نقش زرتشتیان در تأسیس مدارس نوین و تحول نظام آموزشی در یزد
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیلقمان دهقان نیری 1 , اصغر زرنگار 2
1 - استاد دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلید واژه: زرتشتیان, نظام آموزشی, آموزش نوین, مدارس نوین,
چکیده مقاله :
با سلطه اعراب مسلمان بر ایران، زرتشتیان تا دو سه قرن پس از اسلام تحت فشار چندانی نبودند از قرن سوم بتدریج با محرومیتها و فشارهای بسیاری دست به گریبان شدند خصوصاً در عصر صفویه که تعصب شدید مذهبی رواج داشت. در دوران اسلامی تا عصر قاجاریه آموزش زرتشتیان در آتشکدهها توسط موبدان صورت میگرفت و همانند مکتب خانههای مسلمانان آموزش سنتی که بیشتر تبلیغ و نشرآیین و مذهب بود، رواج داشت. تحول نظام آموزشی و تأسیس مدارس و دانشگاهها در اروپا که زمینه پیشرفتهای علمی و صنعتی را فراهم نمود موجب تکاپوی ایرانیان جهت تحول نظام آموزشی و جایگزین نمودن آموزش نوین به جای آموزش سنتی در عصر قاجاریه گردید و اولین ایرانیانی که در این راه پیشگام شدند، زرتشتیان بودند که در نتیجه روابط سیاسی تجاری با هند به فکر تأسیس مدارس نوین در ایران افتادند. همچنین زرتشتیان ایرانی مقیم هند برای بهبود وضع زرتشتیان ایران فعالیتهایی را آغاز نمودند از جمله نمایندگانی را به ایران فرستاده و کمکهای مالی و فرهنگی ابتدا برای تربیت معلمانی جهت تدریس در مدارس جدید و تأسیس اولین مدارس نوین را در ایران خصوصاً در یزدآغاز نمودند. .
With the overcoming of Muslims over Sassanids, Zoroastrians were not under pressure until the first two or three centuries. However, from that time they faced privation and more pressure. Especially, during Safavid era, severe religious prejudice was prevalent. Up to Qajar era zoroastrians training in fire temples were done by zoroastrian priests and their traditional training that was more promotion of the religion. The teaching centers were like Islamic traditional schools. The change in the training system and founding of new schools and universities in Europe, which led to scientific and industrial progress, forced Iranian to consider a similar change in Qajar era. The first forerunners were zoroastrians who with having relationship with Europe and India thought to found new schools in Iran. In addition the Iranian zoroastrians residing in India started activities to improve Iranian zoroastrians condition, so they sent representatives to Iran and supported teachers by cultural and financial aids for teaching in new schools and founding the first new schools in Iran particular in Yazd province.