بررسی تاریخی-فقهی موضوع تبعید زنان در حد زنا بر مبنای دیدگاه فیض کاشانی در مفاتیحالشرائع
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیعباس تقوائی 1 , حسین صابری 2 , حسین ناصری مقدم 3
1 - دانشآموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس بینالملل، مشهد، ایران
2 - استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 - دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: نفی, حدود, حد زنا, تبعید, تغریب, تبعید زنان,
چکیده مقاله :
نقد و تحلیل تاریخی هریک از هزاران موضوع فقهی که مورد توجه دانشمندان این حوزه قرارگرفته است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نقش و جایگاه هریک از فقیهان صاحبنظر و برجسته امامیه را در توسعه مباحث مبنایی مربوطه مشخص میسازد و بدین ترتیب زمینه را نیز برای طرح مباحث نو در حوزههای حقوقی متناسب با زمانه ما فراهم میآورد. در میان این موضوعات آنهایی که مورد اختلاف هستند از اهمیت بیشتری برخوردارند. بنابراین در اینجا ما به بررسی یکی از این موضوعات یعنی تبعید زن در حد زنا پرداختهایم که در مورد آن دو دیدگاه مشهور (نظر مخالفان تبعید زن) و دیدگاه غیرمشهور (نظر موافقان تبعید زن) وجود دارد. در این مقاله سیر تحولات تاریخی فقه شیعه امامیه در نگاه به این موضوع در کنار تحلیل ادلّه طرفین و دامنه توسعه مبانی و ادله مطرحشده توسط مخالفان و موافقان، مخصوصاً با رویکرد به آراء و مبانی فیض نوگرا در این رابطه، موردتوجه ما قرارگرفته است، چراکه فیض در نقد دیدگاههای مشهور و حتی اجماعی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشد.
The analysis or criticism of any of the thousands of jurisprudence issues which have been noticed by scholars in the related fields is of great importance which determines the role and position of each of the experts and prominent Shiite scholars in the development of related basic subjects preparing the ground for proposing innovative issues in Islamic realms suitable for our modern time. Among these, the controversial issues are of more importance; therefore, we deal with one of them here, that is, the deportation of women due to adultery for which two viewpoints namely as the prominent (the opposing group) and the insignificant (the proponents of deportation) exist. In the current paper we are dealing with Imami Shi'a jurisprudence of historical trends with regard to this issue accompanied with the reasons of each of the above-mentioned groups especially Feyz Kashani’s. This is due to the reason that he has a special position in criticizing famous viewpoints even the social ones.
_||_
Abo Salah, T. (1982). Al-Kafi fi Fiqh. Isfahan: Maktabatol Imam Amirol Momenin.
Allameh Helli, H. (1985). Sharh Tabserah Al-Motaallemin. Qom: Dar Al-Iman.
Allameh Helli, H. (1989). Ershad Al-Azhan (1st ed). Qom: A1-Nashr Al-Islami.
Allameh Helli, H. (1998). Qavaed Al-Ahkam (1st ed). Qom: Al-Nashr Al-Islami.
Allameh Helli, H. (1991). Mokhtalaf Al-Shia (1st ed). Qom: An-nashr Al-Islami.
Alam Al-Hoda, A. (1994). Al-Entesar. Qom: A1-Nashr Al-Islami Institute.
Bahrani, M. (1999). Ghayatol Maram (1st ed). Qom: Dar Al-Hadi.
Beyhaghi, A. (No date). A1-Sonan Al-Kobra. Qom: Dar Al-Fekr.
Fazel Abi, H. (1989). Kashf Romouz (1st ed). Qom: A1-Nashr Al-Islami Institute.
Fazel Hendi, M. (2003). Kashf Al-Letham (2nd ed). Qom: A1-Nashr Al-Islami Institute.
Feyz Kashani, M (1980). Mafattih Al-Sharayeh (1st ed). Qom: Maktabahtol Marashi Najafi.
Feyz Kashani, M (2009). Ketab Al-Vafi (1st ed). Esfehan: Maktabah Al-Imam Amir Al-Momenin.
Golpayegani, M.R. (1991). Dor Al-Manzoud fi Ahkam Al-Hodoud (1st ed). Qom: Dar Al-Qoran Al-Karim.
Hur Ameli, M. (No date). Vasael Al-Shiah. Beirut: Dar Ehya Al-Torath Al-Arabi.
Ibn Edris, M. (1989). A1-Saraer (2nd ed). Qom: Islamic Publication Office.
Ibn barraj, A. (1985). Al-Mohazab. Qom: Al-Nashr Al-Islami Institute.
Ibn Hamzeh Tousi, M. (1987). Al-Vasileh (1st ed). Qom: Khayyam.
Ibn Zohreh, H. (1996). Ghonyahton Nozou (1st ed). Qom: Imam Sadiq Institute.
Khansari, A. (1984). Jame Al-Madarek (2nd ed). Tehran: Maktabat Al-Sadooq.
Khomeini, R. (2007). Tahrir Al-Vasilah (1st ed). Qom: Dar Al-Elm.
Khoei, A. (2001). Mabani Takmelat Al-Menhaj: Al-Ghaza Val Hodood. Qom: Ehya Asar Imam khoei.
Koleyni, M. (1988). Al-Forou men Al-Kafi (3rd ed). Tehran: Dar Al-Kotob Al-Islamiyah.
Mohaghegh Helli, J. (1988). Sharaye Al-Islam (2nd ed). Tehran: Esteghlal Publication.
Mohaghegh Helli, J. (No date). Al-Mokhtasar Nafe. Qom: Islamic Publication Office.
Moghnieh, M.J. (2000). Fegh Al-Imam Jafar Al-Sadiq. Qom: Ansarian Institute.
Mofid, M. (1989). Al-Moghne. (2nd ed). Qom: Islamic Publication Institute.
Moghaddas Ardabili, A. (1981). Majma Al-Faedeh Val-Borhan. Qom: A1-Nashr Al-Islami Institute.
Makarem Shirazi, N. (1997). Anvar Al-Feghaheh: Ketab Al-Hodouod Val-Tazirat (1st ed). Qom: Abi Talib Institute.
Sallar Deylami, H. (1993). Al-Marasem. Qom: Amir.
Shahid Sani, Z. (No date). Al-Rozahtol Bahiyah. Beirut: Dar Al-Alam Al-Islami.
- Shahid Sani, Z. (1995). Masalek Al-Afham (1st ed). Al-Maaref Al-Islamiyeh Institute.
Sheikh Bahaei, M. (No date). Jame Abbasi. Tehran: Farahani Institute.
Saheb Javaher, M.H. (1984). Javaher Al-Kalam (6th ed). Beirut: Dar Al-Kotob Al-Islamiyeh.
Tabatabaei Karbalaei, A. (2001). Riyaz Al-Masael (1st ed). Qom: Aal Bayt Institute.
Tabrizi, J. (1996). Asasol Hodood Va Tazirat (1st ed). Qom: Mehr Publication.
Tousi, M. (1969). Al-Estebsar. Tehran: Dar Al-Kotob Al-Islamiyah.
Tousi, M. (1986). Tahzib Al-Ahkam (4th ed). Tehran: Dar Al-Kotob Al-Islamiyah.
Tousi, M. (1986). Al-Khelaf (2nd ed). Qom: Al-Nashr Al-Islami Institute.
Tousi, M. (No date). Al-Mabsout (3rd ed). Al-Maktabah Al-Mortazaviyeh.
Tousi, M. (No date). A1-Nahayeh. Qom: Qods Mohammadi.