تدوین مدل ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه استان تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی رمضانی لیمائی 1 , عبدالرضا سبحانی 2 , امیر حسین محمد داودی 3 , علی تقی پور ظهیر 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش اثربخش, کارکنان اداری, آموزش ضمن خدمت, تدوین مدل,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه استان تهران) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل افراد خبره در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان و در بخش کمّی کلیه کارکنان رسمی و قراردادی غیرعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بود. تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ انجام شدند. نیکویی برازش ابزار برابر 0.91، خطای اندازه گیری مدل برابر 0.072 و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ کل برابر 0.812 به دست آمد. نتایج به دست آمده به شناسایی 3 بُعد، 8 مولفه و 42 شاخص منجر شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد مدل تدوین شده جهت سنجش و اندازه گیری کمی ها و کاستی ها در این حوزه و در نهایت ارتقاء آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی مناسب می باشد.
Background and Aim: The present study aimed to provide a model for promoting effective on-the-job training of administrative staff of Islamic Azad University. Method: The statistical population in the qualitative section included experts in the field of on-the-job training of employees and in the quantitative section were all of the official and contracted non-faculty members of the Islamic Azad University of Tehran Province in the academic year 2018-19. The data collection tool was a semi-structured interview for the qualitative section and a self-made questionnaire for the quantitative section. Results: Confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha were examined in quantitative part. The goodness of fit for the questionnaire was 0.91, the RMSEA was 0.072, and the overall Cronbach's alpha was equal to 0.812 as a measure of reliability. The results led to the identification of 3 dimensions, 8 components and 42 indicators. Discussion and Conclusion: The study resulted in development of a model for improving effective on-the-job training of administrative staff of Islamic Azad University is appropriate.
_||_