شناسایی و مدلسازی عوامل اثرگذار بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی در بانک ملی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دارم
کلید واژه: مدیران آموزشی, بانک ملی, صلاحیت حرفهای, تحلیل دیمتل,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی در بانک ملی ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، آمیخته-اکتشافی است. این پژوهش دارای یک بخش کیفی برای شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی و یک بخش کمی جهت تعیین تاثیرات متغیرها است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کمی و کیفی، بهصورت هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی صورت گرفته است. در بخش کیفی، ابتدا از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل خبرگان بانک همانند متولیان آموزش در بانک (مدیران و روسای آموزش) جهت شناسایی عوامل اثرگذار بر ارتقای صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی استفاده شده است.بر اساس نتایج تحقیق، هشت عامل زیرساختهای سازمانی، سیستم مدیریت دانش، برنامههای توسعهای در بانک، نگرش سازمانی در بانک، استراتژیهای آموزشی بانک، عوامل فردی، مشارکت ذینفعان در طراحی صلاحیتهای حرفهای و مهارتهای رهبری در ارتقاء صلاحیت حرفهای مدیران آموزشی شناسایی شدند
ادبیات زیادی در مورد مدیریت بد و مدیران نالایق وجود دارد. این موضوع حاکی از این روایت غالب است که مدیران بد، اگرچه دارای تخصص فنی، حرفهای حوزه خود هستند، اما به دلیل نداشتن مهارتهای نرم، بین فردی، ارتباطی و سازمانی لازم جهت اثربخشی، شکست می خورند. درباره این واقعیت که صلاحیت حرفهای در شغل یک جزء ضروری مدیریت خوب است، اظهارنظر کافی وجود ندارد (خیمنز ، 2019). در سازمانهای امروزی یک شعار نگرانکننده وجود دارد: آنهایی که نمیتوانند اجرا کنند، رهبری میکنند. برای طرفداران این فلسفه، صلاحیت در شغل خود جهت برتری دادن به عنوان یک مدیر در آن شغل غیر ضروری است. افراد زیادی در مناصب مسئولیت هستند که اقتدار دارند اما مسئولیتی بر عهده نمی گیرند. که می تواند دستور بدهد اما نمیتواند رهبری کند. یکی از صلاحیتهای اصلی، اگر نگوییم شایستگی اولیه مدیریت خوب، صلاحیت حرفهای است. مدیرانی که از نظر فنی باصلاحیت هستند با جاذبههای شغلی به سمت رهبری میآیند. جاذبههای شغلی از تجربه شکل گرفته و به کسانی که دارای آن هستند، اعتماد به نفسی میبخشد تا به طور مؤثر چالشهای پیش روی سازمان خود را هدایت کنند
_||_