تبیین تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهمن خسروی پور 1 , مسعود برادران 2 , آمنه سواری ممبنی 3 , علی زلکی نژاد 4
1 - استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
2 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3 - دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران
4 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی سازمانی, نوآوری, سازمان جهاد کشاورزی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد (93/0= α). جامعه آماری این پژوهش کل کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بوده است (293=N) که تعداد 165 نفر از آنان به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد. بنابر یافتهها وضعیت سرمایه اجتماعی در 3 بعد ارتباطی، شناختی و ساختاری (میانگین= 79/2 از 5 و انحراف معیار= 86/0) و کارآفرینی سازمانی در 4 بعد نوسازی، نوآوری، ریسک پذیری و پیشگامی (میانگین= 49/2 از 5 و انحراف معیار= 02/1) در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به میزان کمتر از متوسط ارزیابی شده است. یافتههای رگرسیون ترتیبی به منظور تعیین میزان تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز نشان داد کـه بر اساس ضریب ناگل کرک، متغیـرهـای مسـتقل ارتباطی، شناختی و ساختاری به عنوان 3 بعد سرمایه اجتماعی، توانستهاند 59 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان را تبیین کرده است. استناد به یافتههای این پژوهش ضمن توجه بیشتر به مقولهی سرمایهی اجتماعی در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان برای ارتقای فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان مؤثر واقع گردد.
The main goal of the current research was to explain the impact of social capital dimensions on organizational entrepreneurship in Khuzestan Province Organization of Agricultural Jahad. The survey research method and data collection tool a researcher-made questionnaire, whose face and content validity confirmed by a group of experts, and the reliability estimate of the questionnaire was also provided by calculating ordinal alpha (α = 0.93). The statistical population of this research was all the experts working in the Agricultural Jahad Organization of Khuzestan province (N=293), of which 165 people were selected by simple random method. Data processing was done using SPSS25 software. According to the findings, the state of social capital in 3 communication, cognitive and structural dimensions (mean = 2.79 out of 5 and standard deviation = 0.86) and organizational entrepreneurship in 4 dimensions of modernization, innovation, risk-taking and pioneering (mean = 2.49 out of 5 and standard deviation = 1.02) in Khuzestan Province's Organization of Agricultural Jahad has been evaluated as less than average. The results of ordinal regression in order to determine the impact of social capital on organizational entrepreneurship in the organization of agricultural jihad in Khuzestan province also showed that based on the Nagel Karak coefficient, independent communication, cognitive and structural variables as the 3 dimensions of social capital have been able to 59% of the probability It has explained the variance of the dependent variable of organizational entrepreneurship in the Organization of Agricultural Jahad Khuzestan province.