اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر میزان پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیراضیه هاشمی 1 , محمد علی گودرزی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
2 - استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
کلید واژه: پرخاشگری, اختلال سلوک, آموزش رفتاری والدین,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش علایم پرخاشگری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از این رو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل چک لیست رفتاری کودکان بود. آموزش روش های اصلاح رفتار در قالب 10 جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه پرسشنامه مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش پرخاشگری گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود (05/0p<). نتیجه گیری: به طور کلی، یافته ها نشان داد که آموزش روش های اصلاح رفتار به مادران، مشکلات پرخاشگری فرزندان را کاهش می دهد.
Aim: The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of behavioral parent training for mothers of children with conduct disorder on the reduction of aggression symptoms of their children. Method: Twenty-four mothers of children with a diagnosis of conduct disorder were selected using convenient sampling method. The sample was divided into control and experimental groups (12 mothers in each). Both groups completed the CBCL questionnaire. In the next step, the experimental group participated in behavioral parent training (ten sessions). At the end of the training both groups completed the questionnaire at the post-test phase. The data were analyzed whit ANCOVA. Findings: The results showed that behavior parent training decreased aggression in the children of the experimental group compared whit the control group (p< 0.05). Conclusion: It can be concluded that behavioral parent training to mothers, could decrease the behavioral problems of their children.
_||_