تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه شفیقی 1 , مهدی کلانتری 2 , رشید ذوالفقاری زعفرانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گوه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گوه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: عملکرد شغلی, انگیزش شغلی, ای, دینداری در کار, اخلاق حرفه&lrm,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه معلمان آموزش و پرورش استان همدان که تعداد آنها بالغ بر 3700 نفر می باشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونههای آماری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است که با استناد جدول مورگان 302 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها چهار پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک (1965)، اخلاق حرفهای آرمیتو و همکاران (2011)، عملکرد هرسی و گلداسمیت (2008) و انگیزش هاکمن و اولدهام (1980) بود. پس از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از نرمافزارSpss-21 و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار SmartPLSانجام پذیرفت. در نهایت یافته های پژوهش تاثیر اخلاق حرفهای و ابعادش بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار را در جامعه مورد مطالعه مورد تائید قرار داد.
The aim of this study was to determine the effect of professional ethics on the performance and job motivation of teachers with the mediating role of religiosity in work. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of the study was all education teachers in Hamedan province, whose number is over 3700 people. In this study, multi-stage cluster sampling method was used to select statistical samples. 302 people were selected as a sample based on Morgan table. Data collection tools were four standard questionnaires of Glock and Stark (1965), Armito et al.'s (2011) professional ethics, Hershey and Goldsmith (2008) and Hackman and Oldham (1980) motivation questionnaire. After collecting the questionnaires using Spss-21 software and statistical inference of the data was done through structural equation modeling and SmartPLS software. Finally, the findings of the study confirmed the effect of professional ethics and its dimensions on the performance and job motivation of teachers with the mediating role of religiosity in work in the study community.
_||_