بررسی میزان تأثیر آموزش بر عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرستان برخوار در زمینه استقرار سامانه مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستمسعود سعیدی 1 , مریم لاریجانی 2 , فیروزه مصطفوی دارانی 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی آموزش محیط زیست، دانشکده علوم انسانی، پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - - آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،دانشکده بهداشت، علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: عملکرد, مداخله آموزشی, سامانه ایمنی, بهداشت و محیط زیست,
چکیده مقاله :
وجود معضلات بهداشتی و جنبه های خطر ساز و نیز پیامدهای زیست محیطی در جوامع روز به روز ذهن کارشناسان و دست اندرکاران سلامت و محیط زیست را به خود مشغول کرده است. هدف این مطالعه تأثیر آموزش بر عملکرد مدیران مدارس ابتدایی در زمینه ی استقرار سامانه مدیریت ایمنی بهداشت و محیط زیست است. در این مطالعه شبه آزمایشی 49 نفر از مدیران مدارس ابتدایی (کل مدیران مدارس ابتدایی شهرستان) به عنوان جمعیت مورد مطالعه انتخاب شده و کارگاه آموزشی 2 روزه برای آن ها برگزار شد. عملکرد مدیران در زمینه استقرار سامانه مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست قبل و بعد از اجرای کارگاه آموزشی توسط چک لیست استاندارد (وزارت بهداشت و درمان) سنجیده شد و داده -های به دست آمده توسط نرم افزار spss نسخه 20 و آزمون t زوجی و آزمون واریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها قبل و پس از آموزش نشان داد، که در زمینه عملکرد نمره مدیران نسبت به قبل از آموزش 1/28% افزایش نشان می دهد. همچنین بین دانش و عملکرد مدیران همبستگی وجود دارد. نتایج دیگر تحقیق نشان داد، بین عملکرد مدیران در زمینه محیط زیست قبل از مداخله با سن تفاوت معنا داری وجود دارد. تحقیق فوق نشان داد که آموزش در ارتقای عملکرد مدیران مدارس ابتدایی موثر بوده و مدارس کشور نیازمند چنین ساز و کاری می -باشند.
Despite health problems and hazardous aspects and environmental consequences in community day by day the minds of health professionals and environmentists have been engaged. The purpose of this study, the effect of education on the elementary school principals in the area of the safety, health and the environment management system. Methods: In this quasi-experimental study (quasi-experimental) 49 elementary school principals (elementary school principals of the city) in the study were selected for their 2-day workshop was held. Site performance management system in the field of safety, health and the environment before and after the workshop by Czech standard list (Ministry of Health) was measured and the data obtained was analyzed by spss version 20 and paired t-test and test Variance analysis was performed. The analysis of the data before and after the training showed that in the performance of the managers before training 28/1% increased. Also, there is a correlation between knowledge and practice managers. The results showed that, among the leaders in the field of the environment before the intervention, there is a significant age difference. The above research showed that training is effective in improving the performance of elementary school principals and schools are in need of such a mechanism.
1- Moslemie Aqily MM, Ziaddiny H, Taslimy M, Sangalajy A. Establishment and maintenance. 1th Ed. Tehran: Movaffagh;2009. [In Persian]
2- Shahriari Z, Shahriari T, Hajiani M, Moodi M. Survey of environment health school of Birjand.
3- Scientific Journal of medical sciences Birjand university 2009;16(2):69-75. [In Persian] تحقیقات نظام سلامت /ویژه نامه
4- Zare R, Jalalvand M, Rafiei M. Ergonomic, safety and environmental health status of primary school in Markazi province/Iran in 2003-2004. Journal of Kerman university of medical sciences 2007;14 (1): 61-9. [In Persian]
5- Hosseinpoor E. Safety sports spaces. Journal of education and training 2011, 11(3): 41-3. [In Persian]
6- Jozi A, Padash A.7 Health, safety and environment management system (HSE-MS). 1th Ed. Tehran: Kavoush qalam; 2007. [ In Persian]
7- Saidi Nejad Mojdeh. Kaveh zadeh fariba. Pour eslami mohammad. Rafiei far shahram. Health school increasing. Houz Hue.1. Tehran: Unisef: 2001. Page142.
8- Akbari Haghighi F, Zeraati H, Karimi S, Arab M, Akbari Mousiabadi M. The role of training managers and decision – making network in evaluating the new appraisal system of government employees in Isfahan hospitals. Health information management 2011; 8(5):681-9. [In Persian]
9- Baghaei T, Saleh Moghaddam AR, Seidi M. Management principles and nursing managers. Iran Journal of nursing2004; 40 (17):62-9. [In Persian]
10- Shobeiri-SM, Abdollahi-S. theories& environmental education applications. Tehran: payamnoor university; 2009. 8-181. [In Persian]
11- Karimi Dariush. Gangi Kamran. Education for sustainable development. Rouzalin Mack own. 1.Tehran: Kian: 2004. 1.
_||_
1- Moslemie Aqily MM, Ziaddiny H, Taslimy M, Sangalajy A. Establishment and maintenance. 1th Ed. Tehran: Movaffagh;2009. [In Persian]
2- Shahriari Z, Shahriari T, Hajiani M, Moodi M. Survey of environment health school of Birjand.
3- Scientific Journal of medical sciences Birjand university 2009;16(2):69-75. [In Persian] تحقیقات نظام سلامت /ویژه نامه
4- Zare R, Jalalvand M, Rafiei M. Ergonomic, safety and environmental health status of primary school in Markazi province/Iran in 2003-2004. Journal of Kerman university of medical sciences 2007;14 (1): 61-9. [In Persian]
5- Hosseinpoor E. Safety sports spaces. Journal of education and training 2011, 11(3): 41-3. [In Persian]
6- Jozi A, Padash A.7 Health, safety and environment management system (HSE-MS). 1th Ed. Tehran: Kavoush qalam; 2007. [ In Persian]
7- Saidi Nejad Mojdeh. Kaveh zadeh fariba. Pour eslami mohammad. Rafiei far shahram. Health school increasing. Houz Hue.1. Tehran: Unisef: 2001. Page142.
8- Akbari Haghighi F, Zeraati H, Karimi S, Arab M, Akbari Mousiabadi M. The role of training managers and decision – making network in evaluating the new appraisal system of government employees in Isfahan hospitals. Health information management 2011; 8(5):681-9. [In Persian]
9- Baghaei T, Saleh Moghaddam AR, Seidi M. Management principles and nursing managers. Iran Journal of nursing2004; 40 (17):62-9. [In Persian]
10- Shobeiri-SM, Abdollahi-S. theories& environmental education applications. Tehran: payamnoor university; 2009. 8-181. [In Persian]
11- Karimi Dariush. Gangi Kamran. Education for sustainable development. Rouzalin Mack own. 1.Tehran: Kian: 2004. 1.