ارزیابی و بهینه سازی سیستم جمع آوری و حمل پسماند شهر زنجان و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی جغرافیایی
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستآزاده مدحت 1 , مسعود منوری 2 , امیر حسین جاوید 3 , اکبر اسلامی 4 , محسن احد نژاد 5
1 - کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی(عهده دار مکاتبات
2 - استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی
3 - استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاداسلامی
4 - استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان
5 - مربی دانشکده جغرافیای دانشگاه زنجان
کلید واژه: سیستم جمع آوری پسماند, , GIS زنجان,
چکیده مقاله :
اختصاص بیشترین سهم هزینه های مدیریت مواد زائد ازیک سو و ضرورت بهره وری عملیاتی این سیستم باکاهش زمانهای صرف شده از سوی دیگر بهینه سازی سیستم جمع آوری و حمل را به صورت یک اصل در طراحی و مدیریت پسماند مطرح می سازد. بنابراین با توجه به سیستم موجود جمع آوری و حمل پسـماند درشهر زنجان و نبود ساماندهی مناسب برای آن، ضروری بود مزایا ومعایب سیستم با استفاده از روابط ریاضی مناسب وسیستم اطلاعات جغرافیایی ارزشیابی شده و سپس با توجه به ساختار شهری و تناژ پسماندهای تولیدی بهینه ترین سیستم مدیریتی ارائه گردد. در این تحقیق شهرک کارمندان شهر زنجان به عنوان پایلوت در نظر گرفته شد. داده های زمانی مراحل مختلف جمع آوری وحمل پسماند در مسیرهای فعلی شهرک کارمندان در ده مرتبه توسط دو کورنومتر دیجیتالی گردآوری و با استفاده از روابط ریاضی، نرم افزارEXCEL و سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. سپس با تکیه براطلاعاتی از جمله تراکم جمعیت، سرانه تولید زباله، مسیرهای موجود و بکارگیری روابط ریاضی و سیستم اطلاعات جغرافیایی سیستم بهینه پسماند برای این شهرک محاسبه وطراحی گردید. نتایج حاصل از ارزیابی زمانی سیستم موجود مدیریتی نشان می دهد کل زمان صرف شده جهت عملیات جمع آوری وحمل پسماند شهرک کارمندان با استفاده از خاور 2 ساعت و 55دقیقه و 42 ثانیه و متوسط زمان رفت و برگشت به ازای هرتن از پسماندها در هر سفر11 دقیقه و44 ثانیه می باشد. در این تحقیق همچنین سیستم جمع آوری پسماند برای شهرک مورد مطالعه از نظر مکان یابی مخازن، تعیین مسیرهای بهینه جمع آوری و هزینه های سالانه طراحی و برآوردگردید. 60 مخزن ذخیره550 و660 لیتری در محدوده شهرک مکانیابی شد و با طراحی مسیر بهینه جمع آوری توسط سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش سعی و خطا سه وسیله نقلیه فان با احتساب وسیله نقلیه رزرو برای شهرک کارمندان محاسبه و پیشنهاد شد.
Devoting the most portion of expenditures of the solid waste management on the one hand , and the necessity of operation exploiting of this system with decreasing the spent time on the other hand have propound the optimization of solid waste collection and transportation system as a principle in designing and management With regard to performance of present solid waste collection and transportation system in Zanjan and lack of suitable organization, it is necessary to evaluate the advantages and disadvantages of the system with mathematical relations and GIS, afterwards, with regard to urban structure and tonnage of the produced solid waste, the most optimized management system must be presented. In this research karmandan town in the city of Zangan was chose as the pilot. Time data of the solid waste collection and transportation stages in the present routes of collection in karmandan the district of Zanjan was gathered within 10 minutes using two digital chronometers and was analyzed by mathematical relations, excel software and GIS. Thereafter, depending on this information such as density, population and the capacity of garbage production in present routes and using mathematical relation and GIS. Optimized system of solid waste was calculated and designed. The results of time evaluation of the present management system shows that the whole spent time for solid waste collection and transportation Karmandan town by garbage trucks takes 2 hours, 55 minutes and 42 seconds and the mean time of the trucks round trip per ton of solid waste In each journey is 11 minutes and 44 seconds. Considering locating of storages and assigning the optimized routs, solid waste collection system was calculated and designed using mathematical relation and GIS. . In this research designing solid waste collection system of karmandan town was also carried out and 60 containers with the capacity of 550 and 660 liters were located in the town. With designing optimized routs by GIS and trial and error method, there tracks including a reserved truck were calculated and recommended to collect the solid waste of karmandan town.
1 -.M.K.Ghose ,A.K. Dikshit ,S.k.Shrma, 2006,.A GIS based transportation model for solid waste disposal–Acase study on Asansol municipality,Waste managment .pages 1287-1293
2 - Issam A.Al- Khatib, Hassan A. Arafat , Thabet Basheer, Hadeel Shawahneh, Ammar Salahat, Jaafar Eid and Wasif Ali ,2007, rends and problems of solid waste management in developing countries:Acase study in seven palestian district, Waste managment .pages1910-1919
3-موسوی،سید زین العابدین ،1377،؛شناسنامه عمومی استان زنجان ،انتشارات اداره کل فر هنگ ارشاد اسلامی استان زنجان، صفحه 10
4- سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان؛سالنامه آماری استان زنجان، ،1383. صفحه 3
5 -Tchobanoglous George, 1993., Intergrated Solid Waste Management, Mc Graw- Hill, New York,pages 210- 213 ,218-219
6- Mufeed Shrholy, Kafeel Ahmad , R.c.Vaishya, R.D. Gupta .2007, Municiple solid waste characterstics and management in Allahabad , India ), Waste management, pages 490-496
7-جلیل زاده علی ، 1382، ارزیابی سیستم جمع آوری و حمل و نقل مواد زائد جامد شهر ارومیه و ارایه راهکارهای مناسب ، پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد در رشته مهندسی بهداشت محیط ، گروه بهداشت محیط ، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، صفحه 85-1