طراحی الگوی برنامه درسی وارونه مبتنی بر یادگیری خودراهبر در درس کاروفناوری مقطع متوسطه اول
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیراضیه نوری 1 , لادن سلیمی 2 , عصمت رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
3 - .استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ایران
کلید واژه: یادگیری خودراهبر, برنامه درسی وارونه, درس کاروفناوری,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی وارونه مبتنی بر توجه انتخابی و یادگیری خودراهبر در درس کار و فناوری مقطع متوسطه-ی اول بود. روش تحقیق کیفی با هدف کاربردی صورت گرفت. دادههای کیفی لازم جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به مثابه تکنیکی پژوهشی، مفاهیم، مقولهها شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل اساتید و متخصصان برنامهریزی درسی در کشور ایران هستند که در زمینه برنامه درسی وارونه، یادگیری خودراهبر اطلاعات لازم را داشتهاند، مورد شناسایی قرار گرفته و در بخش کیفی از نظراتشان استفاده شد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان برنامه درسی استفاده شده است. یافتهها نشان داد پایایی بازآزمون 68/. درصد است که بیانگر پایایی مناسب است. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد تحلیل مصاحبهها حاکی از این موضوع است که متخصصان به ارتباط بین برنامه درسی وارونه و یادگیری خودراهبر در مولفههای خود مدیریتی، خود نظارتی و خودانگیختگی اشاره نمودند. اگر چه در برخی مقولهها تاکید بیشتری نسبت به مقولههای دیگر بود، اما آنان به نکاتی توجه کردند که نشانه اهمیت و تاثیر مقولههای تحقیق حاضر است.
The purpose of the present study was to design a reversed curriculum model based on selective attention and self-directed learning in first-grade work and technology courses. A qualitative research method was used for this purpose. Necessary qualitative data were collected and identified and analyzed using qualitative content analysis as a research technique, concepts, categories. Those who had the necessary information in the context of an upside-down curriculum, were identified and used in their qualitative part. In this study, using purposive sampling and considering saturation law, 15 individuals were selected as statistical sample. Semi-structured individual interviews with curriculum specialists were used to collect the data. The results showed that the test-retest reliability was 0.68. Percentage indicates good reliability. Content analysis was used to analyze the qualitative data of the study. The results showed that the analysis of the interviews indicated that the experts pointed to the relationship between the inverted curriculum and self-directed learning in the components of self-management, self-monitoring and spontaneity. Although in some categories more emphasis was placed on other categories, they did note points that indicate the importance and impact of the present research categories.
_||_