بررسی تربیت ولایی در سوره مبارکه انفال
محورهای موضوعی : تفسیر موضوعی قرآن کریم
1 - علوم انسانی ، تعلیم و تربیت ،آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
کلید واژه: قرآن کریم, خدامحوری, سوره انفال, تربیت ولایی,
چکیده مقاله :
چکیده: ولایت خدا برای انسانها از سویی هم ولایت تدبیری است و آنها را دوست دارد و از سوی دیگر هم خداوند یاور آنهاست و مؤمنان نیز خدا را دوست دارند. الگوی تربیت ولایی تأکید بر خدا باوری و خدامحوری در تمام مراحل تربیت است. مسئله ولایتمداری جزء مهمترین ابعاد تربیتی است که لازم است طبق موازین دینی مورد استفاده قرار گیرد. ولایت اهل بیت در دین اسلام برای این است که ما راه را گم نکنیم و بتوانیم با چراغ هدایت ایشان، از نصرت و یاری خداوند در زندگی استفاده کنیم. این پژوهش با روش اکتشافی و توصیفی-تحلیلی در سوره مبارکه انفال انجام شده است؛ چرا که این سوره شامل آیات پر برکتی در بعد تربیتی از جمله تربیت ولایی است و به موضوعاتی چون؛ اصول و مبانی روشهای تربیت ولایی شامل روش انگیزشی و الزامی، اهداف تربیت ولایی و همچنین موانع تربیت ولایی مانند ارتکاب گناه و گرایش به دنیا در آیات سوره انفال پرداخته است.
Abstract On the one hand, God's guardianship for humans is a providential guardianship and he loves them, and on the other hand, God is their helper and the believers also love God. The model of Vali's education emphasizes belief in God and God-centeredness in all stages of education. The issue of governorship is one of the most important dimensions of education, which must be used according to religious standards. The guardianship of the Ahl al-Bayt in Islam is for us not to lose our way and to be able to use God's help and guidance in life with the light of their guidance. This research was done with exploratory and descriptive-analytical method in Surah Mubarake Anfal; Because this surah contains many blessed verses in the aspect of education, including the education of nobles, and to topics such as; The principles and foundations of the methods of religious education, including motivational and mandatory methods, the goals of religious education, as well as the obstacles of religious education, such as committing sins and worldly tendencies, have been discussed in the verses of Surah Anfal.
فولادوند، محمد مهدی (۱۳۷۶)؛ قرآن کریم، تهران: دارالقرآن الکریم
دشتی، محمد (۱۳۷۹)؛ نهج البلاغه، قم: مشهور
امیری پبدنی، خیرالله و حسینخانی، هادی (1394)؛ الزام نفس بهمثابه یک روش تربیتی در تعلیم وتربیت ارزشها، مجله معرفت شماره 215
امینی، ابراهیم (۱۳۸۷)؛ اسلام و تعلیم و تربیت، چاپ سوم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
بانکی پور فرد، امیرحسین و قماشچی، احمد (۱۳۸۰)؛ تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران: تربیت اسلامی.
برجینژاد، زینب (1393)؛ خیانت، دانشنامه پژوهه، پژوهشکده باقرالعلوم.
داوودی، محمد (۱۳۸۷)؛ سیره تربیتی پیامبر صلی الله و اهل بیت علیهمالسلام، چاپ پنجم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوادی آملی، عبدالله (1391)؛ تسنیم (تفسیر قرآن کریم)، جلد چهاردهم و شانزدهم، قم: مرکز نشر اسراء.
خمینی، روح الله (۱۳۸۷)؛ ولایتفقیه، چاپ یازدهم، قم: بروج.
درایتی، مصطفی (۱۳۶۶)؛ ترجمه تصنیف غررالحکم و دررالکلم، جلد ۱، چاپ دوم، قم: مکتبالاعلام الاسلامی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)؛ مفردات الفاظ القرآن، محقق مسحة صفان عدنان داوودی، بیروت: دار قلب.
طباطبایی، سید محمدحسین (1390)؛ تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، چاپ ۳۲، قم: دفتر انتشارات اسلامی
فرهادی، راضیه (1400)؛ تربیت ولایی (چیستی و اهداف)، تهران: کنکاش.
قائمی مقدم، محمدرضا (۱۳۹۱)؛ روشهای تربیتی در قرآن، جلد ۱ ، چاپ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
قرائتی، محسن (1374)؛ تفسیر قرآن، قم: مؤسسه در راه حق
مرتضویزاده حشمتالله (1387)؛ راهنمای تدریس (الگوها و روشها و مهارتهای تدریس)، تهران: عابد.
مصطفوی، حسن (1368)؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مطهری، مرتضی (1394)؛ آزادی بندگی، تهران: بینش مطهر.
مطهری، مرتضی (۱۳۸۳)؛ مجموعه آثار، چاپ یازدهم، قم: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1387)؛ تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
میرزا محمدی، محمدحسن و رسولی، رحیمه (۱۳۸۹)؛ تربیت ولایی اصلیترین مبنای تربیت دینی، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال دوم، شماره اول، 7-45.