شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در توسعه کسب و کارهایکوچک شهرستان کرج
محورهای موضوعی : پردازش چند رسانه ای، سیستمهای ارتباطی، سیستمهای هوشمند
1 - دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان، دانشکده علومانسانی و هنر، زنجان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان، دانشکده علومانسانی و هنر، زنجان، ایران
کلید واژه: کسبوکارهای کوچک, رسانههای اجتماعی, شهرستان کرج, اینستاگرام, بازاریابی الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در کسبوکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخصها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی میباشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان در زمینه مدیریت بازاریابی (استادان دانشگاه) و در قسمت کمّی شامل فعالان کسبوکارهای کوچک در شهرستان کرج است که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی شاخصها از تکنیک دلفی و در نظرسنجی، از تحلیل عاملی تاًییدی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی است که موانع مورد پژوهش داری 6 مؤلفه شامل: نبود زیرساخت مناسب برای راه اندازی- مقاومت در مقابل تغییرات- عدم وجود قوانین و مقررات حقوقی- عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی- عوامل اقتصادی- عوامل محیطی و 39 عنصر یا شاخص میباشد. بدین رو، در صورت رفع موانع مذکور میتوان از این رسانه برای توسعه و گسترش کسب وکارهای یادشده بهره جست.
Introduction: Social media marketing is a form of word-of-mouth marketing. The use of Instagram social media thanks to its variety of benefits, can be a powerful element to significantly compensate for the shortcomings and limitations of marketing strategies of small companies. To succeed in the electronic world and social media, Instagram is the first and most important planning step to identify barriers to using these media. Organizations need to be aware of these barriers in order to properly design and implement Instagram social media strategies. The purpose of this study is to identify and prioritize barriers to using Instagram social media in small businesses in Karaj.Method: This study is exploratory-applied in terms of purpose and is qualitative in terms of identifying indicators and quantitative in terms of surveying people related to the research topic. In this research, the library method was used to extract the research background, and the field method with a questionnaire was used to collect data.Findings: Barriers to using Instagram social media in small businesses in Karaj city have 39 elements or indicators and 6 components; The first component with 7 indicators ,the second component with 7 indicators, the third component with 5 indicators as described (lack of financial capacity of enterprises, lack of training costs, lack of maintenance costs, lack of investment incentives, insufficient budget for technology), The fourth component with 8 indicators described (lack of proper belief and attitude to Instagram social media, lack of proper information, lack of information-based decision-making culture, difficulty in how to localize technology, lack of laws in accordance with national traditions and criteria Ethical, lack of culture and behavior of the appropriate community with Instagram social media, lack of readiness of commercial companies, dissatisfaction of customers), the fifth component with 5 indicators as described (lack of identification in cyberspace, lack of cyberspace security, lack of Social media laws Instagram, lack of digital signature, non-enforcement of copyright law) and the sixth component with 7 indicators as described (personal resistance, organizational resistance, lack of computer knowledge and skills, lack of training and skills of the workforce, lack of knowledge of benefits and advantages, lack of trust , Fear of changing existing conditions).Discussion and Conclusion: The overall results showed that the use of Instagram social media in small businesses in the city of Karaj has many obstacles that if these obstacles are removed, we can take steps to develop these businesses. Researchers are advised to complete this research on topics such as using the case study method to extract the critical success factors of using Instagram social media in small businesses.
[1] شیخ، رضا و شامبیاتی، هانیه. 1394. «تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی براساس اطلاعات ناقص». مطالعات رسانههای نوین، س 1، ش 4.
[2] معمارنژاد، داود. حاجیعلیاکبری، جواد. 1390. «بررسی موانع توسعه کسبوکار الکترونیکی(مطالعه موردی: بنگاههای اقتصادی استان زنجان)». آیندهپژوهی مدیریت، ش 21، 79-92.
[3] عزیزی، شهریار. خدادادحسینی، سیدحمید. الهی، شعبان. 1390. «شناسایی موانع و راهکارهای بهکارگیری تجارت الکترونیک: مورد مطالعه شرکت ایرانخودرو». پژوهشنامه بازرگانی، ش 73، صص 18-39.
[4] موحدی، مسعود. 1390. «تعیین وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط ایران». پژوهشنامه بازرگانی، س 15، ش 58.
[5] اسماعیلپور، مجید. حسینی، سیدیعقوب. جعفرپور، یونس. 1399. «چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط». نشریه علمی–پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، س 10، ش 19.
[6] فیروزپور، رامین. ساده، احسان. 1398. «بررسی چالشهای موجود در کسبوکار اینترنتی (تجارت الکترونیک) در ایران». نخستین کنفرانس مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع.
[7] نعیمی، امیر. پزشکیراد، غلامرضا. چیذری، محمد، حسینی، فاطمه. 1390. «چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی». پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4(4).
[8] حقیقینسب، منیژه. تقوی ، سیدهصفیه. 1391. «عوامل تاثیرگذار بر اشاعه کسبوکار الکترونیک در سازمانهای ایرانی». فصلنامه مدیریت فنآوری اطلاعات. 10(5).
[9] سهرابی، رحیم. چهارسوقی، سعید و جهانیان، ساسان. 1396. «عوامل اثرگذار در بهکارگیری تجارتالکترونیک در بنگاههای کوچک و متوسط ایران ». پژوهشنامه حمل و نقل، 5(4)، 333-348.
[10] Mangold, G.,Faulds, D. (2018). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
[11] Richter, D, Riemer Kai, vom Brocke Jan. 2011. “Internet social networking: research state of the art and implications for Enterprise” 2.0(state of the art). Wirtschaftsinformatik, 53(2):89–103.
[12] Hennig-Thurau, Thorsten, Gwinner, Kevin, & Gremler, Dwayne. 2012. “Understanding relationship marketing outcomes an integration of relational benefits and relationship quality”. Journal of service research, 4(3), 230-247.
[13] Kozinets, Robert, de Valck, Kristine, Wojnicki, Andrea, Wilner, Sarah. 2010. “Networked narratives: Understanding word-of-mouth marketing in online communities”. Journal of marketing,74(2), 71-89.
[14] Che Jasmine, Cheung, Christy & Thadani, Dimple. 2017. “Consumer Purchase Decision in Instagram Stores: The Role of Consumer Trust”. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences. 30-42.
[15] Kreutzer, R. T., & Hinz, J. (2010), Möglichkeiten und Grenzen von Social Media Marketing (No.58), Working Papers of the Institute of Management Berlin at the Berlin School of Economics and Law (HWR) Berlin.
[16] Blight, M. G., Ruppel, E. K., & Schoenbauer, K. V. (2017), “Sense of community on Twitter and Instagram: Exploring the roles of motives and parasocial relationships”, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(5), 314-319.
[17] Scupola, A. 2009. “SMEs’ E-Commerce Adoption: Perspectives from Denmark and Australia”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 22.
[18] Jutla, D., Bodorik, P. and Dhaliqal, J. 2012. “Supporting the E-business Readiness of Small and Medium Sized Enterprises: Approaches and Metrics”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol. 12, No. 2, pp. 139-64.
[19] Gilmore, A., Gallagher, D. and Henry, S. 2016. “E-marketing and SMEs: Operational Lessons for the Future”, European Business Review, Vol. 19, No. 3, pp. 237-247.
[20] Nir Kshetr, M.2019. “A profile of micro-entrepreneurship in western Maryland: How demographic variables affect these nascent engines of opportunity” Paper presented at the USASBE, Anaheim, CA.
[21] Mukti, G., 2018. “Farmers as entrepreneurs: developing competitive skills”. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(3). 187-206.
[22] Zaied, A. N. H. 2016.” Barriers to e-commerce adoption in Egyptian SMEs”. International Journal of Information Engineering and Electronic Business. 4(3), 9.
_||_