behavior therapy. Journal of affective disorders, 151(2), 500-505.
Fisher, B. H. (2007). The Effects of Utilizing a Preshot Routine and Deep Breathing on Reducing Performance Anxiety and Improving Serving Performance Among Youth Tennis Players: ProQuest.
Gorman, J. M. (2003). Treating generalized anxiety disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 64(1), 24-29.
Humara, M. (1999). The relationship between anxiety and performance: A cognitive-behavioral perspective. Athletic Insight, 1(2), 1-14.
Hunot, V., Churchill, R., Silva de Lima, M., & Teixeira, V. (2007). Psychological therapies for generalised anxiety disorder. Cochrane Database Syst Rev, 1.
Karageorghis, C., & Terry, P. (2011). Inside sport psychology: Human Kinetics.
Martens, R., Burton, D., Vealey, R. S., Bump, L. A., & Smith, D. E. (1990). Development and validation of the competitive state anxiety inventory-2. Competitive anxiety in sport, 117-190.
Maynard, I. W., Hemmings, B., & Warwick-Evans, L. (1995). The effects of a somatic intervention strategy on competitive state anxiety and performance in semiprofessional soccer players. Sport Psychologist, 9, 51-51.
Mousavi, S., & Meshkini, A. (2011). The effect of mental imagery upon the reduction of athletes anxiety during sport performance. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(1), 342-346.
Nordin, S. M., & Cumming, J. (2008). Types and functions of athletes’ imagery: Testing predictions from the applied model of imagery use by examining effectiveness. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 6(2), 189-206.
Öst, L.-G. (1987). Applied relaxation: description of a coping technique and review of controlled studies. Behaviour research and therapy, 25(5), 397-409.
Prapavessis, H., Grove, J. R., McNair, P. J., & Cable, N. T. (1992). Self-regulation training, state anxiety, and sport performance: A psychophysiological case study. The Sport Psychologist.
Siev, J., & Chambless, D. L. (2007). Specificity of treatment effects: cognitive therapy and relaxation for generalized anxiety and panic disorders. Journal of consulting and clinical psychology, 75(4), 513.
Solberg, E., Ingjer, F., Holen, A., Sundgot-Borgen, J., Nilsson, S., & Holme, I. (2000). Stress reactivity to and recovery from a standardised exercise bout: a study of 31 runners practising relaxation techniques. British journal of sports medicine, 34(4), 268-272.
Spence, J. T., & Spence, K. W. (1966). The motivational components of manifest anxiety: Drive and drive stimuli. Anxiety and behavior, 291-326.
Swain, A., & Jones, G. (1996). Explaining performance variance: The relative contribution of intensity and direction dimensions of competitive state anxiety. Anxiety, Stress, and Coping, 9(1), 1-18.
Terry, P. C., Karageorghis, C. I., Saha, A. M., & D’Auria, S. (2012). Effects of synchronous music on treadmill running among elite triathletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), 52-57.
Vurgun, N., Dorak, R. F., & Ozsaker, M. (2012). VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE SPORT IMAGERY QUESTIONNAIRE FOR TURKISH ATHLETES. International Journal of Academic Research, 4(6).
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 6E: Human Kinetics.
Young, J. (1990). Cognitive therapy for personality disorders: a schema-focused approach. Florida: Professional resource exchange. Inc.[Links].
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide: Guilford Press.
Nilgün, V. R., Ferudun, D., & Murat, O. (2013). Sport Imagery, Competitive Anxiety and Sport Confidence In Elite Athletes. Aust. J. Basic & Appl. Sci, 7(14), .566-572.