تعیین میدانی میزان آلاینده های هوا و شاخص PSI در توقفگاه های اتوبوس های درون شهری تهران
محورهای موضوعی : آب و محیط زیستنبی اله منصوری 1 , امیر جمشیدی قاسم آبادی 2
1 - استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست ـ گرایش آلودگی هوا، دانشکده محیط زیست و انرژی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
کلید واژه: آلودگی هوا, محیط زیست, آلاینده های گازی و ذرات معلق ه, PSI, اتوبوس های درون شهری, توقفگاه,
چکیده مقاله :
اثر زیان آور آلودگی هوا بر سلامت انسان بر هیچ کس پوشیده نیست. بیتردید یکی از مهمترین مباحث در محیطزیست، آلودگی هوا میباشد که از عوامل مهم و اساسی در حیات موجودات زنده اعم از انسان، حیوان و نبات است و بدون آن لحظهای زندگی ممکن نیست؛ لذا استفاده از شبکه حمل و نقل شهری خصوصاً اتوبوس از جمله راهکارهای مدیریتی کاهش آلودگی کلانشهر تهران بوده و توقفگاه های اتوبوس های درون شهری از جمله مکان هایی است که از نقطه نظر سنجش تولید آلاینده های اصلی هوا حایز اهمیت می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده و هدف آن تعیین میزان آلاینده های گازی و ذرات معلق (PM10) در هوای آزاد توقفگاه های اتوبوس های درون شهری در مناطقی از شرق، غرب و جنوب تهران می باشد، تا با تعیین میزان این آلاینده ها و شاخص استاندارد آلودگی(PSI)، وضعیت کیفی هوای آزاد این مناطق مورد ارزیابی قرار گیرد. با استفاده از آنالایزرهای دیجیتال سنجش آلاینده های گازی (SAAF22M،SAAC32M ، SACO12M، SAO3 42M)و دستگاه نمونهگیری PM10(Low Sampler Model:BGIPQ100)، نمونه گیری های لازم از تابستان 88 تا بهار 89 صورت پذیرفت.جهت نمونه گیری ذرات معلق در یک دورة 24 ساعته، 6 ایستگاه و به منظور نمونه گیری آلاینده های گازی هوا در هر دورة 8 ساعته (4 نمونه از هر ایستگاه در ساعات 4،5،9و11)، مجموعاً 6 نمونه جهت ذرات معلق و 144 نمونه نیز جهت گازها در هر فصل و نهایتاً 24 نمونه جهت ذرات معلق و 576 نمونه جهت گازها در یکسال اخذ شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد از نقطه نظر میزان تولید آلاینده های گازی در سایت مناطق انتخابی، میزان آلودگی در هیچ یک از سایت ها فراتر از حد استانداردهای مصوب مشاهده نگردید. در مورد ذرات معلق (PM10)نیز میزان آلودگی در تابستان و پائیز 88 در جنوب تهران به میزانµg/Nm3 9/152 و µg/Nm31/163، فراتر از حد استاندارد بوده است. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان در تدبیر راهکارهای مدیریتی مناسب در جهت کنترل و کاهش آلاینده ها با هدف بهبود سیستم بهره گرفت.
Introduction: The destructive effects of air pollution on human health no one is wearing. The transport network management solutions to reduce pollution in metropolitan cities, including Tehran, especially buses and bus stop within the city, including places where the main air pollutants generated from the point of measurement is important. Methods: This was a cross-sectional study aims to determine the amount of gaseous pollutants and particulate matter (PM10) in the open air bus stop within the urban areas of East, West and South Tehran is to determine the amount of pollutants and pollution standard index (PSI), air quality in these areas should be assessed. Analyzers using the digital measurement of gaseous pollutants (SAAF22M, SAAC32M, SACO12M, SAO342M) and sampling PM10 (Low Sampler Model: BGIPQ100), the required sample taken from the summer 88 to spring 89. The PM sampling in a 24-hour period, 6 stations to sample the air gaseous pollutants in each 8-hour period (4 samples from each station for 4,5,9 and 11 O’clocks), a total of 6 samples for particulate matter and 144 the sample gases at the end of each season and 24 samples and 576 samples for gases and particles is obtained in one year. Conclusion: Research result shows that the rate of gas emissions in selected areas, the amount of pollution in any of the sites was not beyond the approved standards. The particulate matter (PM10) pollution levels in the summer and fall of 88 in southern Tehran 152/9 μg/Nm3 and 163/1 μg/Nm3, beyond the standard level.Using the survey results can be useful in devising management strategies to control and reduce emissions with the aim of improving the system utilized.