طراحی مدل امیخته از عناصر پیشران سازمان های توسعه محور مبتنی بر آموزش
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسهیلا گلشناس 1 , بابک نصیری قرقانی 2 , اسماعیل سعدی پور 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
کلید واژه: توسعه سازمانی, : سازمان توسعه محور, سازمان صدا و سیما,
چکیده مقاله :
از آنجا که الگوهای سازمان توسعه محور به شدت بافت محور است و وابسته به فرهنگ خاص هر جامعه است، از اینرو پژوهش حاضر درصدد بود تا مولفه های سازمان توسعه محور در سازمان های دولتی در ایران را شناسایی و رتبه بندی کند. به این منظور از ابتدا از پژوهشی کیفی استفاده شد و 22 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه توسعه سازمانی بر اساس روش نمونه گیری هدفمند نظری انتخاب شدند و سپس بر اساس مولفه های استخراج شده، از AHP فازی برای رتبه بندی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه باز و همچنین تکنیک دلفی بود. علاوه بر آن، برای تحلیل داده های به دست آمده نیز از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که مهمترین مولفه های سازمان توسعه محور به ترتیب عبارتند از رهبری، منابع، ارکان اصلی استراتژیک، سیستم های عملیاتی و فرایندهای پشتیبانی، سازوکارهای سودمند، پاداش، نگرش نسبت به تغییر، محصولات و خدمات پیآمدها و نتایج، سنجش و ارزیابی، بازار و فرهنگ سازمانی. از بین مولفه های شناسایی شده شاخص مدیریت و ر هبری پویای سازمانی در بالاترین اولویت برای توسعه سازمان های رسانهای قرار دارد.
development-oriented organization models are highly context-based and are dependent on the specific culture of each society, the present study therefore sought to identify and rank the components of development-oriented organization in government agencies in Iran. For this purpose, qualitative research was used from the beginning and 22 experts and organizational development experts were selected based on theoretical purposeful sampling method and then based on extracted components, fuzzy AHP was used for ranking. Data collection tools included open interviews as well as Delphi techniques. In addition, inductive content analysis method was used to analyze the obtained data. The findings of this study showed that the most important components of a development-oriented organization are leadership, resources, key strategic pillars, operational systems and support processes, utility mechanisms, rewards, attitude to change, products and services, outcomes and outcomes, measurement And evaluation, market and organizational culture. Among the identified components of management index and dynamic organizational services are the highest priority for development of media organizations.
_||_