تاثیر شبکه¬های مدیریتی بر نوآوری مدل کسب و کار از طریق سازه¬های میانجی اکوسیستم کارآفرینی و منابع انکوباتور مطالعه موردی: کسب وکارهای نوپا در پارک فن¬آوری شریف
آزاده اشرفی
1
(
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
)
کلید واژه: شبکه¬های مدیریتی, نوآوری مدل کسب و کار, منابع انکوباتور, اکوسیستم¬های کارآفرینی.,
چکیده مقاله :
شبکههای مدیریتی به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر توانمندیهای نوآورانه سازمانها شناخته میشوند. این شبکهها با ایجاد ارتباطات موثر، دسترسی به دانش، منابع و مهارتها را تسهیل کرده و به کارآفرینان کمک میکنند تا ایدهها و مدلهای کسب و کار نوآورانه را توسعه دهند. در این میان، اکوسیستم کارآفرینی به عنوان یک بستر حمایتی، نقش کلیدی در تسریع نوآوری و تجاریسازی ایدهها ایفا میکند. همچنین منابع انکوباتور به عنوان پیشتیبانهایی برای استارتآپها و کسب و کارهای نوپا میتوانند به تقویت و تسهیل این فرایند کمک شایانی نماید. در این مطالعه به بررسی تعیین ارتباط شبکههای مدیریتی با نوآوری مدل کسب و کار از طریق منابع انکوباتور و اکوسیستمهای کارآفرینی پرداخته میشود. جامعه آماری مطالعه حاضر، کسب و کارهای نوپا در پارک فن آوری شریف است. دادهها توسط پرسشنامه ساختاریافته و برگرفته ازپرسشنامه کلاوزن و مولدن (2024) و به روش تصادفی طبقهای نسبی جمعآوری شد. جهت تعيين پايايي از «كرونباخ آلفا، پايايي تركيبي و بار عاملي» استفاده شد. همچنين، جهت تعيين روايي از روايي منطقي و روايي سازه و نیز برای بررسي مناسب بودن ساختار مدل مفهومي از معيارهاي تورش واریانس، ضريب تعيين، شاخص ارتباط پيش بين و شاخص اندازه اثر و جهت آزمون فرضيهها از مدل معادلات ساختاري مبتنی بر حداقل مجموع مربعات جزئي استفاده گردید. نتایج حاصله نشان داد که ابزار اندازهگیری از پایایی و روایی لازم برخوردار بودند و مناسب بودن ساختار مدل مفهومي تایید شد. مهمترین نتایج نشان داد که شبکههای مدیریتی، منابع موجود در اکوسیستمهای کارآفرینی و منابع انکوباتور با نوآوری مدل کسب و کار ارتباط مثبت و معنی دار دارد. همچنین، اکوسیستمهای کارآفرینی و منابع انکوباتورها نقش میانجی در رابطه بین شبکههای مدیریتی و نوآوری مدل کسب و کار ایفا مینماید.
چکیده انگلیسی :
Management networks are known as one of the most important factors affecting the innovative capabilities of organizations. By creating effective communication, these networks facilitate access to knowledge, resources and skills and help entrepreneurs to develop innovative business ideas and models. Meanwhile, the entrepreneurial ecosystem as a support platform plays a key role in accelerating innovation and commercialization of ideas. Also, incubator resources as supports for start-ups and fledgling businesses can help to strengthen and facilitate this process. In this study, the relationship between management networks and business model innovation is investigated through incubator resources and entrepreneurial ecosystems. The statistical population of this study is start-up businesses in Sharif Technology Park. The data was collected by a structured questionnaire taken from Clausen and Molden (2024) and by stratified random method. "Cronbach's alpha, composite reliability and factor loading" were used to determine reliability. Also, in order to determine the validity of logical validity and construct validity, as well as to examine the suitability of the conceptual model structure from the criteria of variance bias, coefficient of determination, predictor correlation index, and effect size index, and to test hypotheses from the structural equation model based on the least sum. Partial squares were used. The results showed that the measurement tools had the necessary reliability and validity and the appropriateness of the conceptual model structure was confirmed. The most important results showed that management networks, resources in entrepreneurial ecosystems and incubator resources have a positive and significant relationship with business model innovation. Also, entrepreneurial ecosystems and incubator resources play a mediating role in the relationship between management networks and business model innovation.
آسایش، فرزاد؛ بافقی، پرستو (1400)، عوامل موثر بر بریکولاژ و تاثیر آن بر استراتژ¬ی¬های بازاریابی کارآفرینانه بین¬المللی، سومین همایش ملی مدیریت دانش و کسب وکارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی،مشهد
حسینی راد، سید داود؛ قاسمی، مصطفی؛ محسنی،عبدالرضا. (1401). بررسی آثار گرایش کارآفرینانه بر عملکرد مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیلی کیفیت اطلاعات حسابداری، نشریه پژوهش های حسابداری مالی، 14(1)، صص 21-36.
شاه حسینی، محمدعلی؛ نصرت پناه، رسول (1402). تاثیر روابط مدیریتی بر نوآری مدل کسب وکار و عملکرد شرکت¬های دانش بنیان، ششمین کنفرانس بین¬المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران
کیخا، حسین؛ کیخا،عالمه؛ تاش، مهیم (1401). بررسی رابطۀ قابلیت نوآوری بازاریابی و شبکۀ ارتباطی با ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری در بانکهای خصوصی، تحقیقات بازاریابی نوین، 12(3)، صص81-71.
عبادت¬طلب، ابراهیم؛ بهاری، رقیه (1402) تاثیر درهم تنیدگی شبکه¬ای استارت¬آپ¬ها بر عملکرد خلق دانش از طریق بریکولاژ کارآفرینی دوگانه (مورد مطالعه: استارت آپ های استان تهران)، پايان¬نامه كارشناسي ارشد کارآفرینی، گرایش کسب¬و کارهای جدید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت و زبان¬های خارجی
مرادی، مرتضی؛ زندی پاک،رابعه (1402). بررسی میزان تأثیر مشارکت یا عدم مشارکت شرکت¬ها در ایجاد خوشه صنعتی بر عملکرد نوآوری آن¬ها با نقش میانجی مدیریت دانش. مدیریت نوآوری, 5(1)، صص 28-1.
معیا، عباس، اوتارخانی، علی، رضاییان، علی ، حاجی پور، بهمن (1401). چارچوب محرکهای نوآوری مدل کسب و کار، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، (103) 31 ، 71-96.
مهرعلیان ، علی ؛ دودانگه ، سارا ؛ خون سیاوش ، محسن(1399). مطالعه¬ای با عنوان «تأثیر کارآفرینی بینالمللی محوری بر عملکرد بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی بازار بینالمللی محوری و قابلیت شبکه، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی تاکستان، مدیریت بازرگانی-کارآفرینی ، دانشکده علوم انسانی
نداف، مهدی؛ محمدی، سارا؛ موسوی، سید جعفر. (1401). مدل سازی تاثیر اکوسیستم کارآفرینی بر قصد کارآفرینی : نقش میانجی خودکارآمدی، اشتیاق و هوشیاری کارآفرینی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17(65)، صص82-53.
Andreini, D., Bettinelli, C., Foss, N. J., & Mismetti, M. (2022). Business model innovation: a review of the process-based literature. Journal of Management and Governance, 26(4), 1089-1121.
Builes, S., Congote, D., Villegas-Palacio, C., Berrio-Giraldo, L., & Berrouet, L. (2024). Trajectories of socio-ecological systems: Does social capital matter? A case study in the tropical Andes. Environmental Development, 101047.
Clausen, T. H., & Molden, L. H. (2024). Managerial ties, external resources, and business model innovation: Interplay and mediation analysis. Journal of Small Business Management, 1-27.
Daradkeh, M., & Mansoor, W. (2023). The impact of network orientation and entrepreneurial orientation on startup innovation and performance in emerging economies: The moderating role of strategic flexibility. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(1), 100004.
Deligianni, I., Sapouna, P., Voudouris, I., & Lioukas, S. (2022). An effectual approach to innovation for new ventures: The role of entrepreneur’s prior start-up experience. Journal of Small Business Management, 60(1), 146-177.
de Andrade, R. D., & Pinheiro, P. G. (2023, May). Startups Knowledge Sharing Through Entrepreneurial Networks and the Catalytic Role of Incubators. In International Conference on Knowledge Management in Organizations (pp. 3-16). Cham: Springer Nature Switzerland.
Fauzi, S. N. M., Ghazali, P. L., Razak, R. A., Zain, E. N. M., & Muhammad, N. (2022). Risk Management of Start-up Business for SMEs: A Review Paper. The Journal of Management Theory and Practice (JMTP), 3(1), 67-72.
Fernandes, A. J., & Ferreira, J. J. (2022). Entrepreneurial ecosystems and networks: a literature review and research agenda. Review of Managerial Science, 16(1), 189-247.
Ince, H., Imamoglu, S. Z., & Karakose, M. A. (2023). Entrepreneurial orientation, social capital, and firm performance: The mediating role of innovation performance. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 24(1), 32-43.
Khuan, H., Andriani, E., & Rukmana, A. Y. (2023). The Role of Technology in Fostering Innovation and Growth in Start-up Businesses. West Science Journal Economic and Entrepreneurship, 1(08), 348-357.
Kim, S. K. (2023). An Exploratory Study on the Role of Business Incubators in Supporting the Success of Startups. Journal of Information Technology Applications and Management, 30(2), 59-66.
Kreiterling, C. (2023). Digital innovation and entrepreneurship: a review of challenges in competitive markets. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(1), 49.
Li, C., Ahmed, N., Qalati, S. A., Khan, A., & Naz, S. (2020). Role of business incubators as a tool for entrepreneurship development: the mediating and moderating role of business start-up and government regulations. Sustainability, 12(5), 1822.
Loukopoulos, A., Papadimitriou, D., & Glaveli, N. (2024). Unleashing the power of organizational social capital: exploring the mediating role of social entrepreneurship orientation in social enterprises' performances. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 30(5), 1290-1313.
Shi, X., Lu, L., Zhang, W., & Zhang, Q. (2021). Structural network embeddedness and firm incremental innovation capability: the moderating role of technology cluster. Journal of Business & Industrial Marketing, 36(11), 1988-2000.
Theodoraki, C., Messeghem, K., & Audretsch, D. B. (2020). The effectiveness of incubators’ co-opetition strategy in the entrepreneurial ecosystem: Empirical evidence from France. IEEE Transactions on Engineering Management, 69(4), 1781-1794.
Xu, S., Wu, X., He, J., Zhu, R., Morrison, A. M., & Xie, C. (2024). Turning entrepreneurial networks into business model innovation for start-ups. Management Decision.