نوعشناسی رفتار کارکنان خشنود سازمان های فرهنگی ایران براساس باورمندی (سطحی/عمیق) و رفتار(فعالانه/منفعلانه)
محورهای موضوعی : اکوسیستم هاامیر کیوان آرا 1 , اکبر اعتباریان 2 , علی رشیدپور 3
1 - دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: ", رفتار سازمانی", باورمند سازمانی", ناباورمند سازمانی", کارکنان خشنود", رفتار فعالانه",
چکیده مقاله :
خشنودی کنشگران سازمان، انعکاس تجربههای خوشایند آنهاست که به شدت تحت تأثیر باورهای سازمانی قرار داشته و منجر به بروز رفتار فعالانه فردی در محیط سازمان میگردد. هدف نوشتار حاضر نوعشناسی رفتارسازمانی کارکنان خشنود سازمانهای فرهنگی ایران بر اساس باورمندی(سطحی/ عمیق) و رفتار (فعالانه/ منفعلانه) است که از منظر هدف، کاربردی، از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته بر اساس راهبرد توضیحیِ متوالیِ و از نظر تحلیل محتوا، هرمنوتیک پدیدارشناسی بر اساس الگوی 7 مرحله ای کلایزی بود است. جامعه هدف این پژوهش کارکنان سازمانهای فرهنگی کشور بودند که در راستای تحقیق، کارکنان سازمانهای فرهنگی 4 استان، شامل 2750نفر، به عنوان جامعه آماری انتخاب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران243 نفر محاسبه شد. نمونهگیری مرحله کمی، تصادفی و در فاز کیفی، هدفمند بود. ابزار مرحله کمی، پرسشنامههای باورمندی محقق ساخته، رضایتسنجی مینهسوتا (2000) و رفتار پویای اشفورد و بلک (1996) و در فاز کیفی از مصاحبه نیمهباز بر اساس رهیافت نئوپوزیتیویستی استفاده شد. روائی و پایایی ابزار فاز کمی پژوهش مطلوب و به کمک قابلیت اعتبار، انتقال، اتکاء، تأیید و رهآورد، روایی مصاحبهها اثبات شد. برایناساس، ابتدا درفاز کمی، نمونهها در 4 گروه طبقهبندی و سپس در مرحله کیفی با 34 نفر از نمونهها مصاحبه و یافتهها نشان داد، کارکنان باورمند، دارای احساس عزتنفس و رفتارهای فرانقشی هستند، بااینحال گروهی تمایل شدید به انزوا و گوشهگیری دارند. در مقابل کارکنان ناباورمند، ضمن ترس و تسلیم و تعلق سالوسانه سازمانی، به سازوکارهای دفاعی چون پارهسازی، واکنش وارونه، تخیل اسکیزوئیدی و فرونشانی متوسل میشوند.
Pleasure of organizational actors is a reflection of their pleasant experiences that are strongly influenced by their organizational beliefs and lack of it will lead to psychological destruction. The purpose of this article is to identify the behavior of Pleasure employees of cultural organizations based on the dimensions of their Believable and individual behavior, from the perspective of purpose, states the kind of application with a combined method of data collection, analytical strategy, and hermeneutics of phenomenology using open coding strategy. Quantitative sampling of the research phase was random and in the qualitative was purposeful based on the principles of data saturation and subject persuasion. Quantitative research tools were researcher-made Believable questionnaires, Minnesota Satisfaction Survey (2000), and Ashford and Black Dynamic Behavior. In the qualitative phase, a semi-open interview based on the neopositivist approach was used. Validity and reliability of quantitative research tools are desirable, And with the help of credibility, transfer, reliance, verification and delivery, the validity of qualitative phase tools was proved. Based on this, first, with the help of quantitative research tools, the samples were classified into 4 groups. Then, in the qualitative phase of the research, interviews were conducted with samples that best represented the characteristics of individuals in each class. Findings showed that Believable employees have self-esteem and extra-role behaviors, yet some groups have a strong tendency to isolate. Unbelieving employees, on the other hand, resort to defense mechanisms such as fragmentation, inversion, schizoid imagination, and suppression, while fearing surrender and belonging to the organization.
_||_