تاثیر شنیدن موسیقی (ریتمیک و ملودیک) بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
کلید واژه: موسیقی, تمرکز دیداری, توجه و تمرکز, تمرکز شنیداری, مهارتهایاجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شنیدن موسیقی بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون بوده و جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه کودکان دختر و پسر (4 تا 6 ساله) منطقه 2 شهر تهران که در سال تحصیلی 1390-1391 در مهد کودک ها ثبت نام نموده و نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل دو گروه 30 نفری (15 دختر و 15پسر) 5 -6 سال بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. این دو گروه با استفاده از آزمون هوش ریون همتا شده و سپس از طریق پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز نیز از، آزمون های دقت تولوز-پیرون، توجه شنیداری و مهارت های اجتماعی گرشام و الیووت جمع آوری شد. گروه آزمایش به مدت10 جلسه 45 دقیقه ای در معرض موسیقی قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، هر دو گروه با استفاده از پس آزمون با هم مقایسه شدند. در تحلیل آماری، از تحلیل کوواریانس و هم چنین بررسی اندازه اثراستفاده گردید یافته ها: نشان داد 1-شنیدن موسیقی بر تمرکز دیداری، شنیداری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی مؤثر است؛ 2- فرایند یادگیری بدون توجه و تمرکز لازم نمی تواند انجام بپذیرد؛ 3- یکی از راه های جلب تمرکز، استفاده از موسیقی (ریتمیک، ملودیک) است.
The purpose of the present research is to study the effect of listening to music on the visual and auditory concentration and attention as well as the social skills of pre-elementary school children. The statistical society of this research consist of all girl and boy children (4 to 6 years old) at Dist. 2, Tehran who enrolled at the kindergartens in the academic year 2011-12 and the studied sample at this research included two groups of 30 people (15 girls and 15 boys) of 5 to 6 years who were selected through random cluster method. They were sorted by using Raven intelligence test and then they were tested at two groups of test and control by pre-testing and post-testing. The required data was collected from Peyronie Toulouse Accuracy Test and the auditory attention and social skills of Gresham and Elliott. The test group was exposed to music for 10 sessions of 45 min. After the end of the course both groups were compared with each other by using post-testing. In the statistical analysis the covariance analysis and also the study of effect size were used. The following results were obtained: Listening to music is effective on the visual and auditory concentration and attention as well as on the social skills of pre-elementary school children. 1- The learning process is impossible to take place without necessary attention and concentration. 2- One of the ways to achieve concentration is to use music (rhythmic and melodic).