تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز(مورد مطالعه:کارکنان گمرک خرمشهر)
محورهای موضوعی : بازاریابیفریدون امیدی 1 , آزاده سنجوری 2
1 - استادیارگروه مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی خرمشهر
2 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, گمرک, زنجیره تامین الکترونیکی سبز, مدیریت فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
گسترش فناوری اطلاعات در ساختارهای مختلف جامعه در دنیای امروز سبب شده است که افزایش سرعت در ارائه خدمات توسط تولیدکنندگان به عنوان یکی از فاکتورها و مسائل مهم و اساسی در حفظ مشتری و مدیریت روابط مشتری مطرح گردد در این میان مدیریت زنجیره تامین نیز بی نصیب نبوده است و استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تجارت الکترونیک در این میان عاملی نقشی اساسی داشته است. این پژوهش به تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز(مورد مطالعه:گمرک خرمشهر) پرداخت. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی است.جامعه ی آماری مطالعه ی حاضر کارکنان گمرک خرمشهر می باشد. نمونه ی آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی طبقه ای ساده انتخاب شد.نمونه ی آماری تعداد 384 نفر از کارکنان گمرک خرمشهر تعیین گردید.نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد.مدیریت فناوری اطلاعات بر یکپارچگی داخلی در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد.یکپارچگی داخلی بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد.یکپارچگی داخلی بر رابطه بین مدیریت فناوری اطلاعات و زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد.
The expansion of information technology in various structures of society in today's world has caused the increase in the speed of providing services by manufacturers as one of the important and fundamental factors and issues in customer retention and customer relationship management. and the use of electronic tools and e-commerce has played an essential role in this.This research addressed the impact of information technology management on the green electronic supply chain (case study: Khorramshahr Customs). The research method in this research is a survey. The statistical population of the current study is the employees of Khorramshahr Customs. The statistical sample was selected based on the Karjesi and Morgan table and by a simple stratified random method. The statistical sample was 384 employees of Khorramshahr Customs. The results of the hypothesis test showed that information technology management on the green electronic supply chain in Khorramshahr Customs has a positive effect. Information technology management has a positive effect on internal integration in Khorramshahr Customs. Internal integrity has a positive effect on the green electronic supply chain in Khorramshahr Customs. Internal integrity has a positive effect on the relationship between information technology management and green electronic supply chain in Khorramshahr Customs. has a positive
تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز
(مورد مطالعه: کارکنان گمرک خرمشهر)
چکیده
امروزه ورود فناوری اطلاعات به زنجیره تامین، چهره صنایع را نسبت به دهه گذشته کاملا متحول ساخته و چگونگی بکارگیری آن برای شرکت ها به یک مزیت رقابتی تبدیل شده و همچنین زنجیره تامین یکی از زیرساخت های پیاده سازی تجارت الکترونیک است و با مدیریت درست زنجیره تامین، همه عناصر موجود در زنجیره تامین به کار گرفته می شوند. لذا این پژوهش بنا دارد به تاثیر مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز(مورد مطالعه: کارکنان گمرک خرمشهر) بپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی است جامعه ی آماری پژوهش کارکنان گمرک خرمشهر و نمونه آماری، به صورت هدفمند و در دسترس است. نمونه ی آماری تعداد 384 نفر از کارکنان گمرک خرمشهر تعیین گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد و مدیریت فناوری اطلاعات بر یکپارچگی داخلی در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت دارد و همچنین یکپارچگی داخلی بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر نیز تاثیر مثبت دارد. و یکپارچگی داخلی بر رابطه بین مدیریت فناوری اطلاعات و زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر نیز تاثیر مثبت دارد. لذا مواردی از قبیل، اخذ گواهینامه های بین المللی زیست محیطی، برقراری همکاری مشترک چندجانبه در راستای مسائل زیست محیطی، طراحی فرایندها در راستای کاهش هزینه های بازیافت را باید مورد توجه قرار گیرد و برای کاهش موانع زنجیره تامین سبز به ارائه آموزش های سبز برای مدیران و کارشناسان اقدام شود.
کلید واژه ها: فناوری اطلاعات، زنجیره تامین الکترونیکی سبز، گمرک
مقدمه
در سالهای اخیر رشد روز افزون ارتباطات، کشورهای جهان را به هم نزدیک نموده است، از طرفی آلودگی های زیست محیطی که در نتیجه کیفیت و نوع تولیدات و مصارف انسانی پدید آمده، از جمله مسائلی هستند که بارها توسط سازمان های فعال در این زمینه به عنوان تهدیدی برای بشر شناخته شده اند. بعضی از صنایع با بکارگیری اقداماتی، گامهای مورد نیاز را در جهت کاهش اثرات تخریب محیط زیست برداشته اند(آسایش و همکاران،1400). آگاهی محیطی عموم،کارکنان شرکت ها و همچنین اجرای مقررات دولتی، سازمانها را مجبور به استفاده از روشهای زیست محیطی سازمانی مانند مدیریت زنجیره تأمین سبز، مدیریت منابع انسانی سبز و نوآوری سبز مینماید(مطیعی و همکاران،1400).گسترش فناوری اطلاعات در ساختارهای مختلف جامعه در دنیای امروز سبب شده است که افزایش سرعت در ارائه خدمات توسط تولیدکنندگان به عنوان یکی از فاکتورها و مسائل مهم و اساسی در حفظ مشتری و مدیریت روابط مشتری مطرح گردد در این میان مدیریت زنجیره تامین نیز بی نصیب نبوده است و استفاده از ابزارهای الکترونیکی و تجارت الکترونیک در این میان نقش اساسی داشته است(احمدی نژاد و همکاران،1399). با پیشرفت در توانمندی های فناوری اطلاعات ، صنعت نیز به سرعت متحول گردید، اطلاعات یک محرک کلیدی برای زنجیره تامین است و می تواند تمام محرک های زنجیره تامین را برای همکاری و کار با یکدیگر هماهنگ کند کاربرد فناوری اطلاعات رقابت را در زنجیره تامین بیشتر از قبل نموده و کارایی زنجیره تامین را بالا برده است(مامونا و کوچا،2021). امروزه تنها سازمان هایی در عرصه رقابت از موفقیت مناسبی برخوردارند که محور اصلی فعالیت خود را تامین خواسته های مشتریان و توجه به نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت قرار داده اند. از سویی، نقش چشمگیر فناوری اطلاعات در هماهنگی فعالیت های درون سازمانی تا حدی است که به عنوان هسته اصلی زنجیره تامین تلقی میگردند. اخیرا با توسعه فناوری اطلاعات، مفاهیم مدیریت و طراحی زنجیره تامین، تبدیل به یک پارادایم عملیاتی مهم شده است(لین،2022). مدیریت زنجیره تامین بر سود بلند مدت همه طرف های زنجیره تامین از طریق همکاری و به اشتراک گذاری دانش، تاکید دارد و این نشان دهنده اهمیت فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین است. این که چگونه فناوری اطلاعات به ایفای نقش محوری خود در توسعه عملکرد و موفقیت مدیریت زنجیره تامین می پردازد و چگونه به یاری و تسهیل تجارت الکترونیک می پردازد، بستگی به نوع و کاربرد خاص این فناوری دارد. مطالعات نشان می دهد که ورود فناوری اطلاعات به زنجیره تامین، چهره صنایع را نسبت به دهه گذشته کاملا متحول ساخته و چگونگی بکارگیری آن برای شرکتها به یک مزیت رقابتی تبدیل شده و همچنین زنجیره تامین یکی از زیرساخت های پیاده سازی تجارت الکترونیک است و با مدیریت درست زنجیره تامین، همه عناصر موجود در زنجیره به کار گرفته می شود(بانیک و همکاران،2022). بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز تاثیر دارد؟
ادبیات نظری
مدیریت زنجیره تامین کلیه فعالیتهای فیزیکی از مرحله تهیه مواد خام تا محصول نهایی را شامل می شود. فعالیتهای حمل و نقل، انبارداری، زمانبندی تولید و غیره توسط مدیریت زنجیره تامین برنامه ریزی، اجرا و کنترل می شوند. مدیریت روابط نیز به عنوان یکی از مهمترین مباحث زنجیره تامین، جهت ایجاد قابلیت اطمینان و اعتماد در میان شرکاء در سطح عملکرد و کسب موفقیت سازمان تاثیرگذار است. در تجارت جهانی، رقابت میان سازمان ها بسیار شدید است و برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان، سازمان ها نیاز دارند خودشان را در موقعیت برتری نسبت به رقبا قرار دهند(تاریگان و همکاران،2021). از جمله مشکلات زنجیره تامین، مشکل عدم اطمینان است که منبع اصلی آن پیش بینی تقاضا است که خود تحت تاثیر فاکتورهای مختلف از قبیل رقابت، قیمت، شرایط آب و هوایی،گسترش تکنولوژی و اعتماد عمومی مشتریان است. نکته دیگر در عدم اطمینان، زمان تحویل است که خود تحت تاثیر فاکتورهای متفاوتی از قبیل تنظیم ماشین ها، شرایط آب و هوایی و ... می باشد. سازگاری با الزامات زیست محیطی، راهی برای تمایز از سایر رقبا است. در صورتی که رقبا از مدیریت زنجیره تامین سبز بهره مند شده باشند، شرکت تحت فشار بیشتری برای استقرار مدیریت زنجیره تأمین سبز خواهد بود. از طرفی مشتریان نیز روی تصمیم برای استقرار سیستم زنجیره تامین سبز نقش مهمی دارند. از این رو، مدیریت استراتژیک زنجیره تامین سبز، یکی از الزامات موفقیت در بازار رقابتی امروز است و باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد(کیو و لیو،2022).
مدل مفهومی پزوهش برگرفته از تحقیق لین(2022) به شکل زیر می باشد.
شکل 1- مدل مفهومی پژوهش(برگرفته از تحقیق لین،2022).
پیشینه پژوهش
لین(2022) در پژوهشی با عنوان: منابع فناوری اطلاعات و کیفیت آن، تاثیر بر عملکرد مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی سبز را به صورت پیمایشی و بر مبنای پرسشنامه در تعداد 264 شرکت بزرگ تایوان بررسی نمود. شواهد نشان داد که فناوری اطلاعات منابع انسانی، منابع مرتبط فناوری اطلاعات،کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات با یکپارچگی داخلی و همکاری خارجی ارتباط معناداری دارد.
بانیک و همکاران(2022) در پزوهشی با عنوان: فاکتورهای موفق برای مدیریت زنجیره تامین سبز در صنایع الکترونیکی، مطالعه ای در اقتصادهای نوظهور را در تعداد 22 شرکت در بنگلادش مطالعه نمودند. نتایج نشان داد که کمیتهی مدیران ارشد موجب ارتقاء زنجیره تامین سبز در شرکت های مورد نظر شده است.
کیو و لیو(2022) در پزوهشی با عنوان: نوآوری سبز، یکپارچگی زنجیره تامین و سیستم اطلاعات سبز، در تعداد 231 شرکت به صورت پیمایشی و بر مبنای توزیع پرسشنامه و بر اساس تکنیک مدل معادلات ساختاری را مطالعه کردند. نتایج نشان داد که یکپارچگی زنجیره تامین بر بهبود نوآوری سبز سازمان موثر است. همچنین زنجیره تامین بر جهت گیری مشتری و سیستم اطلاعاتی سبز نیز اثر مثبت دارد.
روششناسی تحقيق
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرای پژوهش از نوع پیمایشی مقطعی و جامعه آماری کارکنان گمرک خرمشهر می باشند. نموه پزوهش نیز به صورت هدفمند و در دسترس است، که تعداد 384 نفر از کارکنان گمرک خرمشهر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها، روش میدانی و کتابخانهای است. دادههای مربوط به مبانی نظری و مرور ادبیات این تحقیق از طریق مطالعه منابع کتابخانهای شامل مقالات، کتب مرتبط فارسی و انگلیسی استفاده شد. پس از بررسی مبانی نظری و مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان اقدام به طراحی پرسشنامه نموده و دادههای لازم با استفاده از این ابزار گردآوری شدند. برای تحلی آماری و آزمون فرضیه ها از نرمافزارهای اس پی اس اس 26 و Smart-PLS3.7 استفاده شد.
جهت گردآوری دادههای مربوط به آزمون فرضیه های مطالعه حاضر به تفکیک هر متغیر بر اساس پرسشنامه استاندارد لین(2022) که شامل تکنولوژی اطلاعات 4 سوال،کیفیت سیستم 4 سوال،کیفیت اطلاعات 4 سوال،کیفیت خدمات 3 سوال، یکپارچگی داخلی 5 سوال و عملکرد محیطی 4 سوال و بر مبنای طیف سنجش لیکرت به صورت 5 گزینه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم تدوین می گردد.موردبررسی قرار خواهند گرفت.
یافتههای پژوهش
آمار توصیفی جمعیت شناختی
جدول1.آمار توصیفی جمعیت شناختی
متغیرهای جمعیت شناختی | شرح | فراوانی | درصد |
جنسیت | مرد | 276 | 71.9 |
زن | 108 | 28.1 | |
سن | کمتر از 30 سال | 24 | 6.3 |
بین 31 تا 40 سال | 150 | 39.1 | |
بین 41 تا 50 سال | 144 | 37.5 | |
بیشتر از 50 سال | 66 | 17.2 | |
تحصیلات | دیپلم | 94 | 24.5 |
کاردانی و کارشناسی | 238 | 62.0 | |
کارشناسی ارشد | 40 | 10.4 | |
دکتری | 12 | 3.1 |
پایایی پرسشنامه
جدول 2. نتایج ضرایب آلفای کرونباخ
متغیر | شماره سوال | آلفای کرونباخ |
تکنولوژی اطلاعات |
| 0.78 |
| ||
1-4 | ||
| ||
| ||
کیفیت سیستم | 5-8 | 0.77 |
| ||
| ||
| ||
| ||
| ||
کیفیت اطلاعات |
| 0.84 |
| ||
9-12 | ||
| ||
کیفیت خدمات |
| 0.83 |
| ||
13-15 | ||
| ||
یکپارچگی داخلی |
| 0.93 |
16-20 | ||
| ||
| 21-24 | 0.84 |
عملکرد محیطی | ||
|
|
آزمون مدل پژوهش
مدل مفهومی پژوهش با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی (PLS) آزمون شد. در ادامه مدل پژوهش در حالت معنی داری (شکل 1)، در حالت ضرایب استاندارد (شکل 1) و در حالت برازش افزونگی یا Q2 ارائه شده است.
شکل 1. مدل پژوهش در حالت معنی داری (مقدار تی)
آزمون روابط مدل
در جدول 3 نتایج آزمون روابط مدل پژوهش گزارش شده است. در جدول مقدار ضریب مسیر استاندارد شده، مقدار t و سطح معنی داری (p-value) بدست آمده گزارش شده است.
جدول 3:آزمون ضرایب مدل ساختاری: ضرایب استاندارد شده، مقدار t و سطح معنی داری
| میانگین | انحراف استاندارد | آماره تی | سطح معنی داری |
مدیریت فناوری اطلاعات -> زنجیره تامین سبز | 0.321 | 0.022 | 14.354 | 0 |
مدیریت فناوری اطلاعات -> یکپارچگی داخلی | 0.838 | 0.012 | 69.396 | 0 |
یکپارچگی داخلی -> زنجیره تامین سبز | 0.685 | 0.02 | 34.173 | 0 |
آزمون فرضیه ها
1- مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر دارد.آزمون مدل پژوهش (جدول 3) نشان داد که مدیریت فناوری اطلاعات بر زنجیره تامین سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت و معناداری دارد بنابراین فرضیه اول پژوهش با سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار می گیرد (05/0>p).
2- مدیریت فناوری اطلاعات بر یکپارچگی داخلی در گمرک خرمشهر تاثیر دارد.آزمون مدل پژوهش (جدول 3) نشان داد که مدیریت فناوری اطلاعات بر یکپارچگی داخلی در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت و معناداری دارد بنابراین فرضیه دوم پژوهش با سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار می گیرد (05/0>p).
3- یکپارچگی داخلی بر زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر دارد.آزمون مدل پژوهش (جدول 3) نشان داد که یکپارچگی داخلی بر زنجیره تامین سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت و معناداری دارد بنابراین فرضیه سوم پژوهش با سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار می گیرد (05/0>p).
4- یکپارچگی داخلی بر رابطه بین مدیریت فناوری اطلاعات و زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر دارد.آزمون مدل پژوهش (جدول 3) نشان داد یکپارچگی داخلی بر رابطه بین مدیریت فناوری اطلاعات و زنجیره تامین الکترونیکی سبز در گمرک خرمشهر تاثیر مثبت و معناداری دارد بنابراین فرضیه چهارم پژوهش با سطح اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار می گیرد (05/0>p).
بحث و نتیجه گیری
زنجیره تامین برای یک ماشین شامل صدها عرضه کننده، هزاران کارگاه ساخت و کارگاه مونتاژ، انبارها، دلالها، فروشندگان تجاری مستقیم، عمده فروشان، مشتریان و وظایف پشتیبانی ازقبیل مهندسی محصول، آژانس های خرید، بانک ها و شرکتهای نقل و انتقال است لجستیک معکوس شامل فرایند کالاهای عودتی و برگشتی و نحوه برخورد مناسب با این نوع اقلام و تمام عملیات مرتبط با مصرف مجدد کالا و مواد به منظور افزایش بهره وری، سوددهی و کارآمدی بیشتر سازمان لجستیکی است. لجستیک معکوس تمام فعالیتهای زنجیره تامین که به صورت معکوس اتفاق می افتد را شامل می شود. به طورکلی لجستیک معکوس را می توان این گونه تعریف کرد «انتقال دقیق، به موقع و درست مواد، اقلام و کالاهای قابل استفاده و غیرقابل استفاده از انتهایی ترین نقطه و آخرین مصرف کننده ازطریق زنجیره تامین به واحد مناسب و موردنظر» و به عبارت دیگر لجستیک معکوس «فرایند حرکت و انتقال برای کالاها و تولیداتی است که در زنجیره تامین دارای قابلیت بازگشت هستند». نباید فراموش کرد که لجستیک معکوس نیازمند اشتراک مساعی خوب و نزدیک تولید، بازاریابی، امورمالی، سیستم های اطلاعاتی و منابع انسانی برای جلوگیری از تضادها و برخوردهای ناهمگون احتمالی در زنجیره تامین است. در لجستیک معکوس بهبود مستمر از طرق مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از: مصرف مجدد مستقیم که کالاها پس از تمیز شدن بدون هیچ تغییری به مشتریان بازگردانده می شوند؛ بازیافت مواد که کاربری مواد و کالاها تغییر داده شده و به مشتریان عرضه می گردد؛ تعمیرات؛ به روز کـــردن مجدد؛ بازسازی و بهینه سازی که می تواند شامل تمامی موارد بازیافت مواد، تعمیرات و به روز کردن مجدد باشد(بانیک و همکاران1،2022).یکی از مزیتهای اصلی این نوع مدل ادراکی است که هر مشتری می تواند از محصول موردنیاز خود تجسم کند. به علاوه اینکه هر مشتری کالاهای خود را سریعاً دریافت می کند.مونتاژ کانالی: با یک تعدیل جزئی در مدل ساخت برمبنای سفارش مونتاژ کانالی به دست می آید. در این مدل بخشهای هر محصول همان طور که در کانال توزیع حرکت می کند جمع آوری و مونتاژ می شوند. برای مثال، می توان بعضی شرکتهای رایانه ای که در زنجیره توزیع بخشهای رایانه، آنها را خریداری و مونتاژ و سپس تحویل مشتری می دهند را نام برد. بنابراین، سفارش رایانه ای مشتری تنها باید برای قرارگرفتن در یک وسیله برای تحویل جمع شوند.زنجیــره تامین جهانی: زنجیره تامینی که تامین کنندگان و یا مشتریان را در کشورهای دیگر درگیر خود می کند به عنوان زنجیره تامین جهانی شناخته می شود. دلایل اصلی که چرا شرکتها وارد زنجیره تامین جهانی می شوند عبارتند از: قیمتهای پایین تر مواد، خدمات و نیروی انسانی؛ دسترسی به محصولات و فناوری که در داخل دردسترس نیستند؛ کیفیت بالای محصولات بـــازارهای جهانی؛ استراتژی های فروش جهانی شرکت؛ تشدید رقابت جهانــــی که درنتیجه کاهش هزینه شرکت می شود؛ نیاز به توسعه حضور خارجی و بازرگانی بین المللی. برخی ازمشکلاتی که مممکن است در زنجیره های تامین جهانی وجود داشته باشد عبارتند از مشکلات حقوقی، دستمزدها و مالیاتهای دادوستد، اختلاف فرهنگی و زبانی، تغییرات سریع در نرخهای پولهای رایج تبادلی و عدم ثبات سیاسی(لین2،2022).نتایج آزمون فرضیه های پژوهش حاضر با نتایج پژوهش شفیعی نیک آبادی و همکاران(1401)،لین(2022)،کیو و لیو(2022) و تاریگان و همکاران(2021) مطابقت دارد.با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی کاربردی زیر ارائه میگردد: به شرکت ها پیشنهاد می شود که مواردی از قبیل، اخذ گواهینامه های بین المللی زیست محیطی،برقراری همکاری مشترک چندجانبه در راستای مسائل زیست محیطی، همکاری مشتریان در جهت طراحی اکولوژیک، طراحی فرایندها در راستای کاهش هزینه های بازیافت را مورد توجه قرار دهند. برای کاهش موانع زنجیره تامین سبز به ارائه آموزش های سبز برای مدیران و کارشناسان اقدام کنند. این آموزش ها باید متناسب با فعالیت مدیران مربوطه و همچنین از طریق شناسایی بین آموزش و نیازها ارائه می گردد. سازمان جهت کاهش زمان سفارش گیری تا تحویل محصول و همچنین افزایش ثبات در دوره سفارش گیری تا تحویل جهت آگاهی و عمل به آن دستورالعمل سبز شرکت را در اختیار تامین کنندگان قرار دهند. با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری نظیر دیمتل اثر علت و معلولی شیوه های زنجیره تامین الکترونیکی سبز بر روی خرید سبز را بررسی نموده و این عوامل را با استفاده از تکنیک های جدید تصمیم گیری مانند روش بهترین- بدترین ارزیابی نمود.
با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهایی کاربردی زیر ارائه میگردد:
- به شرکت ها پیشنهاد می شود که مواردی از قبیل، اخذ گواهینامه های بین المللی زیست محیطی، برقراری همکاری مشترک چند جانبه در راستای مسائل زیست محیطی، همکاری مشتریان در جهت طراحی اکولوژیک، طراحی فرایندها در راستای کاهش هزینه های بازیافت را مورد توجه قرار دهند.
- برای کاهش موانع زنجیره تامین سبز به ارائه آموزش های سبز برای مدیران و کارشناسان اقدام کنند. این آموزش ها باید متناسب با فعالیت مدیران مربوطه و همچنین از طریق شناسایی بین آموزش و نیازها ارائه می گردد.
- سازمان جهت کاهش زمان سفارش گیری تا تحویل محصول و همچنین افزایش ثبات در دوره سفارش گیری تا تحویل جهت آگاهی و عمل به ان دستورالعمل سبز شرکت را در اختیار تامین کنندگا قرار دهند.
منابع و ماخذ
احمدی نژاد, سحر السادات, کریمی زارچی, محمد, فتحی, محمد رضا. (1399). انتخاب استراتژی تجاری مدیریت زنجیره تامین سبز با بکارگیری روش فرآیند تحلیل شبکه ای. انسان و محیط زیست, 18(1), 21-34.
آل داود سیدعلیرضا، صادقی نسب محسن.(1400). نقش فناوریهای جدید اطلاعاتی در توسعه عملکرد زنجیره تأمین کسب و کارهای پسامدرنیته ایران. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی; ۲ (۳) :۸۲-۶۳
شفیعی نیک آبادی, محسن, آقابابایی, حمزه, بابائی کفاکی, سامان, رحمانی منش, محمد. (1401). شناسایی متغیر های پایداری زنجیره تأمین خدمات پرداخت الکترونیک با کاربرد فناوری بلاکچین. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی,
رحیمی, اکبر, تقی زاده, قاسم, محمودآبادی, سمیرا. (1401). ارائۀ مدل ساختاری تفسیری موانع بهکارگیری فناوری بلاکچین در زنجیرۀ تأمین صنایع غذایی. مدیریت تولید و عملیات, 13(1), 79-104.
Agyabeng-Mensah, Y., Ahenkorah, E. N. K., & Korsah, G. N. A. (2019). The mediating roles of supply chain quality integration and green logistics management between information technology and organisational performance. Journal of Supply Chain Management Systems, 8(4), 1-17.
Banik, A., Taqi, H. M. M., Ali, S. M., Ahmed, S., Garshasbi, M., & Kabir, G. (2022). Critical success factors for implementing green supply chain management in the electronics industry: an emerging economy case. International Journal of Logistics Research and Applications, 25(4-5), 493-520.
Lin, H. F. (2022). IT resources and quality attributes: The impact on electronic green supply chain management implementation and performance. Technology in Society, 68, 101833.
Tarigan, Z., Jiputra, J & Siagian, H. (2021). The effect of supply chain practices on retailer performance with information technology as moderating variable.International Journal of Data and Network Science, 5(1), 47-54.
Qu, K., & Liu, Z. (2022). Green innovations, supply chain integration and green information system: A model of moderation. Journal of Cleaner Production, 339, 130557.
Maemunah, S., & Cuaca, H. (2021). Influence of epidemic COVID–19 on business strategy, information technology and supply chain agility to firm performance in medical device industry. Linguistics and Culture Review, 5(S1), 661-669.
Stonebraker P.W ,. Liao J ,. Supply chain integration : exploring product and environmental contingencies ,.2006 ,. Supply chain management : an international journal ,. 11(1) , pp ,.34-43.
Sharma S.K ,. Al-badi A.H ,. Govindaluri S.M ,. Al-kharusi M.H ,. Predicting motivators of cloud computing adoption: A developing country perspective ,. 2016 ,. Computer humans behavior ,. 62,61-69 .
Jabbour C.J.C ,. De sousa jabbour A.B.L ,. Govindan k ,. Teixeira A.A ,. De souza Freitas W.R ,. Environmental management and operational performance in automotive companies in Brazil:the role of human resource management and lean manufacturing ,.2012 ,. Journal of cleaner production ,. 47,129-140 .
Sharma S ,. Gandhi M.A ,. Exploring co-relations in components of green supply chain practies and green supply chain performance ,.2016 ,. Competitiveness review ,. Vol.26 ,.iss:3,pp.332-368 .
Mehmet F A ,. Zain S ,. Isik M ,. Calisir F ,. Relationships among ERP, supply chain orientation and operational performance: An analysis of structural equation modeling ,. 2017 ,. Benchmarking: An International Journal, Vol. 24 Issue: 5, doi: 10.1108/BIJ-11-2015-0116.
Zhu Q ,. Feng Y ,. Choi S.B ,. the role of customer relational governance in environmental and economic performance improvement through green supply chain management ,. 2016 ,. . journal of cleaner production (has been accepted for publication).
Leuschner , Rogers D.S., Charvet F. F ,. A meta-analysis of supply chain integration and firm performance ,. 2013 ,. Journal of supply chain management ,. 49(2) , 34e57 .
[1] -Banik et al
[2] -Lin et al