رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و رفتارهای مقابلهای اجتناب با اضطراب مرگ دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
کلید واژه: طرحوارههای ناسازگار اولیه, اضطراب مرگ, رفتارهای مقابلهای اجتناب,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و رفتارهای مقابلهای اجتناب با اضطراب مرگ دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش برحسب هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 30714 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقهای 379 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس سه پرسشنامه استاندارد طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1988)، رفتارهای مقابلهای اجتناب یانگ-رای (1994) و اضطراب مرگ کالت لستر (1969) انجام گرفت. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر سه پرسشنامه بالای 0.7 به دست آمد. همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه ها به تائید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS 20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه چند متغیره) انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد با افزایش یک واحد در متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش یک واحدی در رفتار مقابلهای اجتنابی شاهد افزایشی معنادار در اضطراب مرگ دانشجویان خواهیم بود. همچنین نتایج نشان داد، رابطه مستقیم بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب مرگ دانشجویان وجود دارد. همچنین بین رفتار مقابلهای اجتناب و اضطراب مرگ دانشجویان رابطه معکوس وجود دارد.
Purpose - The aim of this study was investigated the relationship between early maladaptive schemas and avoidance coping behaviors with anxiety of death between university students. Design/methodology/approach - The method of collecting data was cross-correlation and base on practical purpose. The population of studied consisted of 30714 students of Islamic Azad University of Karaj, which 379 students were selected by Cochran formula and stratified random sampling method. The method of data collection was based on three questionnaires: early maladaptive schemas questionnaire Young (1988), coping behaviors of avoidance YRAI (1994) and, death anxiety Collet-Lester (1969). The reliability was over 0.7 for all three questions. Data were analyzed by software SPSS 20 in two parts: descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, multiple regression analysis, multivariate). Finding – Multivariate regression analysis showed that if early maladaptive schemas increase one unit and, avoidance coping behaviors decrease so, we will witness a significant increase in students’ death anxiety. In other words a significant relationship was revealed between early maladaptive schemas and death anxiety. Also there was an inverse relationship between avoidance coping behaviors and students’ death anxiety.