بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان)
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیمیثم چکین 1 , حامد فاضلی کبریا 2 , فرشید اصلانی 3 , محسن اصلانی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: تفکر انتقادی, پیام نور, خودپنداره خلاق, گشودگی به تنوع و چالش,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش در دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود. روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی-پیمایشی و کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان تشکیل میدادند که در زمان پژوهش (سال 1401)، تعداد آنها 900 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 270 نفر و بهصورت نمونهگیری کاملاً تصادفی انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده، مقیاس گرایش به تفکر انتقادی براوو و همکاران، پرسشنامه خودپنداره خلاق کافمن و بائر و مقیاس گشودگی به چالش و تنوع بومن بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شد. یافتهها: نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد تفکر انتقادی هم بر خودپنداره خلاق و هم بر گشودگی به تنوع و چالش تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نقش میانجی متغیر گشودگی به تنوع و چالش در میان تأثیر تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق، اثبات شد. نتیجهگیری: نتایج نهایی حاکی از تأثیر مثبت و معنادار تفکر انتقادی بر خودپنداره خلاق با نقش میانجی گشودگی به تنوع و چالش در کارکنان دانشگاه پیام نور استان اصفهان بود.
Objective: The main purpose of the present study was to investigate the effect of critical thinking on creative self-concept with the mediating role of openness to diversity and challenge at Payam Noor University in Isfahan province.Method: The research method was descriptive-survey and applied. The statistical population of the research was made up of all the employees of Payam Noor University of Isfahan province, and at the time of the research (year 1401), their number was 900. The sample size was 270 people using the Karjesi and Morgan table and was selected completely randomly. The tools used were Bravo et al.'s critical thinking tendency scale, Kaufman and Bauer's creative self-concept questionnaire, and Bowman's openness to challenge and diversity scale. Data analysis was done using SPSS and Smart PLS software.Results: The results obtained from this research showed that critical thinking has a positive and significant effect on both creative self-concept and openness to diversity and challenge. Also, the mediating role of openness to diversity and challenge among the influence of critical thinking on creative self-concept was proven. Therefore, the final results indicated a positive and significant effect of critical thinking on creative self-concept with the mediating role of openness to diversity and challenges in the employees of Payam Noor University, Isfahan province.
اسلام پناه، مریم، چهری، کلثوم. (1401). نقش میانجی رفتار شهروندی در رابطه هوش معنوی با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاههای کرمانشاه. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(1)، 92-102.
حقدوست، علی اکبر.، رفیعی، حسین.، رئیسوندی، ابوذر.، کاظم زاده، یاسان. (1394). رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از خدمات آموزشی و تسهیلات دانشگاه، نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، 12(2)، 355-365.
قدم پور، عزت اله، بیرانوند، زینب، یوسف وند، مهدی. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش به روشهای ایده جویی(اسکمپر)، بارش مغزی و سنتی در تغییر سطح خودپنداره خلاق و باز بودن نسبت به تجربه. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(1)، 125-154.
معین زهرا، حجازی مسعود، مروتی ذکراله، اروجی محمدرضا. (1400). تفکر انتقادی به عنوان یک واسطه بین فراشناخت و حل مسئله خلاق در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی؛ سال تحصیلی ۹۸-۹۷. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. ۱۴ (۴۱): ۶۲-۵۲.
ولوی، پروانه، باقرپور، سمیه، شهسواری، جواد. (1395). بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(49)، 184-192.
Akpur, U. (2020). Critical, reflective, creative thinking and their reflections on academic achievement. Thinking Skills and Creativity, 37.
Alt, D. (2017). Constructivist learning and openness to diversity and challenge in higher education environments. Learning Environments Research, 20(1), 99–119.
Alvarez-Huerta, P. Muela, A. Larrea, I. (2022). Disposition toward critical thinking and creative confidence beliefs in higher education students: The mediating role of openness to diversity and challenge. Thinking Skills and Creativity, 43, 101003.
Amri S, Widada W. (2019). The Effect of Self- Concept, Self-Efficacy and Self -Esteem on the Ability to Understanding Mathematics. International Journal of Science and Research (IJSR); 8(1): 201-206.
Anderson, R. C., & Haney, M. (2020). Reflection in the creative process of early adolescents: The mediating roles of creative metacognition, self-effcacy and selfconcept. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2. https://doi.org/10.1037/aca0000324
Barkley, Andrew P. & Wiley, Zelia Z. & Hobbs, Lonnie Jr. & Smades, Summer. (2021). "Openness to Diversity and Challenge: Assessment of Undergraduate Attitudes and Experiences in The College of Agriculture at Kansas State University," Professional Agricultural Workers Journal (PAWJ), Professional Agricultural Workers Conference, 8(1), 20-34.
Beghetto, R.A., & Karwowski, M. (2017). Towards untangling creative self-beliefs. In M. Karwowski & J. C. Kaufman (Eds.), The creative self: Effect of beliefs, selfeffcacy, mindset, and identity (pp. 1–394). Academic Press Inc. 10.1016/C2015-0-07011-3.
Bowman, N.A. (2014). Conceptualizing Openness to Diversity and Challenge: Its Relation to College Experiences, Achievement, and Retention. Innovative Higher Education, 39 (4): 277–291.
Byrnes, J. P., & Dunbar, K. N. (2014). The nature and development of critical-analytic thinking. Educational Psychology Review, 26(4), 477-493.
Eggers, F., Lovelace, K. J., & Kraft, F. (2017). Fostering creativity through critical thinking: The case of business start-up simulations. Creativity and Innovation Management, 26(3), 266–276.
El Sofi, N., & See, B.H. (2019). Does explicit teaching of critical thinking improve critical thinking skills of English language learners in higher education? A critical review of causal evidence. Studies in Education Evaluation, 60:140-162.
Glaveanu, ˘ V. (2020). Creativity and global citizenship education. In A. Akkari, & K. Maleq (Eds.), Global citizenship education. Springer International Publishing.https://doi.org/10.1007/978-3-030-44617-8.
Hyytinen, H., Toom, A., & Shavelson, R. J. (2019). Enhancing scientifc thinking through the development of critical thinking in higher education. In M. Murtonen, & K. Balloo (Eds.), Redefning scientifc thinking for higher education: Higher order thinking, evidence-based reasoning and research skills (pp. 59–78). Palgrave Macmillan.
Liyanage, I., Walker, T., & Shokouhi, H. (2021). Are we thinking critically about critical thinking? Uncovering uncertainties in internationalised higher education. Thinking Skills and Creativity, 39. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100762
Liu, T., Yu, X., Liu, M., Wang, M., Zhu, X., & Yang, X. (2021). A mixed method evaluation of an integrated course in improving critical thinking and creative self-efficacy among nursing students. Nurse Education Today, 106, Article 105067.
Moharramzadeh, M., Ebrahimpour, H., Azizian Kohn, N., Darabi, M. (2020). The Role of Spiritual Intelligence and Work Ethics in Prediction of Organizational Citizenship Behavior. Ethics in Science and Technology; 14 :99-107. [In Persian].
Peng, J., Chen, Y., Xia, Y., & Ran, Y. (2017). Workplace loneliness, leader-member exchange and creativity: The cross-level moderating role of leader compassion. Personality and Individual Differences, Volume 104, Pages 510-515.
Rababa, M., & Masha’al, D. (2020). Using branching path simulations in critical thinking of pain management among nursing students: Experimental study. Nurse Education Today, 86:1-7.
Redifer, J. L., Bae, C. L., & Zhao, Q. (2021). Self-effcacy and performance feedback: Impacts on cognitive load during creative thinking. Learning and Instruction,71(June 2020), Article 101395.https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101395
Roetzel, P. G. (2019). Information overload in the information age: A review of the literature from business administration, business psychology, and related disciplines with a bibliometric approach and framework development. Business Research, 12(2), 479–522. https://doi.org/10.1007/s40685-018-0069-z
Siadat S, Shams B, Homaie R, Gharibi L. (2005). Satisfaction of Students and Faculty Members of Graduate Studies from Educational Services Management at Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ; 5(2):93-100.
Silva, C., & Iturra, C. (2021). A conceptual proposal and operational defnitions of the cognitive processes of complex thinking. Thinking Skills and Creativity, 39, 1871.https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100794
Shim, W., & Perez, R.J. (.2018). A multi-level examination of first-year students’ openness to diversity and challenge. The Journal of Higher Education, 1–25.
Snyder, H. T., Hammond, J. A., Grohman, M. G., & Katz-Buonincontro, J. (2019). Creativity measurement in undergraduate students from 1984 to 2013: A systematic review. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 133–143. https://doi.org/10.1037/aca0000228.supp
Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and Creativity, Volume 23, Pages 58-66.
Sontos-Meneses, L.J. (2020). Critical thinking perspectives across contexts and curricula: Dominant, neglected, and complementing dimensions. Thinking Skills & Creativity, 35:1-14.
Tagoe, T., & Nii-Boye Quarshie, E. (2017). The relationship between emotional intelligence and job satisfaction among nurses in Accra. Nursing Open, 4(2), 84-89.
Tsai, K. C. (2019). Investigating the Empirical Links between Creative and Critical Thinking. Psychology, Society & Education, 11(3), 267–280.
Zare H, Nahravanian P. (2018). The Effect of Critical Thinking Training on Decision Making Styles and Problem Solving Styles. J Cogn Learn. 4(9):13-31
_||_