رابطه هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیزهرا غلامی حیدرابادی 1 , نسترن فیض آبادی 2 , الهه خوشنویس 3
1 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
کلید واژه: شادکامی, هوش معنوی, پیشرفت تحصیلی, دانشآموزان دختر,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران که تعداد آنها برابر با 245897 نفر بوده که 385 نفر از آنان به عنوان نمونه به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه هوش معنوی آمرام (2007) انجام شده است. داده های به دست آمده به کمک آزمون تحلیل رگرسیون (به روش گام به گام) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران رابطه وجود دارد. بین ابعاد هوش معنوی (تفکر کلی و اعتقادی – توانایی مقابله با مشکلات -خودآگاهی و عشق و علاقه – سجایای اخلاقی ) با پیشرفت تحصیلی و شادکامی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر تهران رابطه وجود دارد.
The aim of this study was to examine the relationship between spiritual intelligence with academic achievement and happiness in Girls High School student in Tehran. Statistical population of the present study is consisted of students in Girls’ High schools in Tehran that are a total of 245,897 students and 385 of them were selected as research sample by using multistage cluster sampling method and completed Oxford’s Happiness Index (OHI) and AMRAAM’s (2007) Spiritual Intelligence Questionnaire. In the end, data collected from research questionnaires were analyzed by regression analysis test and results indicated that there is a relationship between spiritual intelligence with students’ academic achievement and happiness in Girls High Schools in Tehran. It was also indicated that there is a relationship between spiritual intelligence dimensions (overall thinking and beliefs, ability to cope problems, self-awareness and love and interest, moral individualities) with students’ academic achievement and happiness in Girls High Schools in Tehran.
_||_