هزینه های رفاهی انحصار در بخش مخابرات ایران (تلفن ثابت)
محورهای موضوعی : اقتصاد کاربردیعباس معمارنژاد 1 , داوود هادی فر 2
1 - نویسنده مسئول
2 - ندارد
کلید واژه: : مخابرات ایران, تلفن ثابت, هزینه های رفاهی, انحصار,
چکیده مقاله :
وجود انحصار طولانی مدت در بخش مخابرات می تواند هزینه های رفاهی را ایجاد نماید؛ این مقاله در پی آن است تا با استفاده از دادهای 30 شرکت مخابرات استانی در ایران که به ارایه خدمات تلفن ثابت مشغول هستند، اقدام به برآورد هزینه های رفاهی در دوره زمانی 1383 تا 1387 نماید. مطالعه با مقایسه نتایج حاصل از بررسی های پیشین در صنایع مختلف، این نتیجه را می گیرد که مقدار محاسبه شده زیان رفاهی (45 تا 63 درصد از ارزش فروش) بسیار بالا بوده و در عین حال در دوره مورد مطالعه در حال افزایش بوده است که به این ترتیب نیاز به مقررات گذاری به منظور کاهش هزینه های رفاهی در بخش را پیشنهاد نموده است. طبقه بندی JEL: C13, C01, D42, L96, L16
Long term monopoly in the telecommunications sector can make to the welfare costs. In this paper using 30 provincial telecommunication company that supply fixed telephony in Iran during period 2004-2008 we estimate welfare loses. Study concludes that estimated welfare loses (45 to 63 percent of sale value) comparing other research is so high and continuing to raise in study period and therefore proposes regulation for this sector.