طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستائی و عشایری در مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : امنیت غذایینورمحمد سلطانی 1 , محمدرضا ربیعی مندجین 2 , محمد حکاک 3 , مینا جمشیدی اوانکی 4
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - دانشیار ،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، ، خرمآباد، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: شایستگی, الگوی شایستگی, راهبران, مدارس چندپایه,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای پژوهش، طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی مدارس روستائی متناسب با وضعیت واقعی آموزش و پرورش است که با روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با21 نفر از متخصصان انجام گرفته است. در کدگذاری باز، از مجموع مصاحبه های انجام گرفته با متخصصان این حوزه، در کل 684 کد باز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، 112 مفهوم پایه استخراج شد در مرحله بعد مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در 22 مقوله انسجام بخش طبقه بندی شدند. شایستگی های حرفه ای راهبران مدارس به عنوان پدیده محوری، نقطه ثقل تحلیل داده بنیاد وگرانیگاه مسئله تلقی میشود که با تشریح این پدیده محوری در پاسخ به پرسشهای پنچگانه در 22 مقوله انسجام بخش شامل:شرایط علی(نهادینه کردن جایگاه معنایی راهبری ،فهم درست در تشخیص ماهیت امکانات راهبری، تقویت دانش بافتاری/ موضوعی راهبران، انتخاب فایده- انگارانه راهبران)،پدیده محوری(دانش محتوایی، مهارت های راهبرانه، توانایی های راهبرانه،شایستگی های فردی- شخصیتی)، شرایط مداخله گر ( ارزیابی/عملکرد دائمی راهبران،انطباق ناپذیری -نهادی/دانشی، ضعف اشتراک -گذاری دانشی،معنابخشی همافزا -از شایستگی حرفه ای)، شرایط زمینه ای( سیاستگذاری مشخص در حوزه راهبری آموزشی،تقویت عدالت -توزیعی/فرهنگی، راهبر به مثابه -هادی نه بازرس)، راهبردها( ظرفیتسازی و نیازسنجی مشارکتی،توسعة -طرحهای خودراهبر ،ارتقای مهارتهای کلامی/ارتباطی)، پیامدها(راهبر به مثابه تسهیل گر، تعدیل روابط معلمان/مدارس، تحقق عدالت و توانمندسازی آموزشی،جهت دهی و اولویت بخشی به روندها توسط راهبران)مورد تحلیل قرار گرفته شده اند.
The purpose of conducting the research is to design a competency model for rural school leaders appropriate to the real situation of education, which was done by a mixed method. This qualitative research is based on data foundation theory and using a purposeful approach and applying theoretical saturation criteria, semi-structured interviews have been conducted with 21 experts. In open coding, a total of 684 open or primary codes were extracted from the total number of interviews conducted with experts in this field. From the total of open source, 112 basic concepts were extracted. In the next step, the basic concepts were classified into 22 coherent categories according to the aspects of similarity and semantic differentiation: causal conditions (institutionalizing the semantic position of leadership, correct understanding in recognizing the nature of leadership possibilities , Strengthening the contextual / thematic knowledge of leaders, Utilitarian selection of leaders), Phenomenon (content knowledge, leadership skills, leadership abilities, individual-personality competencies), Intervention conditions (continuous evaluation / performance of leaders, Weakness of sharing) ...), contextual conditions (specific policy in the field of educational leadership, leader as a leader - not an inspector), strategies (capacity building and participatory needs assessment, development - self-directed plans ...), consequences (leader as a facilitator, adjustment Teacher / school relations, justice and educational empowerment ...) have been analyzed.
_||_