ارائه مدل ارتقاء اخلاق حرفهای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشهربانو حبیبی 1 , امیرحسین محمد داوودی 2 , کامران محمدخانی 3
1 - دانشجوی دکتری ،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی،واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - دانشیار مدیریت آموزش عالی،گروه مدیریت آموزش عالی،دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: مدیران مدارس, ارتقاء اخلاق حرفهای, مدارس متوسطه شهر تهران,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتقاء اخلاق حرفهای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی بودند که بعد از انجام 25 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت.در نهایت 5 بعد، 19 مولفه و 83 شاخص شناسایی شد. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار و پایایی از فرمول کوپای (633/0) بدست آمد. برای ترسیم مدل از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اجتماعی فرهنگی (0.668)، توجهات آموزشی (0.574)، عوامل رفتاری (0.567)، تشکیلاتی (0.446) و فردی (0.345) به ترتیب بیشترین اهمیت را در مدل ارتقاء اخلاق حرفهای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران داشتند. اعتبار الگو نیز با 5 بعد (فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی، سازو کار اجرایی، مبانی نظری و بازخورد، اصلاح و مهندسی مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای مدل داشتند.
The purpose of this study was to present a model for promoting the professional ethics of high school principals in Tehran. The method of conducting research is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions and components. The statistical population in this study were all experts in the field of educational management and higher education management, which was conducted after 25 theoretical saturation interviews. Finally, 5 dimensions, 19 components and 83 indicators were identified. Validity was obtained through 4 experts and by two colleagues and reliability of the Copa formula (0.633). The structural equation method of smartpls3 software was used to draw the model. The results showed that socio-cultural dimensions (0.668), educational attention (0.574), behavioral factors (0.567), organizational (0.446) and individual (0.345) were the most important in the professional ethics promotion model of high school principals in Tehran, respectively. The validity of the model was evaluated with 5 dimensions (philosophy and goals, implementation steps, executive mechanism, theoretical foundations and feedback, correction and re-engineering) which showed high validity of the model.
_||_