ارائه مدلی برای ارزیابی و رتبه بندی جایگاه های عرضه سوخت با رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
محورهای موضوعی : مدیریتپیام حنفی زاده 1 , سید حسن موسوی 2 , محمد امین نایبی 3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: جایگاه های عرضه سوخت, رتبه بندی, فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP),
چکیده مقاله :
در این مقاله با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، به ارائه مدلی برای ارزیابی و رتبه بندی جایگاه های عرضه سوخت پرداخته شده است. ابتدا با توجه به ادبیات موضوع در این حوزه و پژوهش و مصاحبه با کارشناسان شرکت نفت تعدادی شاخص شناسایی گردید. سپس به مقایسات زوجی شاخص ها با توجه به نظر خبرگان اقدام گردید. در این پژوهش به دلیل تعدد شاخص ها از رویکردی متفاوت با AHP معمول استفاده شد، به طوری که به جای مقایسه دو به دوی آلترناتیوها بر اساس هر شاخص از یک مقیاس رتبه دهی در یک سطح از سلسله مراتب استفاده گردید. بدین منظور در مورد هر شاخص وزن سراسری آن نسبت به شاخه بالایی محاسبه گردیده و در نهایت با ضرب وزن موضعی مربوط به مقیاس رتبه دهی کسب شده در مورد هر شاخص، وزن سراسری شاخص و امتیاز کسب شده هر شاخص استخراج شده است و در آخر با جمع تمامی امتیاز شاخص ها، امتیاز جایگاه مورد ارزیابی، مشخص گردید. به منظور انجام مطالعه موردی به ارزیابی چند جایگاه عرضه سوخت در استان زنجان بر اساس مدل ارائه شده پرداخت شده است. در این مطالعه از نرم افزار EC در محاسبه وزن ها استفاده شده است.
In this article, an evaluating model for ranking the fuel stations of N.I.O.P.D.C. is presented. The model was formulated based on one of MCDM techniques known as Analytical Hierarchy Process (AHP). More specifically, initially, we conducted a survey through administering a questionnaire to experts in order to identify the criteria for evaluating fuel stations. Then, we determined criteria weights using a questionnaire on the basis of AHP standard. We used a rating scale instead of direct pair wise comparisons among alternatives so that we could overcome the explosion in the number of required comparisons when the number of alternatives is excessively large. Then, we calculated global Weights of every criterion in each level and after that considering assigned rates by evaluators to every fuel station, the scores of every fuel station was eventually calculated. All of weights were calculated and run using EC software. To test the presented model, we evaluated four stations in Zanjan province.