بررسی فقهی امور غریبه و نقش آن در حوزه قضاء
رضا نظری
1
(
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس البرز دانشگاه تهران
)
محمد اسحاقی
2
(
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
)
سید محمد حسینی
3
(
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
)
کلید واژه: امور غریبه, , , , , جادو, , , , , سحر, , , , , فقه, , , , , قضا,
چکیده مقاله :
امور غریبه راهی برای کسب علم و آگاهی از طرق غیرمتعارف است که علاوه بر علوم غریبه یعنی پنج علم کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا، امور دیگری همچون جفر، رمل، ذکر، علمالحروف و غیره را نیز در برمیگیرد. بهرغم اختلافنظر فقها دربارۀ حقیقی یا خیالی بودن این امور، با توجه به آیات و روایات میتوان بر حقیقیبودن آن صحه گذاشت. حکم فقهی امور غریبه مبتنی بر آیات و روایات و حاکی از حرمت آن است، مگر آنکه باعث اضرار نباشد و دفع ضرر کند. برخی فقها یادگیری و انجام سحر براى دفع ضرر سحر و باطل کردن آن را جایز شمردهاند. از نظر حقوقی نیز با توجه به علمآور بودن امور غریبه، کاربست آن از سوی قاضی میتواند یاریرسان دستگاه قضا در احقاق حق باشد. در این پژوهش برآنیم تا با ارائۀ تصویری شفاف از امور غریبه، با روش توصیفی و تحلیلی به جنبههای مختلف این امور در فقه و قضا بپردازیم.
چکیده انگلیسی :
"occult affairs" is a way to acquire science and knowledge through unconventional methods, which in addition to "occultism" i.e. the five sciences of "Kimyia", "Limia", "Himia", "Simia" and "Rimia", it also includes other things such as "Al-jafr", "Raml", "Zikr", "Ilm Al-Horuf" and so on. Despite the disagreement of religious jurists about whether these things are "real" or "imaginary", according to the verses and traditions, it can be confirmed that they are real. The "religious Jurisprudential judgment" of occult affairs is based on verses and traditions and indicates that it is "prohibited" Unless it does not cause harm and repels harm. Some religious jurists have considered it permissible to learn and practice magic to ward off the harm of magic and invalidate it. From the legal point of view, since occult affairs are informative, their application by the judge can help the judiciary in justice. In this research, using the "descriptive and analytical" method, we intend to, by presenting a clear picture of occult affairs, look at the various aspects of these affairs in religious jurisprudence and jurisdiction.