واکاوی ابعاد و مولفه های مدل توسعه عدالت اجتماعی در راستای اجرای خط مشی ملی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیاسمعیل عباسی 1 , کاوه تیمور نژاد 2 , مرتضی یار احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران.
کلید واژه: عدالت اجتماعی, خط مشی ملی, ابعاد و مولفه ها,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، واکاوی ابعاد و مولفه های مدل توسعه عدالت اجتماعی در راستای اجرای خط مشی ملی بود. روش تحقیق به صورت کیفی و کمی بود. اطلاعات تحقیق به وسیله مصاحبه جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان، اساتید و متخصصین حوزه مربوطه به تعداد نامحدود بودند که تعداد 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت گلولهبرفی بود که از مصاحبه شوندگان خواسته شد افرادی مطلع در رابطه با موضوع تحقیق را جهت انجام مصاحبههای بعدی معرفی نمایند. دادههای اولیه به شیوه مصاحبه گردآوری شدند. مطابق فرایند روش شناختی، طی سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، نخست از دل تعداد زیاد انواع دادههای اولیه، کدهای مرتبط با موضوع مشخص شدند؛ سپس به شیوة مقایسة مداوم از دل چندین کد، یک مفهوم استخراج شد و به همین شیوه سایر کدها نیز به مفاهیم تبدیل شدند تا در نهایت 96 مفهوم به دست آمد. در مرحلة بعد، هر چند مفهوم در قالب یک مقوله قرار گرفتند تا 16 مقوله برای این پژوهش به دست آمده باشد. یافتههای تحقیق نشان داد که، 3 مقوله به عنوان مقولة محوری ظاهر شدند که شامل: عوامل فرهنگی، سازگاری با نخبگان، آموزش میباشند. سایر مقولهها برای ارائه در مدل تصویری در پنج دستة شرایط علّی(3 مقوله)، بستر یا زمینه(3 مقوله)، شرایط مداخله گر (2 مقوله)، راهبردها(2 مقوله)، پیامدها (3 مقوله) قرار گرفتند. در ادامه بر اساس شاخصها، مولفهها، مفاهیم و مقولههای مدل پیشنهادی، پرسشنامه ای 96 سوالی تدوین گردید و بر مبنای دادههای گردآوری شده روابط مدل پیشنهادی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت نتایج نشان از معناداری روابط و اجزای مدل ارائه شده داشت.
The purpose of this research was to design and present the social justice development model in the national policy. The research method was qualitative and quantitative. Research information was collected through interviews. The statistical population of the research included an unlimited number of experts, professors and experts in the relevant field, and 18 people were selected until reaching theoretical saturation. The sampling method was in the form of a snowball, in which the interviewees were asked to introduce people who are knowledgeable about the research topic to conduct subsequent interviews. Primary data were collected through interviews. According to the methodological process, during three stages of open coding, central coding and selective coding, firstly, the codes related to the topic were identified from the large number of primary data types; Then, in the manner of continuous comparison, a concept was extracted from several codes, and in the same way, other codes were also converted into concepts until finally 96 concepts were obtained. In the next stage, some concepts were put in the form of a category so that 16 categories were obtained for this research. The findings of the research showed that 3 categories emerged as the central categories, which include: cultural factors, compatibility with elites, education. Other categories to be presented in the visual model were placed in five categories: causal conditions (3 categories), background or context (3 categories), intervening conditions (2 categories), strategies (2 categories), consequences (3 categories). Next, based on the indicators, components, concepts and categories of the proposed model, a questionnaire of 96 questions was compiled and based on the collected data, the relations of the proposed model were examined, and finally the results showed the significance of the relations and components of the model.
اسماعیلي، رفیع الدين، 1390، اصل عدالت اجتماعي در اسلام و شاخصه های آن، نشریه معرفت، سال بیستم، شماره 171
امینی سابق، زینالدین و عباسزاده، بداد (۱۴۰۰)، «نقش دولت در توسعه عدالت اجتماعی»، فصلنامه مدیریت دولتی، سال اول.
باباخاني، محمد، راغفر، حسن، رفیعي، حسن، 1389، بررسي رابطه شاخصهای عدالت اجتماعي و سلامت در ايران، ششمین کنگره اپیدمیولوژی ايران
بدلی وند، مجید، کریمیان، حبیب اله، و فتحی، سروش. (1400). عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(2 )، 37-52.
برنجکار، رضا، سیدباقری، سیدکاظم، و نوروزی، ابوذر. (1396). بررسی جایگاه اختیار و عدالت اخلاقی در گستره عدالت اجتماعی اسلامی. اخلاق زیستی، 7(24 )، 23-36.
بشیریه، حسین (۱۳۹۹). «میزگرد برابری و نابرابری» نامه فرهنگ، ش ۳، سال دوم، ۳۰-۴.
پورعزت، طاهری، سعدآبادی، 1391،راهبری ملتسازی پايدار مبتني بر عدالت اجتماعي، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بین المللی، شماره 11.
پورعزت، علي اصغر ، ،1386خط مشي گذاری دولتي برای تحقق عدالت اجتماعي، در حد فاصل تدوين تا اجرای قانون اساسي، اندیشۀ مدیریت، شماره 1.
پورعزت، علي اصغر، 1389، رويکرد سیستمي به سیاستگذاری های اقتصادی دولت برای تحقق عدالت اجتماعي، مقاله درسي.
پورعزت، علي اصغر، الواني، سیدمهدی، 1380، طراحي سیستم هوشمند قانونگذاری ، برای تحقق عدالت اجتماعي، پیام مدیریت، سال اول، شماره يک
پورعزت، علي اصغر، الواني، سیدمهدی، 1380، مباني منطقي طراحي سیستم خط مشي گذاری دولتي برای عدالت حق مدار، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال يازددهم، دوره جديد، شماره 5.
پورعزت، علي اصغر، الواني، سیدمهدی، 1392، عدالت اجتماعي شالوده توسعه پايدار.
پورعزت، علیاصغر (۱۴۰۰). مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی. دانش مدیریت. شماره ۵۵.
پورعزت، علیاصغر. (۱۴۰۰). ضرورت توسعه فرهنگ عدالتپذیر برای نیل به جامعه عدل موعود. ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۷.
جمشیدی، محمدحسین؛ (۱۳۹۸). ظریه عدالت تهران، پژوهشکده امام خمینی و اتنقلاب اسلامی، چاپ اول، ص ۵۸۱.
حاتمي نژاد، حسین، راستي، عمران، عدالت اجتماعي و عدالت فضايي (منطقه ای) بررسي و مقايسه نظريات جان رالز و ديويد هاروی، نشریه سیاسی اجتماعی، شماره 269-270.
حسن زاده، علیرضا، قاضي نوری، سیدسپهر، پورعزت، علي اصغر، ابوالحسني، زهرا، 1393، ارزيابي برخي از مدل های نوآوری از منظر میزان هماهنگي با اهداف عدالت اجتماعي،فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال ششم، شماره 4
حسینی، سیدعلی و سرائی، محمدحسین و الحسینی المدرسی، سیدعلی،(1394). برنامه ریزی توزیع خدمات مذهبی در راستای عدالت اجتماعی با مدل های خودهمبستگی فضایی(مطالعه موردی شهر یزد)،اولین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری،یزد.
خزاعي، زهرا، 1381، از عدالت فردی تا عدالت اجتماعي،خردنامه صدرا، شماره بیست و نهم.
منابع لاتین:
Alexander, M. (2011). The New Jim Crow: Mass incarceration in the age of colorblindness.New York, NY: The New Press.
Atteberry-Ash, B. E. (2023). Social work and social justice: A conceptual review. Social Work, 68(1), 38-46.
Bali, M., Cronin, C., & Jhangiani, R. S. (2020). Framing Open Educational Practices from a Social Justice Perspective. Journal of Interactive Media in Education, 2020(1).
Blessett, B. (2015). Disenfranchisement: Historical underpinnings and contemporary
manifestations. Public Administration Quarterly, 39(1), 3–50.
Camiré, M., Newman, T. J., Bean, C., & Strachan, L. (2022). Reimagining positive youth development and life skills in sport through a social justice lens. Journal of Applied Sport Psychology, 34(6), 1058-1076.
Charmaz, K. (2020). “With constructivist grounded theory you can’t hide”: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative Inquiry, 26(2), 165-176.
Dukhanin, V., Searle, A., Zwerling, A., Dowdy, D. W., Taylor, H. A., & Merritt, M. W. (2018). Integrating social justice concerns into economic evaluation for healthcare and public health: A systematic review. Social Science & Medicine, 198, 27-35.
Gaynor, T. S., & Blessett, B. (2014). Inequality at the intersection of the DOMA and VRA: A review
of the 2013 supreme court decisions. Administrative Theory & Praxis, 36(2), 261–267.
George. V and p.wilding , Ideology and Social Policy, Routledge, 2016.
Gooden, S. T. (2014). Race and social equity: A nervous area of government. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
Gümüş, S., Arar, K., & Oplatka, I. (2021). Review of international research on school leadership for social justice, equity and diversity. Journal of Educational Administration and History, 53(1), 81-99.
Hagan, K., Forman, R., Mossialos, E., Ndebele, P., Hyder, A. A., & Nasir, K. (2022). COVID-19 vaccine mandate for healthcare workers in the United States: a social justice policy. Expert review of vaccines, 21(1), 37-45.
Hayke, F. (2016). The constitution of leberty Routledye and keyanpavl.
Hoek, J. (2017). Is there an intersection between “market justice” and “social justice”? An analysis of ENDS marketing. Journal of Social Marketing.
Howlett, Michal. , Ramesh. M. Perl, Antony.(2019) .Studying public policy, policy cycles & policy subsystems. Third edition. Oxford University.
Howlett, Micheal. (1998). policy subsystem configuration and policy change: operationalizating the postpositivist analysis of the ppolitics of the policy process". Policy studies journal. 26.3:82-462.
Howlett, Micheal.(2021). Designing Public Policies: Principles and Instruments. Publisher Routledge.
Jacobs, J., & Perez, J. I. (2023). A qualitative metasynthesis of teacher educator self-studies on social justice: Articulating a social justice pedagogy. Teaching and Teacher Education, 123, 103994.
Jan, T. (2018). Report: No progress for African Americans on homeownership, unemployment and incarceration in 50 years. The Washington Post
Jayasinghe, S., Faghy, M. A., & Hills, A. P. (2022). Social justice equity in healthy living medicine-An international perspective. Progress in Cardiovascular Diseases