سنجش کیفیت خدمات کتابخانه و مرکز اطّلاعرسانی دانشگاه امام صادق(ع) با استفاده از مدل لیبکوال
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیمسعود رزمیشندی 1 , علیرضا اسفندیاری مقدم 2 , یعقوب نوروزی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
2 - استادیار گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
3 - استادیار گروه کتابداری دانشگاه قم
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, کیفیت خدمات, لیبکوال, کتابخانه و مرکز اطّلاعرسانی د,
چکیده مقاله :
هدف:پژوهش حاضر با هدف آشنایی با کیفیت خدمات کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه امام صادق(ع) با استفاده از مدل لیبکوال تی ام انجام گرفته است. روش: این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی انجامشده و جامعة آماری آن شامل 3454 نفراز اعضای کتابخانهاست. حجم نمونه متشکل از 346 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS 18و جهت ترسیم نمودارها از نرمافزارهای مایکروسافت ورد و اکسل 2010 استفاده شده است. یافتهها: بیشترین ضعف کتابخانه به ترتیب در مادّههای22 (وجود مکانی مناسب برای مطالعه و یادگیری گروهی در کتابخانه)، 2(توجّه ویژه به تکتک کاربران)، 8 (اشتیاق و علاقه برای کمک به کاربران) و10 (امکان دسترسی به منابع الکترونیکی از منزل یا محل کار) میباشد. بیشترین نقاط قوت کتابخانه به ترتیب در مادّههای16 (اطّلاعات برای استفاده مستقل به سادگی در دسترس قرار میگیرد)، 17(وجود مجموعة مجلات چاپی و الکترونیکی مورد نیاز کاربران)، 19 (وجود فضایی آرام برای فعالیّت های فردی) و 12(وجود منابع چاپی مورد نیاز کاربران) بوده است. در باقی مادّهها کتابخانه تقریباً در حد وسط بوده اند. نتیجهگیری: کتابخانه و مرکز اطّلاعرسانی در برآوردن نیازهای کاربران در کل وضعیت متوسط را کسب نموده است. به عبارت دیگر خواستههای کاربران در سطح حداقل برآورده شده است ولی تا سطح مطلوب و حداکثر انتظارات تفاوت قابل توجّهی وجود دارد.
Purpose: This research seeks to evaluate the quality of services provided in the library and information center of Imam Sadegh (pbuh) University through using LibQual tool. Method: This study uses descriptive survey method. Research population consists of 3454 members of the library from which 346 persons were chosen as sample size using simple random way. To analyze the data, SPSS software was used. Results: In meeting the needs of users, the Library and Information Center had an average performance. In other words, users' demands have been met, but with minimum and maximum acceptable level. Conclusions: Amongst the items of the research, items 22 (accessibility to e-resources from the home and the workplace), 2 (attention to all users one by one), 8 (help to them by staff), and 10 (availability of the suitable studying and team learning place in the library), are considered the weakest points of the center, while items 16 (easy and single accessibility to information), 17 (availability of series of published and e-journals), 19 (the calm space for personal acts), and 12 (availability of published resources) are the strongest ones. However, the others are in an average state.
اسفندیاری مقدم، علیرضا. (1388). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ازطریق مدل تحلیل شکاف. پایاننامة دکتری کتابداری و اطّلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
اسفندیاری مقدم، علیرضا و مسعود رزمی و یعقوب نوروزی. (1392).کیفیت خدمات در کتابخانههای ایران(بررسی پژوهشهای مدل لیبکوال در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، (47)2، 91-208.
اشرفی ریزی، حسن و زهرا کاظم پور و احمد شعبانی. (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از دیدگاه کاربران بر اساس مدل لایب کوال، کتابداری، سال 42، دفتر چهل و هشتم، 25-50.
امیدیفر، سیروس. (1387). سنجش کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیبکوال. پایاننامة کارشناسی ارشد و اطّلاعرسانی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
راستکار، یعقوب. (1390). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز با استفاده از مدل لیبکوال. پایان نامه کارشناسی ارشد و اطّلاعرسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
کاظمپور، زهرا. (1385). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاههای فنی– مهندسی دولتی شهر تهران بر اساس مدل Libqual. پایاننامة کارشناسی ارشد و اطّلاعرسانی ، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران.
میرغفوری، حبیب ا... و فاطمه مکی. (1386). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای آموزشی با رویکرد LibQual (مورد: کتابخانههای دانشگاه یزد)، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی 10، ش1، 62-79.
نجفقلینژاد، اعظم. (1386). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانهمرکزی دانشگاه تربیت مدرس بر اساس لیبکوال. پایاننامة کارشناسی ارشد و اطّلاعرسانی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
Brooks,R.F. , Lings,I.N. and Botschen, M. A. (1999) , International marketing and driven wavefronts. Service Industries Journal. No.4. Pp. 41 – 50.
Cook, C., Heath, F., & Thompson, B. (2003) ‘Zones of tolerance’ in perceptions of library service quality: A LibQUAL+ study Portal: Libraries and the Academy 3(1), 113-123
Cook, C. & Heath, F. (2001) Users’ perceptions of library service quality: A libQUAL+qualitative study Library Trends 49(4), 548-584
Cook, C. (2005)."The importance of the LibQUAL+TM survey for the association of research libraries and Texas A&M University". Retrieved July 11,2009,from www.libqual.org
Dole,wanda(2002). LibQUAL+™ and the small academic library. Performance Measurement and Metrics. Vol 3, Issue 2, PP: 85- 95.
Hiller, Steve. (2001). "Assessing user needs, satisfaction and library performance at the University of Washington Libraries". Library Trends, 49(4), 605-625.
Fyffe, R. (2007). "Grinnell college libraries libqual survey results. Retrieved January 22,2010, from http://www.lib.grin.edu/general/libqual/index.htm.
Heinrichs, John H., Sharkey, Thomas W.; Lim, Jeen-su.(2006). Research Investigation of information access methods. The Journal of Academic Librarianship,32(2), 183-191.
Jaggars, damon E; Jaggars, Shanna S. Duffy, Jocelyn S.(2009). Comparing service priorities between staff and user in association of research libraries(ARL) member libraries. Libraries and the academy,9(4),441-452.
Kayongo, J.; Jones, S.(2008). “Faculty perception of information control: Using LibQUAL+™ Indicators”. The Journal of Academic Librarianship, 34(2), 130-138.
Posey, James A.(2009). Student perecptions and expectations of library services quality and user satisfaction at Walterstate Community College. Unpublished doctoral dissertation. Department of educational leadership and policy analysis, East Tennessee State University.