ارزیابی قابلیتهای مورد نیاز کارشناسان شرکتهای خدمات مشاورهای ترویج به منظور آموزش و توسعه کشاورزی دقیق
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
کلید واژه: فناوری کشاورزی دقیق, آموزش کشاورزی دقیق, قابلیتهای آموزشگران کشاورزی د, کارشناسان شرکتهای خدمات مشاور,
چکیده مقاله :
فناوری کشاورزی دقیق راهی برای ایجاد تعادل بین افزایش جمعیت، کمبود منابع و حفظ محیط زیست است، بنابراین آموزش کشاورزی دقیق به کارشناسان می تواند به عنوان عامل تسریع کننده انتقال و پذیرش این فناوری باشد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی قابلیت های مورد نیاز کارشناسان شرکت های خدمات مشاوره ای ترویج به منظور آموزش و توسعه کشاورزی دقیقبود. جمعیت مورد مطالعه، کلیه کارشناسان شرکت های خدمات مشاوره ای ترویج در شهرستان شیراز (142 نفر) بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری ساده تصادفی، 110 نفر برآورد گردید. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی صوری آن به وسیله پانلی از متخصصین تأیید و برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد که آلفای کرونباخ متغیرها 83/0 بود. نتایج نشان داد که قابلیت های مورد نیاز آموزشگران در سه دسته قابلیت های کاربردی، شناختی و تبیین اثرات بکارگیری قرار گرفتند. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
Precision agriculture technology is a way to create a balance between increasing population, shortage of resources and the environmental protection. Therefore, enhancing experts' education in precision agriculture can be accelerated adoption of this technology by farmers. The main objective of this study was assessing extension advisory services experts' capabilities required in order to education and development of precision agriculture. The population of this study was all extension advisory services experts (142 people) in Shiraz country. 110 of this population were selected by using a simple random sampling. Questionnaire was used to collect data that its face validity was confirmed by a panel of experts and pilot test was performed to evaluate its reliability by Cronbach's Alpha test. Alpha coefficient was about 0.83. The results revealed that required capabilities of precision agriculture trainers were categorized in three groups: applied capabilities, cognitive capabilities and explanation of consequences. At the end, according to the results, applicable recommendations were presented