بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع
محورهای موضوعی : امنیت غذاییمهدی حسین پور 1 , محمد جواد جمشیدی 2 , میلاد بخشم 3 , حسین کریمی 4 , عطیه خدایی 5
1 - استادیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار گروه مدیریت وکارآفرینی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: عملکرد سازمانی, مدیریت کیفیت جامع, مسئولیت اجتماعی شرکت,
چکیده مقاله :
امروزه انتظارات مشتریان درحالتوسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود میباشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمانها به دنبال اتخاذ و بهکارگیری رویکردهای جدیدی در سازمان هستند که آنها را برای رسیدن به سطح کیفی بالاتر و عملکرد بهتر کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و نحوه گرداوری دادهها از نوع توصیفی علی میباشد که در جامعه پژوهش 274 نفری، با نمونه ۱۶۰ نفری بر اساس روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان اجرا شد . ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی آن بررسی و تعیینشده است. نرمافزار Smart PLS3 نیز برای تحلیل دادهها و بررسی مدل پژوهش به کار گرفتهشد. نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتها و مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی خواهد داشت و مدیریت کیفیت جامع نیز بهعنوان متغیر میانجی رابطه مثبت اجتماعی شرکت و عملکرد سازمانی عمل میکند.
Today, customer expectations are developing and rising, and therefore every organization seeks to meet customer expectations by increasing the quality of its products and services. Given this issue and the current competitive situation in local and global markets, organizations are looking to adopt and apply new approaches in the organization that will help them to achieve a higher level of quality and better performance. The purpose of this study is to investigate the effect of corporate social responsibility on organizational performance with the mediating role of total quality management. The research method in terms of purpose is applied and Based on the data collection method, it is descriptive causal which was performed in a research population of 274 people with a sample of 160 people based on random sampling method using Krejcie and Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose reliability and validity were assessed and determined. Smart PLS3 software is also used to analyze the data and review the research model. The results showed that corporate social responsibility and total quality management will have a positive and significant effect on organizational performance and total quality management also acts as a mediating variable of the positive social relationship between the company and organizational performance.
_||_