راهکارهای کاهش مخاطرات زیستمحیطی پسماند نهادههای شیمیایی از دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و محیطزیست شهرستان ساری
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیحسین احمدی گرجی خیلی 1 , سیدمهدی میردامادی 2 * , مریم امیدی نجف آبادی 3
1 - دانشجوی دکترای رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشیار و عضو هیات علمی رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - دانشیار و عضو هیات علمی رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف شناسایی راهکارهای کاهش مخاطرات زیست محیطی پسماند نهاده های شیمیایی از دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان محیطزیست در شهرستان ساری استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را 106 نفر از کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی و محیطزیست شهرستان تشکیل می دادند. گردآوری داده ها با روش سرشماری انجام شد و برای جمعآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن با استفاده از پانل متخصصان تأیید شد و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 938/0 گزارش گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که راهکارها در پنج عامل دسته بندی شدند که راهکارهای آموزشی بهعنوان اولین عامل 467/9 درصد از واریانس کل را تبیین می نماید. دومین عامل با نام راهکارهای سیاسی-اجتماعی 616/8 درصد، سومین عامل با نام راهکارهای اقتصادی 066/7 درصد، چهارمین عامل با نام راهکارهای انگیزشی 915/6 درصد و نهایتاً پنجمین عامل با نام راهکارهای فنی، توانست 81/6 درصد از واریانس کل را تبیین نماید و پنج عامل مذکور در مجموع توانستند 873/38 درصد از کل واریانس را تبیین کنند.
The aim of this study was to identifying ways of reducing the environmental hazards of chemical inputs from the experts' point of view in Agricultural Jihad and Environment Organization of Sari, Mazandaran province. The statistical population of the study consisted of 106 experts working in the Jihad-e-Agriculture and Environment Organization of Sari. Data were collected using a census method, using a questionnaire its validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was reported by Cronbach's alpha of 0.938 Factor analysis showed that the solutions were classified into five factors that explain the educational strategies as the first factor of 9.467% of total dispersion. The second factor, called the ‘’Social-Political’’ strategies, was 8.616%, the third factor called the ‘’Economic’’ strategies 7.066%, the fourth factor called the‘’Motivational’’strategies of 6.915%, and finally the fifth factor, called the ‘’Technical’’ solutions, was 6.81% of the variation of total of the above mentioned factors could explain 38.873% of the total variation.