پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیپریسا فرنودیان 1 , خدیجه ابولمعالی الحسینی 2 , کیانوش هاشمیان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
3 - دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
کلید واژه: وضعیت اجتماعی- اقتصادی, جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه, یادگیری اجتماعی- هیجانی, رابطه والد-فرزند,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی انجام شد. روش: روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای حجم نمونه معادل 481 نفر براورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه احمدی (1396)، یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل (2008)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی تیمز (2007)، رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983) و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر (2002) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و Amos انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که همه ضرایب مسیر به جز یادگیری اجتماعی-هیجانی به ساختار انگیزش انطباقی، یادگیری اجتماعی-هیجانی به نگرش مثبت به مدرسه و ساختار انگیزش غیر انطباقی به نگرش مثبت به مدرسه، در سطح 0/01 معنی دار بودند. نتیجه گیری: یادگیری اجتماعی-هیجانی و رابطه والد-فرزند با نقش میانجی ساختار انگیزشی تاثیر چشم گیری بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارد.
Objective: The purpose of this study was to predict positive school orientation based on socio-emotional learning, socioeconomic status and parent-child relationship with motivational structure mediation. Method: The research method in this study was descriptive-correlational with emphasis on possible causal relationships based on structural equations. Is. The study population consisted of all female secondary school students in Tehran. In this study, the sample size was 481 using multi-stage cluster sampling. The research tools were Ahmadi School Positive Orientation (1396) Questionnaire, Kassel's Socio-Emotional Learning (2008) Questionnaire, Thames socioeconomic status (2007), Fain's parent-child relationship (1963), Morland and Schubel, and Cox and Klinger motivational structure (2002). Results: The results of the research data obtained by modifying the structural model in three stages of modification model and fitness indices show that the structural model fits with the collected data. Thus, the first hypothesis of the research is the structural equation analysis of the developed model showing that all path coefficients except social-emotional learning to adaptive motivation structure, social-emotional learning to positive attitude to school and adaptive motivational structure to positive attitude to school , At the 0.01 level were significant and fit. Conclusion: Therefore, social-emotional learning and the parent-child relationship with the mediating role of motivational structure have a significant effect on students' positive attitudes toward school.
_||_