هدف از انجام تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در بازاریابی خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان بود. تحقیق حاضر ازلحاظ ماهیت موضوع، از نوع پژوهش های کمی و ازنظر هدف از نوع کاربردی است. ازلحاظ روش تحقیق، توصیفی همبستگی و تحلیلی از نوع علی ارتباطی، ازنظر کنترل متغیرها چکیده کامل
هدف از انجام تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در بازاریابی خوشه کسبوکار خرما در استان خوزستان بود. تحقیق حاضر ازلحاظ ماهیت موضوع، از نوع پژوهش های کمی و ازنظر هدف از نوع کاربردی است. ازلحاظ روش تحقیق، توصیفی همبستگی و تحلیلی از نوع علی ارتباطی، ازنظر کنترل متغیرها و به لحاظ زمانی، پیشین پژوهی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونین و مسئولین بازاریابی کارگاه های تولید و فراوری خرما، عضو خوشه کسبوکار خرمای استان خوزستان میباشد. تعداد این کارگاه ها 67 عدد بوده که 392 تن در آن ها در زمینه بازاریابی اشتغال دارند. در این تحقیق جهت تعیین جمعیت موردمطالعه از روش نمونه گیری متناسب استفاده گردید و تعداد نمونه موردنظر بهتناسب جمعیت روستاها انتخاب شدند. با استفاده از جدول ارائه شده از سوی مورگان و کرجسی (1970) و با توجه به تعداد نفرات و حجم جامعۀ مورد مطالعه تعداد نمونۀ این تحقیق 190=n نفر برآورد گردید. متغیر وابسته تحقیق، ابعاد نوآوری بازاریابی در خوشه کسبوکار خرما بوده و متغیرهای مستقل شامل ویژگیهای فردی، عوامل سیاستگذاری، عوامل زیرساختی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل مدیریتی، عوامل آموزشی بود. نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد که پنج متغیر عوامل سیاست گذاری، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی و عوامل مدیریتی بهطور تعاملی 3/83 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین نمودند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که عوامل آموزشی ترویجی بیشترین اثر مستقیم و غیرمستقیم را بر متغیر وابسته داشته است.
پرونده مقاله
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر پایداری کسب وکارهای خرد بخش کشاورزی استان خوزستان بود. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ گردآوری دادهها غیرآزمایشی و از دسته تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران کسب وکار خرد کشاورزی استان خوزستان ایجاد شده بع چکیده کامل
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر پایداری کسب وکارهای خرد بخش کشاورزی استان خوزستان بود. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی، ازلحاظ گردآوری دادهها غیرآزمایشی و از دسته تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران کسب وکار خرد کشاورزی استان خوزستان ایجاد شده بعد از سال 1384 در استان خوزستان بود که از اعتبارات بانک کشاورزی استان استفاده نموده و تعداد آنها برابر 14000 واحد کسب وکار خرد کشاورزی بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 185 نفر محاسبه گردید. ابزار اصلی جمعآوری و اندازهگیری متغیرهای تحقیق، پرسشنامه بود. برای تعیین روایی، از روش اعتبار محتوایی استفاده شد. پایایی ابزار تحقیق با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف پرسشنامه احراز شد (86/α=0). بین اندازه کسبوکار، تعداد سال های فعالیت، تعداد افراد شاغل، میزان سرمایه اولیه، ارزش تولید فعلی و پایداری کسبوکار خرد کشاورزی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین فاصله محل سکونت تا کسبوکار، فاصله تا محل فروش محصول و هزینه نهادهای رابطه منفی و معنی داری با پایداری کسبوکار خرد کشاورزی در استان خوزستان وجود دارد. نتایج بهدستآمده نشان داد که چهار متغیر میزان سرمایه گذاری، اندازه کسبوکار، ارزش تولید فعلی و سال های فعالیت بنگاه حدود 3/63 درصد از واریانس مربوط به عوامل مؤثر بر پایداری را تبیین مینماید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی و در جهت سنجش اهمیت شاخص های سنجش توسعه یافتگی کشاورزی انجام شد. بدین ترتیب بهمنظور تعیین میزان اهمیت هر یک از شاخص های موردمطالعه از فرآیند تعیین اعتبار وزنی بهره گرفته شد. اطلاعات موردنیاز از طریق منابع اَسناد چکیده کامل
پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی و در جهت سنجش اهمیت شاخص های سنجش توسعه یافتگی کشاورزی انجام شد. بدین ترتیب بهمنظور تعیین میزان اهمیت هر یک از شاخص های موردمطالعه از فرآیند تعیین اعتبار وزنی بهره گرفته شد. اطلاعات موردنیاز از طریق منابع اَسنادی ـ کتابخانه ای و پرسشنامه ای محقق ساخته به دست آمد. جامعه آماری در سنجش اهمیت شاخص های توسعه یافتگی کشاورزی شامل تمامی مدیران و کارشناسان (150 نفر) سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بود که نمونه موردمطالعه از طریق نمونه گیری هدفمند گلوله برفی شامل 19 نفر از مدیران و کارشناسان (15 نفر کارشناس و چهار نفر مدیر) سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان شدند. داده پردازی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که شاخص های توسعه یافتگی کشاورزی به هشت گروه شاخص های توسعه زیرساختی، نهادی، نیروی انسانی، مکانیزاسیون، دام و تولیدات دامی، بهداشت دام، باغداری و زراعت قابل دسته بندی هستند که از این میان سه گروه شاخص های توسعه بهداشت دام، نیروی انسانی و زیرساختی بهعنوان مهم ترین شاخص های سنجش توسعه یافتگی کشاورزی نشان داده شدند.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر بهمنظور تحلیل پایداری نظام کشت تخصصی توتون در استان گلستان انجام گرفته است. روش تحقیق انجامشده در این مطالعه از نوع علی- ارتباطی بود. جامعـه آمـاری تحقیـق کلیـه ی توتونکاران باسماکار (740 نفر) اسـتان گلسـتان بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 140 نفر انتخا چکیده کامل
تحقیق حاضر بهمنظور تحلیل پایداری نظام کشت تخصصی توتون در استان گلستان انجام گرفته است. روش تحقیق انجامشده در این مطالعه از نوع علی- ارتباطی بود. جامعـه آمـاری تحقیـق کلیـه ی توتونکاران باسماکار (740 نفر) اسـتان گلسـتان بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 140 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقـق ساخته بود که روایی آن بر اساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید و پایایی آن به روش پایایی ترکیبی مورد سنجش قرار گرفت که ضریب پایایی ترکیبی بخش های مختلف پرسشنامه بین 706/0 تا 81/0 محاسبه شد. نتایج تجزیهوتحلیل داده های تحقیق مبین آن بود کـه 13% پایداری نظام کشت تخصصی توتون در حد عالی، 8/40% خوب، 6/28% متوسط و 6/17% ضعیف ارزیابی شده است که نشان میدهد در حدود نیمی از نظام بهرهبرداری زراعی کشت تخصصی توتون ازلحاظ پایداری در حد متوسط و ضعیف قرار دارد و همچنین با توجه به نتایج مدل یابی معادلـه سـاختاری، مهمترین عامل های مؤثر بـر پایداری نظام کشت تخصصی توتون، به ترتیب عامـل های خدمات حمایتی و خدمات آموزشی با ضریب مسیر 23/0 و 22/0 بود. عاملهای نیروی کار و وضعیت توانمندی اقتصادی توتونکاران نیز بر پایداری نظام کشت تخصصی توتون در استان گلستان مؤثر بودند.
پرونده مقاله
تسهیم دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در محیط متغیر و پیچیده امروزی و بخصوص در سازمانهای دانشمحور باشد و نقش تعیینکنندهای در بالندگی آن ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در دانشجویان رشته چکیده کامل
تسهیم دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش میتواند از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در محیط متغیر و پیچیده امروزی و بخصوص در سازمانهای دانشمحور باشد و نقش تعیینکنندهای در بالندگی آن ایفا نماید. هدف این مقاله بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها پیمایشی-همبستگی است. بر اساس جدول مورگان، نمونه موردمطالعه 80 نفر از دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده و دادهها بر اساس پرسشنامه استانداردشده تسهیم دانش مدل دیکسون و پرسشنامه نوآوری جمع آوری شده اند. دادهها توسط نرمافزار spss18 پردازششده و از روشهای آماری آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین تسهیم دانش و میزان نوآوری در حالت کلی و متغیرهای تسهیم دانش ترتیبی، تسهیم دانش آشکار، تسهیم دانش ضمنی، تسهیم دانش استراتژیک و تسهیم دانش کارشناسی با نوآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. هر چه تسهیم دانش میان دانشجویان رشته ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی بیشتر باشد، گرایش به نوآوری نیز بالاتر است و اتخاذ رویکردهایی نظیر توسعه سیستمهای الکترونیکی، برگزاری جلساتی برای تبادل دانش و تجربه، برگزاری همایشها، مستندسازی دانش و تجارب از راهکارهای ارتقای سطح دانش و بهخصوص تسهیم دانش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز میباشد.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل چالشهای صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی اعضای صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی استان لرستان بود (N= 772) که 160 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. نمونهها ب چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل چالشهای صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی اعضای صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی استان لرستان بود (N= 772) که 160 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. نمونهها با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحلهای انتخاب و دادههای موردنیاز از آنان بهوسیلۀ پرسشنامه گردآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب، به روش اعتبار محتوایی و ضریب آلفای کرونباخ (96/0) مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و LISREL انجام شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی چالشهای صندوقهای اعتبارات خرد در توانمندسازی زنان روستایی در استان لرستان به ترتیب اهمیت در هفت نوع چالشهای مدیریتی- اداری، قانونی- سیاسی، تولیدی- بازاریابی، ویژگی های اعضاء آموزشی، مالی - اعتباری و چالشهای پایشی- برنامه ریزی دسته بندی شدند. این چالشها توانستند 5/74 درصد از واریانس کل را تبیین نمایند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از معنی داری و تأیید عوامل یادشده بهعنوان چالشهای صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی بود.
پرونده مقاله