واکاوی وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی ایران در فضای انقلابهای صنعتی (با رویکرد تحلیل مضمون)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحامد تارین 1 , سکینه شاهی 2 , یداله مهرعلیزاده 3 , حمید فرهادی راد 4 , غلامحسین رحیمی دوست 5
1 - دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی
2 - دانشگاه شهید چمراز اهواز، دانشکده علوم تربیتی
3 - mehralizadeh, yadollah
4 - دانشگاه شهید چمران اهواز
5 - دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی، گروه تکنولوژی آموزشی
کلید واژه: ساختار سازمانی, تحلیل مضمون, رشتهها و گروههای آموزشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در پی کاوش چگونگی وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در گذشته، حال و آینده با توجه به رویکرد انقلابهای صنعتی بود. این مطالعه، از نظر هدف کاربردی- توسعهای و از لحاظ ماهیت توصیفی-اکتشافی و از نظر نوع دادهها کیفی است. کلیه اسناد علمی نمایه شده در پایگاههای داخلی و خارجی که موضوع آنها ساختارسازمانی، رشتهها و گروه-های آموزشی و انقلابهای صنعتی بوده و همچنین خبرگان حوزه مدیریت آموزشی مؤسسات و دانشگاههای دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاکمحور تعداد 61 سند علمی مرتبط و 10 نفر خبره انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از ابزار دادهکاوی اسناد علمی و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مضمون و نرم افزار MaxQda نسخه 2020 استفاده گردید. یافتهها نشان داد شبکه مضامین وضعیت ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی ایران در فضای انقلابهای صنعتی دارای 60 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در فضای انقلابهای صنعتی اول و دوم شکلی از دیسیپلینمحوری و وظیفهمحور داشته، در فضای انقلاب صنعتی سوم ساختارها صورتی از سلولی و شبکهای و در انقلاب صنعتی چهارم وضعیتی از دیجیتالی و پروژهمحور خواهند داشت.
The current research was to explore the state of structure of academic disciplines and educational groups in the past, present and future according to the approach of industrial revolutions. This study is in terms of applied-developmental purpose, in terms of descriptive-exploratory nature, and in terms of the type of data, it is qualitative. All scientific documents indexed in domestic and foreign databases, whose subject is "organizational structure", "educational disciplines and groups" and "industrial revolutions", as well as experts in the field of educational management of public institutions and universities in Tehran as a society Statistics were selected. 61 related scientific documents and 10 experts were selected by using criterion-based targeted sampling. To collect data, the data-mining tool of scientific documents was used, and for data analysis, thematic analysis technique and MaxQda software version 2020 were used. The results showed that the network of themes of the structure of university courses and educational groups has 60 basic themes, 6 organizing themes and one comprehensive theme. The obtained results indicate that the structure of university courses and educational groups in the first and second industrial revolutions had a form of discipline-oriented and task-oriented, in the third industrial revolution, cellular and network structures and in the industrial revolution Fourth, they will have a digital and project-oriented situation.
_||_