پیش بینی رضایت شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری وکیفیت زندگی (مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - فارغ التحصیل کارشناسی، ارشد گروه روانشناسی، رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی ،دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, رضایت شغلی, کیفیت زندگی کاری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی کارکنان بانک ملت می باشد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود . جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مرد بانک ملت شعب تهران ، در سال 1397 بودند .حجم نمونه 120 کارمند بود که با روش خوشه ای از 20 شعبه انتخاب شدند . ابزار پژوهش شامل پرسشنامه رضایت شغلی مارتین جی گانون(1981) ، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (1973) بود . برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین کیفیت زندگی کاری و کیفیت زندگی با رضایت شغلی رابطه ی مثبت معنادار وجود داشت(p<0.05) . همچنین عوامل توسعه قابلیتهای انسانی ، یکپارچگی و انسجام اجتماعی ، وجود قانون گرایی در سازمان ، وابستگی اجتماعی زندگی کاری و سلامت روان، قادر به پیش بینی رضایت شغلی در سطح 95 درصد اطمینان بودند. نتیجه گیری: عوامل توسعه قابلیتهای انسانی ، یکپارچگی و انسجام اجتماعی ، وجود قانون گرایی در سازمان ، وابستگی اجتماعی زندگی کاری و سلامت روان بر رضایت شغلی موثر هستند.
Purpose: The purpose of this study was to predict job satisfaction based on quality of work life and quality of life of Mellat Bank employees. Method: The research method was descriptive and correlational. The statistical population of this study was all male employees of Mellat Bank Tehran Branch, in the year 1977. The research instruments were Martin J. Gunon Job Satisfaction Questionnaire (1981), World Health Organization Quality of Life Questionnaire (1996) and Richard Walton Quality of Work Questionnaire (1973). Pearson correlation and multiple linear regression analysis were used for data analysis. Findings: The results showed that there was a significant positive relationship between quality of work life and quality of life with job satisfaction (p <0.05). In addition, factors such as human capability development, social cohesion and integration, legality in the organization, social dependence on work life and mental health were able to predict job satisfaction at 95% confidence level. Conclusion: The factors affecting the development of human capabilities, social integration and cohesion, existence of law in organization, social dependence of working life and mental health are effective on job satisfaction.
_||_