پیش بینی کمال گرایی بر اساس سبک های مقابله با استرس در دانشجویان : نقش ویژگی های شخصیتی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانینجمه ارده خانی 1 , رضا کچوییان جوادی 2
1 - - کارشناس ارشد رشته روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: کمال گرایی, سبک های مقابله با استرس. ویژگی های شخصیتی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کمال گرایی بر اساس سبک های مقابله با استرس و ویژگی های شخصیتی دانشجویان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی بود که با روش همبستگی انجام گرفت . این پژوهش از لحاظ هدف در زمره پژوهش های کاربردی بود.. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجویان رشته روان شناسی شخصیت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 800 نفر بودند . از جامعه ای حاضر 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده شامل پرسشنامه فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو ، سبک های مقابله با فشار(CSII) پارکر و اندلر(1990)، پرسشنامه کمال گراییشورت و همکاران (1995) و پرسشنامه تعییناستفاده شده است. یافته ها: نتایج الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و ضرایب مسیر نشان داد که اثرات مستقیم، معناداری متغیر های نهفته را نشان داد به این معنی که پنج عامل بزرگ شخصیت و کمال گرایی در دانشجویان اثر مستقیم با سبک های مقابله با استرس دارد. این یافته ها نشان دادند که دانشجویان دارای سبک مسئله مدار و کمال گرا و دارای شخصیت مسئولیت پذیر گشوده و برونگرا در مقابله با استرس ، پدیده ها و رویدادهای زندگی را به صورت مثبت و هدفمند ادراک می کنند و در پی تغییراتی سازنده و هدفمند در جنبه های مختلف زندگی خود هستند و در جستجو منابع خوشایند و موثر هستند، نسبت به دیگران برخورد مثبت و صمیمانه ای دارند، در محیط های تحصیلی و خانوادگی به عنوان افرادی دوست داشتنی شناخته می شوند(P<0.005) نتیجه گیری: بر اساس نتایج افراد دیگر از بودن در کنار افراد هیجان پذیر احساس لذت می کنند و معمولاً حضور آنها خسته کننده و کسل کننده نیست.
Purpose: The aim of the present study was to predict perfectionism based on student coping styles and personality traits. Methodology: The present study was a descriptive-correlational study. In terms of purpose, this research was among the applied researchesو the present study population included 800 students in the field of personality psychology at Tehran University of Science and Research in the academic year of 2016-17. From the present population, 200 individuals were selected using stepwise cluster sampling. The tools used include the short form questionnaire of Neo's five-factor personality questionnaire, Parker and Andler's (CSII) Stress Control Styles (CSII), Short & Kamal's Perfectionism Questionnaire (1995), and the Determination Questionnaire. Results: The results of modeling structural equation (SEM) and path coefficients showed that the direct effects showed the significance of latent variables, meaning that five major personality factors and perfectionism in students have a direct effect on stress coping styles. These findings showed that students with problem-oriented and perfectionist style and with a responsible and extroverted personality in the face of stress, perceive life phenomena and events in a positive and purposeful way and seek constructive and purposeful changes in the aspect. They are different in their lives and they are looking for pleasant and effective resources, they have a positive and sincere attitude towards others, they are known as lovable people in educational and family environments (P<0.005). Conclusion: According to other people's results, they enjoy being with exciting people, and their presence is usually not boring.
_||_