تعیین شاخصهای ارزیابی بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتینجلا حریری 1 * , معصومه شیخ زاده 2
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی ایران است. روش: در این پژوهش از روش کتابخانهای و مطالعه دلفی استفاده شده است. برای تعیین شاخصها از مدل مرحلهای نولان استفاده شد و سیاههای شامل شاخصها تهیه و در قالب پرسشنامهای تنظیم شد که میزان اهمیت هر یک از شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات را از دیدگاه اعضای پنل دلفی متشکل از متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات مورد سنجش قرار میدهد. یافتهها: تعداد 88 شاخص برای بلوغ فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران در چهار بُعد: نرمافزارهای کاربردی، کاربران، منابع، و مدیریت با استفاده از روش دلفی تعیین گردید. نتیجهگیری: شاخصهای بلوغ فناوری اطلاعات که در پژوهش حاضر تعیین و معرفی شدند ، ابزارهای مدیریتی هستند که کتابخانهها میتوانند با به کارگیری آنها وضعیت خود را از نظر بلوغ فناوری اطلاعات ارزیابی نمایند.
Purpose: The purpose of this research is to determine index of information technology maturity in the university libraries of Iran, and evaluation of Tehran University libraries using this index. Method: The methods conducted in this research were documentary research, Delphi method and survey. "Nolan Model" was used to determine index. A questionnaire based on the model was prepared and the degree of importance of each one of the elements of the index was determined by Delphi panel consisted of specialists of library and information science. Findings: 88 indice were determined for maturity of information technology in the Iranian university libraries consisted of four dimensions of "Application portfolio, Users, Resources, and Management". Conclusions:The index for maturity of information technology which determined and introduced in this research are management tools that can be used by the university libraries for assessing their status in terms of maturity of information technology.