آراء و مبانی خلفای سه گانه در مشروعیت سازی خلافت خود و یکدیگر
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیطاهره اسلامی علی آبادی 1 , امداد توران 2
1 - دانشجوی دکتری، رشته شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
2 - عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه: مشروعیت, ابوبکر, عثمان, آراء, عمر,
چکیده مقاله :
چکیده به گواهی تاریخ ،پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام ، جمعیتى درسقیفه بنى ساعده جمع شده تا درباره انتخاب خلیفه تصمیم گیری کنند. پس از کشمکش هاى فراوان در این اجتماع ، ابوبکر به عنوان خلیفه برگزیده شد. وی پس از دوسال و چند ماه خلافت، به هنگام مرگ ، عمر را به خلافت برگزید، عمر نیز به هنگام درگذشت ، شورایی شش نفره برای انتخاب خلیفه پس از خود برگزید. در اینجا به نظر می رسد انتخاب خلیفه توسط عدهای از مردم ، انتصاب توسط خلیفه قبلی و انتخاب توسط شورا و اوصافی همچون قریشی بودن، مهاجری بودن و مسن تر بودن خلیفه به عنوان آراء و مبانی نظری برای مشروعیت خلفای نخستین ،توسط ایشان و بخش قابل توجهی از مسلمانان پذیرفته شده بود.و در تمام این دوران، امام علی و یاران ایشان مبنای نظری دیگری درباره نحوه تعیین خلیفه و اوصاف وی داشتند. در این مقاله سعی شده، به این سوال پاسخ داده شود که سه خلیفه نخست از کدامین منبع، مشروعیت خود و یکدیگر را اخذ نموده و آراء آنها در انتخاب یکدیگر به خلافت چه بوده است؟ و آیا خود به مبانی خویش ملتزم بوده اند یا خیر؟ به نظر می رسد، آراء خلفای سه گانه برای انتخاب جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله ، با مبانی اسلام اصیل تفاوت داشته و این اختلاف ظاهرا سیاسی با خاندان اهل بیت علیهم السلام ریشه در اختلافات بنیادین اعتقادی داشته است . واژگان کلیدی : آراء، ابوبکر، عمر ، عثمان ، خلافت، مشروعیت.
The history of history, after the death of the Holy Prophet of Islam, has collected a population of Bani saeedeh to decide the decision of the caliph. After many skirmishes in the community, Abu Bakr became the caliph. After two years and a few months of the Caliphate, he chose Omar to the Caliphate when he died, Omar also chose a six - member council to elect the caliph. It seems that the selection of the caliph was accepted by a number of people, the appointment by the previous canon and the selection by the Council and described s, such as the, Emigration, and older of the Caliphate as votes and theoretical bases for the legitimacy of early deployments by them and a significant portion of the Muslims. and in all this time , Imam Ali against his wife and friends had another theoretical basis on how to determine the caliph and his whereabouts. in this paper, we have tried to answer the question of which the first three caliph have taken from which source, their legitimacy and their bases and their bases in selecting one another to the caliphate ? whether they were committed to their principles or not. The votes and bases of the first three caliph seem to bedifferent from the principles of original islam and this apparently political difference has been rooted in fundamental differences with the family of the family of the prophet ( pbuh
_||_