بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریحسین معجونی 1 , فخرالسادات نصیری 2
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران
کلید واژه: رهبری کارآفرینانه, اشتراک دانش, خلاقیت تیمی,
چکیده مقاله :
هدف: تحقیق بررسی رابطه رهبری کارآفرینانه با خلاقیّت تیمی بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش بود. روش: روش تحقیق کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان مدارس فنی حرفهای شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 237 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای رهبری کارآفرینانه دبیک و همکاران(2021)؛ اشتراک دانش هوی و همکاران(2010) و خلاقیت تیمی ژیا و همکاران(2014) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که: متغیّرهای رهبری کارآفرینانه و اشتراک دانش دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقیت تیمی بودند؛ همچنین رهبری کارآفرینانه بواسطه نقش میانجی اشتراک دانش دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقیت تیمی میباشد. نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس فنی حرفهای از سبک رهبری کارآفرینانه بواسطه اشتراک دانش، منجر به خلاقیت تیمی معلّمان میشود.
Objective: The aim of the research was to investigate the relationship between entrepreneurial leadership and team creativity through the mediating role of knowledge sharing. Materials and methods: The research method was quantitative, descriptive and correlational. The research community consisted of 620 teachers of vocational technical schools in Shiraz, and a sample of 237 people was selected from this community by simple random sampling based on Cochran's formula. In order to collect research data from the entrepreneurial leadership questionnaires of Dabić et al. (2021); Knowledge sharing by Huy et al. (2010) and team creativity by Jia et al. (2014) were used. To determine the reliability and validity of the instrument, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used, the results indicated the desired reliability and validity of the instrument. Data analysis was done using the structural equation model and with the help of Spss and Lisrel software. Findings: The results of the analysis showed that: the variables of entrepreneurial leadership and knowledge sharing had a direct, positive and significant effect at the 0.05 level on team creativity; Also, entrepreneurial leadership has an indirect, positive and meaningful effect on team creativity due to the mediating role of knowledge sharing. Conclusion: Finally, based on the results of this research, it can be said that the use of entrepreneurial leadership style by managers of vocational schools leads to team creativity of teachers.