واکاوی عوامل جذب در مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد تقی محمودی 1 , فرددین جوانبخت 2 , بدری شاه طالبی 3
1 - استاد یار رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد،ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کلید واژه: شایستگی, مدیریت استعداد, جذب استعداد, ارزش گذاری, کانال استخدام,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف واکاوی عوامل جذب در مدیریت استعداد به منظور بهبود عملکرد فردی کارکنان آموزش وپرورش ایران به روش کیفی-کمی انجام شد. پس از کدگذاری و دسته بندی40 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش ،کیفی وکمی انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی مضامین85/. برآورد شد. در فاز کمی محیط پژوهش ،به تعداد 5873 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 369 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند.. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از 75/0 گزارش شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی در تحلیل داده های کمی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودار ها، و در بخش استنباطی از روش تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. با توجه به شاخص های ارزش گذاری ،روش های جذب، شایستگی وکانال استخدام با بار عاملی 57/.، 55/.، 39/.، 37. به ترتیب از بیشترین اثر تبیین کنندگی در این الگو برخوردار بوده.
The purpose of this study was to investigate the recruitment factors in talent management in order to improve the individual performance of Iranian education and training staff through qualitative-quantitative method. After coding and categorizing the first 40 themes, its content validity was assessed in two ways, qualitative and quantitative. Using the Holstein coefficient, the reliability of the themes was 0.85. Estimated. In the quantitative phase of the study environment, 5873 individuals were selected using Cochran's formula 369 as the sample size by non-random sampling. Values corresponding to Cronbach's alpha coefficient were reported for themes above 0.75. . In order to analyze the data, descriptive statistical methods were used in quantitative data analysis including frequency distribution tables and graphs, and in the inferential part the confirmatory factor analysis method and covariance-based structural equation modeling approach were used. According to valuation indices, recruitment methods, competency and recruitment channel with factor loadings of .57, .55, .39, .37 had the most explanatory effect in this model, respectively.
_||_