بررسی حمل و نقل در دوران قاجار و تأثیر آن بر تجارت، براساس مندرجات روزنامه «حبل المتین کلکته»
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیشیرین شریفی 1 , غلامحسین زرگری نژاد 2 , سینا فروزش 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: تجارت, کلید واژهها: حمل و نقل, دوران قاجار, روزنامه «حبل المتین کلکته»,
چکیده مقاله :
همواره در تمامی اعصار و در تمامی مکان ها، حمل و نقل از عوامل مهم و تأثیرگذار بر تجارت تلقی می شود. در بررسی مسائل و مشکلات بازرگانی و بازرگانان در دوره قاجار نیز، این عامل مهم و عوامل وابسته به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. بی تردید یکی از مؤلفه های مهم و تأثیرگذار در عقب ماندگی تجارت ایران در آن دوران وضعیت نامساعد ترابری بود. یافته های این تحقیق نشان می دهد که، براساس گفته های شاهدان عینی، شاهراه ها و جاده های مناسب در ایران بسیار کم بود و قابل مقایسه با کشورهایی که با آنها داد و ستد می شد نبود. زمانی طولانی لازم بود تا ایران دارای خطوط راه آهن شود. حمله به قوافل و کاروان ها توسط عشایر، متمردان و دزدان، از دغدغه های عظیم تجار به حساب می آمد. گاه امنیت نسبی توسط بعضی از حکام لایق و دلسوز پدید می آمد، اما پایدار نبود. وسایل ارتباطی، نظیر پست و تلگراف، بسیار ابتدایی و دارای نواقص بسیار بود و بازرگانان را در بسیاری از اوقات دچار مشکل می ساخت. رقابت های دولت روس و انگلیس در این زمینه، به خصوص راه آهن را، نباید از نظر دور داشت. هدف تحقیق حاضر که با بهره گرفتن از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مندرجات روزنامه حبل المتین کلکته می باشد، تبیین عوامل بازدارنده حمل و نقل و راه ها و تأثیر آن بر تجارت در دوران قاجار است.
Transportation is always considered, in all times and in all places, an important factor affecting the trade. This factor and its related elements have had a specific importance when evaluating issues of business and the merchants in Qajar period. Undoubtedly, one of the most important and effective component in the backwardness of Iran's trade was the unsuitable situation of the transportation during Qajar period. The findings of this study have showed, according to the witnesses, there were few main roads in Iran not comparable with countries dealing them. The attack to the caravans by the tribes, lawbreakers and thefts were the very important concerns for businessmen. Sometimes the relative security had been made by the compassionate and worthy rulers but it was not sustainable. Communications equipment, such as post and telegraph was incompatible and the businessmen were in trouble in many cases. The competitive activities of some states such as Great Britain and Russia, in this regard especially the railway, should not be ignored. The aim of the present study is to explain the inhibiting factors of the transportation in the roads and their impacts on the trade during Qajar period using the descriptive/ analytic method based on the contents of the newspaper “Kolkata Habl al-Matin”.
_||_