تدوین مدل رفتارهای آسیب به خود براساس راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی در نوجوانان مراجعه-کننده به مراکزDICشهرتهران : نقش واسطهای کنترل تکانه
محورهای موضوعی : روان شناسیمژگان عباسی آبرزگه 1 , مجید ضرغام حاجبی 2 , علیرضا آقایوسفی 3
1 - دانشجو دکترا، روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
3 - دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: نوجوانان, راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی, رفتارهای آسیب به خو, کنترل تکانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رفتارهای آسیب به خود براساس راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی با نقش واسطهای کنترل تکانه در نوجوانان مراجعهکننده به مراکز کاهش آسیب شهر تهران بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان 14 تا 18 سال مراجعهکننده به مراکز گذری کاهش آسیب شهر تهران منطقه 12 (محله شوش-هرندی) در چهار ماهه اول سال 1401 بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان نوجوانان مراجعهکننده به این مراکز تعداد 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه آسیب به خود (SHI) (سانسون و همکاران، 1998)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس تکانشگری (BIS-11) (بارت و همکاران، 2004) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد کنترل تکانه رابطه بین تنظیم شناختی هیجانی (39/0= B) با رفتارهای آسیب به خود را در نوجوانان واسطهگری میکند. همچنین با توجه به مقادیر کسب شده048/0= RMSEA ، 99/0= CFI ،99/0= GFI ،81/1= cmin/df و 055/0= p-value مدل از برازش خوبی برخوردار است.
The purpose of the present study was to predict self-harm behaviors based on cognitive strategies of emotional regulation with the mediating role of impulse control in adolescents referred to harm reduction centers in Tehran. This research was descriptive and correlational. The statistical population of the present study included adolescents aged 14 to 18 years who referred to temporary injury reduction centers in Tehran, district 12 (Shosh-Harandi neighborhood) in the first four months of 2022, which were selected using a simple random sampling method from among the adolescents who referred to 300 people were selected in these centers. Research tools included Self-Injury Questionnaire (SHI) (Sanson et al., 1998), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) (Garnefsky et al., 2001) and Impulsivity Scale (BIS-11) (Barrett et al., 2004). The data were analyzed using the structural equation modeling method. The results of the present study showed that impulse control mediates the relationship between emotional cognitive regulation (B=0.39) and self-harm behaviors in adolescents. Also, according to the obtained values of RMSEA=0.048, CFI=0.99, GFI=0.99, cmin/df=1.81 and p-value=0.055, the model has a good fit.
_||_