پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان بر اساس ابعاد شخصیت و نیازهای اساسی روانشناختی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیویدا کبیری 1 , مهدی عرب زاده 2 , قاسم قاسمی اصل 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
کلید واژه: ابعاد شخصیت, نیازهای اساسی روانشناختی, درگیری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف: نهادهای آموزشی هموراه بدنبال عوامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی نسل جوان جامعه می باشند. در این میان درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی سهم هر یک از مولفه های ابعاد شخصیت ونیازهای اساسی روانشناختی بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود. روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر (100 نفر زن و 100 نفر مرد) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. پرسشنامه های ابعاد شخصیت (کاستا و مک کری، 1992)، نیازهای اساسی روانشناختی (دسی و رایان، 2000) و درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391) را تکمیل نمودند. تجزیه تحلیل داده ها به روش رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان دادند که در بین مولفه های ابعاد شخصیت تنها دو مولفه مسئولیت پذیری و روان آزرده خویی (جمعا 21 درصد) و نیز در بین مولفه های نیازهای اساسی روانشناختی دو مولفه خودمختاری و شایستگی (جمعا 3/19 درصد) در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان سهیم هستند. نتیجه گیری: نیازهای اساسی روانشناختی در محیط های آموزشی و خانواده می توانند بر انگیزش درونی و در نتیجه انجام تکالیف مدرسه و درگیری تحصیلی یادگیرندگان اثر موثر باشد.
Purpose: Higher educational institutions are looking for factors influencing the educational achievement of the younger generation of society. In this context, academic engagement is one of the concepts that attracted the attention of many scholars. The purpose of this study was to investigate the contribution of each of the components of personality dimensions and basic psychological needs to the academic engagement of students. Method: This research was descriptive and correlational and the statistical population of the study consisted of 200 students (100 females and 100 male) from Kharazmi University students in the academic year of 1995-96. They were selected by stratified random sampling method. Personality dimension questionnaires (Costa and McCarey, 1992) completed the basic psychological needs (Deci and Ryan, 2000) and academic engagement (Zarang, 1391). Data analysis was done by stepwise regression method. Findings: The findings of this study showed that among the components of personality dimensions, only two components of responsibility and mental disorder (in total 21%), as well as among the components of the basic psychological needs of the two components of autonomy and competence (total of 3 / 19%) share the prediction of students' academic engagement. Conclusion: The basic psychological needs in educational and family environments can be effective on the internal motivation and as a result of school homework and academic engagement of learners.
_||_