نقش سرعنوانهای موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتیکودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیسعید لطیفی 1 , عاطفه زارعی 2 , سعید غفاری 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - استادیارگروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
3 - استادیار گروه علم اطلاعات ودانششناسی دانشگاه پیام نور واحد قم
کلید واژه: بازیابی اطلاعات, سرعنوانهای موضوعی, کودکان,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوان های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش شامل40 نفر از کتابداران کتابخانه های عمومی استان هستند که دارای مدرک علم اطلاعات و دانش شناسی اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ، جداول توزیع فراوانی، شاخص های عددی میانگین و انحراف معیار استفاده شد ، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تی یک نمونه ای و کولمو گروف- اسمیرنف استفاده شده و آلفای کرونباخ پرسشنامه 987/0است. این پرسشنامه نظر کتابداران را در 3 بعد تخصصی از اصول سرعنوان های موضوعی شامل نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی مورد سنجش قرار می دهد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در سرعنوان های موضوعی، وحدت موضوعی با (29/3) و مسائل زبانی با (80/2) و نیازخواننده با (79/2)، به ترتیب بیشترین میانگین و نقش را در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان دارند. نتیجه گیری : نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش سرعنوان های موضوعی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان بسیار پایین است و استفاده از آن در این منابع با توجه به درک و فهم پایین کودکان دارای بازخورد مثبتی نیست.
Purpose: The aim of this study was to investigate the role of subject headings librarians in public libraries of the province hamedan's resource recovery based on three components: the reader needs, unity subject of language issues. Methodology: The research method and survey method is applied. The questionnaire is self-made. The study population consisted of 40 public librarian’s province that holds the Knowledge and Information Science. For data analysis, descriptive statistics, frequency distribution, mean and standard deviation were used numerical indicators, to test the research hypotheses, one sample t-test and Kolmogorov-Smirnov Z was used and Cronbach's alpha 0/987. This questionnaire librarians in 3 specialization of subject headings principles include the need for the reader, the assessment of the unity of subject and language issues. Findings: The findings indicate that the subject headings, thematic unity (3/29) and language issues with (2/80) and need reader (2/79), the highest average and role in their children's recovery resources. Conclusion: The results showed that the hypothesis of the role of subject headings in children is very low recovery and use of its resources in this resource According to understanding the baby's bottom with positive feedback
اخوتی، مریم؛ داورپناه، محمدرضا؛ دیانی، محمد حسین؛ شعبانی ورکی، بختیار (1388). تحلیل و مقایسه شبکه مفهومی حاکم بر سرعنوانهای موضوعی و متون فارسی کتابداری واطلاعرسانی بر اساس رویکرد تحلیل حوزه. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 10(2)، 173-190.
انصاری، نوشآفرین(1391). هم اندیشی خدمات کتابخانهای برای کودکان با نیازهای ویژه. کتابخانه عمومی حسینه ارشاد، تهران:17 مهر،1391. بازیابی شده از:
www.lisna.ir/report/10169.
جعفر قلیان، طاهره (1377). ادبیات کودکان، ویراستاررضا قلی ابوالحسنی. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
جعفرقلی بیگلو، موسی(1378). مقایسه فرایند موضوعسازی ذهنی جویندگان اطلاعات با ساختار سرعنوانهای موضوعی فارسی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،14(3)، 13-27.
شریف، عاطفه؛ داورپناه، محمد رضا؛ صنعت جو، اعظم (1391). شناسایی نظام مفهومی حاکم بر فهرست سرعنوانها و تطابق آن بانظام ردهبندی کنگره و نظام دانشی در ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 4 (74)، 832-857.
فتاحی، رحمت اله؛ ارسطوپور، شعله (1386). بررسی میزان همخوانی سرعنوانهای موضوعی فارسی با کلید واژههای عنوانوفهرست مندرجات کتابهای فارسی در حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کاربردی و علوم محض. کتابداری و اطلاعرسانی، 39 (3)، 52-67.
کاظم پور، زهرا؛ اشرفی ریزی، حسن (1388). مقدمه ای بر نمایه سازی و چکیده نویسی) راهنمای عملی .(تهران: چاپار.
کوکبی، مرتضی (1379). اصول وحدت و سرعنوانهای موضوعی. کتابداری، (34)، 47-61.
میرجلیلی ، حسین (1381). چگونگی نمایهسازی در پایگاههای اطلاعاتی مراکز اطلاعرسانی تهران".، فصلنامه کتاب، 13(2)،
42-51.
میرصادقی، جمال (1360). مقدمه ای بر مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان. تهران: آگاه.
نشاط، نرگس (1390). در جست و جوی معنا: رهیافتی معناشناختی در علم اطلاعات. تهران:کتابدار.
Cisco, S. L. (1998). “One foot in front of the other”. Inform, 12 (5), 20-32.
Cutter, Charles Ammi. (1953). Rules for Dictionary Catalog. 4th ed. London: The Library Association.
Daily,Jay.E. (2009). Subject Headings. Encyclopedia of Library and information Science. vol. 29 1,78-191.
Drabenstott; Karen Markey ;Vizine ; Goetz Dian. (1994).Using Subject Headings forOnline Retrieval. San Diego: Academic Press.
Ellis, D.; Ford, N.; Furner J. (1998). “In search of the unknown user: Indexing, hypertext and the World Wide Web”. Journal of Documentation, 54 (1), 28-42.
Feinberg, S .(1973).Reference interviews in Libraries. Library quarterly,48,pp.110-141.
Frost, Carolyn O. (1989). Title words as entry vocabulary to LCSH: correlation between assigned LCSH terms and derived terms from titles in bibliographic records with implications for subject access in online catalogs.Cataloging & Classification quarterly.10(1/2), 165-179.
HjQrland, B.(2002).Domain Analysis in Information Science: Eleven Approaches–Traditional as well as Innovative. Journal of Documentation. 58(4),422-462.
Hoffman, G. L.(2009).Applying the User –Centered Paradigm to Cataloging Standards in Theory and Practice: Problems and prospects. In proceedings of 2009 North American Symposium on Knowledge Organization (vol.2) Syracuse. New York, United States of America, 27-34,Retrieved : August2,2009 from. http://dlist.sir. Arizona.edu/2629/01/
NASKO2009 04 Hoffman. Pdf.
Kwasnik, B. H.(1999).The Role of Classification in Knowledge Representation and Discovery. Library Trends. 48(1), 22-47.
Muddamale,M.R (1998). Natural Language versus Controlled Vocabulary in Information Retrieval: A Case Study in Soil Mechanics. Journal of American Society for Information Science, 49(10), 881-887.
Rowley , Jennifer E ( 1982 ). .Abstracting and indexing: outlines of modern librarianship . London: Clivebingley.
Shaykeim,E.R (1973).Concept system to reduce cost and time in index languages of the American society for information science; pp.148-156.
Spark Jones, Karen.(1973).Linguistic and Information Science. New York: Academic Press.
Shepherd٫ Michael; A. Phillips; WJ. Lui. (1983). Overlap of title keyword and assigned
Descriptors in the OOn Database. Canadian Journal of information Service٫12 (1),
58-66.
Voorbij٫ Henk J. (1998).Title keywords and Subject descriptors: A Comparison of Subject Search Entries of Books in the Humanities and Social Sciences. Journal of Documentation 564 (4), 466-476.
Yi.K & Chan.L.M.(2010). Revisiting the syntactical and structural analysis of Library of Congress Subject Headings for the digital environment. Journal of the American Society for Information Science and Technology. 61, 677-687.