تاثیر بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان در صنعت برندهای پوشاک ایرانی: با تاکید بر آمیخته بازاریابی حسی
محورهای موضوعی : بازاریابیمحمد هادی عسگری 1 , مهران فاضلی ویسری 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن، تنکابن ، ایران.(رئیس انجمن مدیریت کسب و کار ایران و نویسنده
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن ، ایران.
کلید واژه: وفاداری مشتریان, معادلات ساختاری, بازارایابی حسی, آمیخته بازارایابی حسی, صنعت پوشاک ایران,
چکیده مقاله :
در تعامل مشتری با بنگاه، اطلاعات محیط توسط حواس پنج گانه دریافت می شود. سازگاری یا عدم سازگاری ویژگی های محیط با ذائقه های حسی مشتری می تواند موجب خرسندی یا عدم خرسندی مشتری شود. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی حسی بر وفاداری مشتریان در صنعت پوشاک ایران بوده است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی می باشد. نظر به اینکه جامعه آماری تحقیق نامحدود و شامل خریداران و مصرف کنندگان پوشاک ازتعداد 18 برند ایرانی در رده سنی کودک، نوجوانان و بزرگسالان می باشد لذا حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفرتعیین و به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های آمیخته بازاریابی حسی کیان و لوئی 2009 و همچنین پرسشنامه وفاداری مشتریان توسط وایدا کنوپایت 2015 استفاده گردید، که از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار کلی پرسشنامههای تحقیق مورد روائی سنجی سازه محتوائی قرار گرفته و همجنین از روش آلفای کرونباخ پایایی آنها نیز مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی مولفه های بازاریابی حسی بجز مولفه تعامل، تاثیر مثبتی و معنی دار بر وفاداری مشتریان دارد.
In the customer's interaction with the company, environmental information is received by the five senses. The compatibility or lack of compatibility of the environment's characteristics with the customer's sensory tastes can cause the customer's satisfaction or dissatisfaction. The purpose of this research was to investigate the effect of mixed sensory marketing on customer loyalty in Iran's clothing industry. The research method is descriptive-survey and practical in terms of purpose. Considering that the statistical population of the research is unlimited and includes buyers and consumers of clothes from 18 Iranian brands in the age group of children, teenagers and adults, therefore, the sample size was determined using Cochran's formula of 384 and selected using non-probability sampling method. In order to collect the data, the mixed marketing questionnaires of Hassi-Kian and Loui, 2009, as well as the customer loyalty questionnaire by Vaida Kenopite, 2015, were used, which were subjected to confirmatory factor analysis, the general structure of the research questionnaires was subjected to content construct validity and homogeneity by Cronbach's alpha method. They were also approved. In order to analyze the data, structural equation technique was used using LISREL software. The results of the research showed that all sensory marketing components, except the interaction component, have a positive and significant effect on customer loyalty.
_||_