طراحی واعتباربخشی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمدینه علیخانی گله 1 , مریم براتعلی 2 , جهانبخش رحمانی 3 , مهدی دهباشی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
4 - استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, طراحی, اعتباربخشی, زیبایی شناسی, مغزمحور,
چکیده مقاله :
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتباربخشی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی بوده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقوله بندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بین المللی نو و بدیع در ارتباط با برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده که با روش نمونه گیری هدفمند متوالی، از نوع نمونه گیری نظری و از طریق ابزار فیش برداری، اطلاعات جمع آوری شده و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده منجر به ارایه الگوی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی، دارای پنج عنصر از بین 9 عنصر برنامه درسی کلاین شده است که عبارتند از: عنصر هدف شامل: توجه به شیوه های مختلف و جنبه های گوناگون ادراک در یادگیری، تقویت مغز در تمام فعالیتها، توسعه نظم رشد شناختی زیبایی شناسانه، تجسم در یادگیری، توسعه یادگیری با تفکر انتقادی. عنصر محتوا شامل: انعطاف پذیری مغز، ترسیم آینده نگری، تکنیک های خلاقیت و ایجاد تجارب حسی درونی عمیق بر اساس تلفیق مغز و هنر. عنصر استراتراتژهای یاددهی– یادگیری شامل: تمرین و فعالیت محوری، روش های متنوع، تدریس فرایند محور. عنصر محیط شامل: محیط شاد، محیط یادگیری فعال، محیط زیبایی شناسانه، محیط جذاب، محیط در جهت یادگیری عمیق و محیط دلپذیر. عنصر ارزشیابی شامل: توجه به تفاوت های فردی، استفاده از تکنیک مستمر و عملی، ارزیابی انعطاف پذیر، ارزشیابی خلاقانه سازگار با مغز.
The purpose of this study was to design and validate the environment of brain-based curricula based on aesthetics. The present study has analyzed qualitative content analysis and deductive categorization system to analyze new and innovative international texts and researches in relation to brain-oriented curricula based on aesthetics. The field of research includes all printed and electronic sources that have been collected by sequential purposeful sampling method, theoretical sampling and through fish taking tools and have been analyzed in three stages of open, axial and selective coding. . The results lead to the presentation of the model of the environment of the brain-based curriculum based on aesthetics, has five elements out of 9 elements of the Klein curriculum, which are: The target element includes: attention to different ways and different aspects of perception in learning Strengthen the brain in all activities, develop an aesthetic cognitive development order, visualize in learning, develop critical thinking learning. The content element includes: brain flexibility, futurism mapping, creativity techniques, and the creation of deep inner sensory experiences based on a combination of brain and art. The element of teaching-learning strategies includes: practice and core activities, various methods, process-oriented teaching. The environment element includes: happy environment, active learning environment, aesthetic environment, attractive environment, environment for deep learning and pleasant environment. The evaluation element includes: paying attention to individual differences, using continuous and practical techniques, flexible evaluation, creative evaluation compatible with the brain.
_||_