ارزیابی ابعاد کالبدی- محیطی تاب آوری شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریاکرم علی محمدی 1 , صدرالدین متولی 2 , آزیتا رجبی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.
2 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران. نویسنده مسئول.
3 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: تاب آوری, حمل ونقل درون شهری, توسعه پایدار محیط زیستی, ابعاد کالبدی- محیطی, منطقه یک شهر تهران,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضرارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیطزیستی در منطقه یک شهر تهران بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه 100 نفر از خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت حملونقل درون شهری منطقه یک شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند و 400 نفر از ساکنین نواحی دهگانه شهرداری منطقه یک شهر تهران در سال 1398 بودند که به روش نمونهگیری طبقهای- نسبتی و از طریق فرمول کوکران در تحقیق شرکت کردند. روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانه ای از طریق پرسشنامه محقق ساخته بود. برای ارزیابی ابعاد تابآوری از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی؛ برای تعیین وضعیت موجود از آزمون t تک نمونه ای و برای رتبه بندی ابعاد از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد: ابعاد پنجگانه تابآوری کالبدی- محیطی تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری در ارتباط با توسعه پایدار محیطزیستی شامل: پایداری محیط زیستی، زیرساختها و مقاوم سازی، بافت شهری، دسترسی، کاربری اراضی منطقه ارزیابی شدند. نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان داد وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حملونقل درون شهری و ابعاد آن در رابطه با توسعه پایدار محیط زیستی در محدوده مورد مطالعه در سطح متوسط یا پایین میباشد. با توجه به نتایج به دست آمده و ارزیابی وضعیت موجود منطقه میتوان گامهای موثری در برنامهریزی صحیح و کارآمد در جهت رفع ضعفهای موجود در عوامل کالبدی-محیطی جهت افزایش ارتباط با توسعه پایدار محیط زیستی برداشت.
The purpose of present article was to evaluate the physical- environmental dimensions of internal transportation network resilience and its relevance with sustainable environmental development in Tehran district one. The present research is functional in purpose and survey analytic in data collection form. The sample group are 100 expert and specialists of internal transportation management field of Tehran district one in purposeful sampling method, and 400 citizens living in ten regions of Tehran municipality district one during 2019 who were selected in stratified-ratio method through Cochran formula and participated in the study. The data collection process was done in library method through researcher made questionnaire. The factor analysis technique was used to define resilience dimensions, one sample t-test was utilized to determine the existing status and Friedman test was applied for ranking the dimensions. The obtained results revealed the dimensions of internal transportation network resilience in relevance with sustainable environmental development consisting of environmental sustainability, infrastructures and strengthening, urban texture, accessibility and regional lands usage. In addition, the results of one sample t-test demonstrated an average or low status of physical- environmental resilience of internal transportation network and its dimensions in the field of study in relation with sustainable environmental development. According to the received evidences of evaluating the existing status, through proper and efficient planning process, it would be possible to eliminate existing weaknesses of physical- environmental factors and increase its relevance with sustainable environmental development.
ارزیابی ابعاد کالبدی- محیطی تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیطزیستی1
چکیده:
هدف مقاله حاضرارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیطزیستی در منطقه یک شهر تهران بود. تحقيق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات پيمايشي از نوع توصیفی- تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه 100 نفر از خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت حملونقل درون شهری منطقه یک شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند و 400 نفر از ساکنین نواحی دهگانه شهرداری منطقه یک شهر تهران در سال 1398 بودند که به روش نمونهگیری طبقهای- نسبتی و از طریق فرمول کوکران در تحقیق شرکت کردند. روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانه ای از طریق پرسشنامه محقق ساخته بود. برای ارزیابی ابعاد تابآوری از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی؛ برای تعیین وضعیت موجود از آزمون t تک نمونه ای و برای رتبه بندی ابعاد از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد: ابعاد پنجگانه تابآوری کالبدی- محیطی تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری در ارتباط با توسعه پایدار محیطزیستی شامل: پایداری محیط زیستی، زیرساختها و مقاوم سازی، بافت شهری، دسترسی، کاربری اراضی منطقه ارزیابی شدند. نتایج آزمون تی تکنمونهای نشان داد وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حملونقل درون شهری و ابعاد آن در رابطه با توسعه پایدار محیط زیستی در محدوده مورد مطالعه در سطح متوسط یا پایین میباشد. با توجه به نتایج به دست آمده و ارزیابی وضعیت موجود منطقه میتوان گامهای موثری در برنامهریزی صحیح و کارآمد در جهت رفع ضعفهای موجود در عوامل کالبدی-محیطی جهت افزایش ارتباط با توسعه پایدار محیط زیستی برداشت.
واژگان کلیدی: تابآوری، حملونقل درونشهری، توسعه پایدار محیط زیستی، ابعاد کالبدی- محیطی،منطقه یک شهر تهران.
مقدمه
از مهمترین موضوعاتی که امروزه کل جوامع بشری را بر آن داشته تا فکر راه چاره برای برون رفت از آن داشته باشند، آلودگیهای محیط زیستی بوده که حیات کره زمین را به خطر انداخته است. افزایش جمعیت انسانی خصوصاً در دههای اخیر، رشد شهرنشینی2 و تغییر در سبک زندگی3 موجب استفاده بی رویه و نادرست از منابع طبیعی شده است. از عمدهترین چالشهای شهری ترافیک4 و مشکلات ناشی از آن در جوامع شهری میباشد. افزایش نرخ استفاده از خودروهای شخصی خصوصاً در کشورهای در حال توسعه که فاقد زیرساختهای ترافیکی کافی و توان سرویس دهی شبکه معابر شهری بوده، موجب بروز مشکلات ترافیکی گردیده با در نظر گرفتن پیامدهای ترافیک؛ حساسیت نسبت به تاثیرات آن بر محیط زیست افزایش یافته است که مانع توسعه پایدار5 در محیط زیستی شده است.
با توجه به اینکه یکی از مهمترین چالشهای انسان در جوامع انسانی برای دست یابی به توسعۀ پایدار سوانح و اتفاقات غیرمترقبه میباشد؛ بنابراین توجه به روشهای افزایش تابآوری6 جهت دستیابی به توسعه پایدار محیط زیستی از طریق کاهش آسیبپذیری در برنامه ریزی و مدیریت سوانح، در دو دهه اخیر به جدّ مورد توجه برنامهریزان قرار گرفته است. افزایش تابآوری سیستمهای انسانی و محیطی در برابر سوانح در مسیر نیل به اهداف توسعۀ پایدار از اهمیت ویژهای برخوردار است. در واقع تابآوری یکی از مهمترین عوامل پایداری است. یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار؛ افزایش تابآوری در ابعاد محیطی و ابعاد انسانی میباشد. با تحلیل و شناسایی ابعاد کالبدی- محیطی7 تابآوری شبکه حمل و نقل8 درون شهری میتوان به سمت حمل و نقل پایدار و تابآور گام برداشت و با تمرکززدایی از ساختارهای دولتی، بالا بردن توان سازمانی و اصلاحات درون سازمانی، تقویت هماهنگی و تعامل سازمان و نهادهای درگیر خدمات حمل و نقلی و با مشارکت مردم در ابعاد کالبدی- محیطی میتوان به توسعه پایدار زیست محیطی دست یافت.
شهر تهران یکی از آلوده ترین شهرهای جهان محسوب میشود که با جمعيت ساكنين نزديك به 10 ميليون نفر، و با احتساب سفرهاي دروازهاي و بين شهري كه جمعيت شناور آن را به بيش از 15 ميليون نفر در روز ميرساند (نظری و فتحی،1396) و به عنوان بزرگترين كلانشهر در كشور و خاورميانه است كه با مشكلات جدي و عديدهاي در سيستم حمل و نقل خود مواجه است. منطقه یک شهر یکی از مناطق 22 گانه شهر تهران میباشد که به علت تراکم جمعیتی بالا، تمرکز مراکز اداری و اقتصادی و موقعیت زمینشناسی از زمزه مناطق بسیار حساس شهر تهران محسوب میگردد. علاوه بر این سیستم حمل و نقل کنونی این منطقه از محدودیتهای عمدهای همچون پایین بودن سهم حمل و نقل عمومی، سهم بالای خودروهای تک سرنشین، افزایش روزافزون فاصله سفرهای كاری و غیركاری و نامناسب بودن ساختار و كیفیت شبكه معابر برای جابجایی به صورت پیاده یا استفاده از دوچرخه سواری رنج میبرد كه به دنبال خود عوارضی همچون ازدحام ترافیكی، كمبود توقف گاه، افزایش آلودگی، كاهش سطح تحرك شهروندان، مصرف فزاینده سوخت و هدر رفت انرژی به دنبال داشته است با در نظر گرفتن وضعیت موجود محیط زیستی این منطقه مانند کاهش فضای سبز و فضاهای باز، ساخت و ساز بی رویه و غیر استاندارد و با توجه به تهدیداتی که در پی موقعیت ویژه آن متوجه این منطقه است، پرداختن به تحلیل تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری و بررسی رابطه آن با توسعه پایدار محیط زیستی امری ضروری به نظر میرسد. چرا که طبق نظر نظریهپردازان و همچنین مطالعهی نتایج پژوهشهای محققان مختلف داخلی و خارجی؛ تابآور نمودن کلانشهرها از طریق شبکه حمل و نقل درونشهری رابطه مستقیمی با توسعه پایدار محیط زیستی دارد. توسعه پایدار در واقع، ایجاد محیطی است که در آن همه مردم بتوانند ظرفیتها و تواناییهاي خود را بسط دهند و نیز بتوانند فرصتهایی را براي نسلهاي کنونی و آینده ایجاد کنند. پس ابزارهای واقعی این نوع توسعه خود مردمند. براي دستیابی به توسعه پایدار لازم است تا مانع از تخریب بی رویه محیط زیست شد و به این شکل مانع از ناپایداري حیات در کره زمین شد. در واقع با توجه به اینکه محیط زیست یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار میباشد، در صورتی که تخریب شده و به صورت بی رویه از سوي انسان مورد بهرهبرداري قرار گیرد، مانع از تحقق توسعه پایدار خواهد شد. با توجه به اهمیت توجه به محیط زیست و تابآورتر نمودنِ آن؛ هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیطزیستی در منطقۀ یک شهر تهران میباشد. سوال اصلی پژوهش؛ ارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و رابطه آن با توسعه پایدار محیطزیستی بود و سوالات فرعی آن شامل تعیین وضعیت ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درونشهری منطقۀ یک شهر تهران و رتبهبندی آنها در ارتباط با توسعه پایدار زیستمحیطی در این منطقه میباشد.
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مفهوم اصلي توسعه پايداي شهری، اولین بار توسط پيتر هال9، مطرح شد. از نظر وی توسعه پايدار شهري، شكلي از توسعه امروزي است كه توان توسعه مداوم شهرها و جوامع شهری نسلهای آینده را تضمين میکند (هال، 1993). مدل منشور پایداری10؛ توسعه پایدار را با چهار بعد محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی، معرفی میکند (ابراهیم زاده، سرایی و اسکندری ثانی،1387). نظریه توسعه پایدار شهری حاصل بحثهای طرفداران محیط زیست درباره مسائل زیست محیطی به خصوص محیط زیست شهری است که به دنبال نظریه توسعه پایدار برای حمایت از منابع محیطی ارائه شد. این نظریه به مثابه دیدگاه راهبردی به نقش دولت در این برنامهریزیها اهمیت بسیاری میدهد و معتقد است دولتها باید از محیط زیست شهری حمایت همه جانبهای کنند (شیخ الاسلامی، کریمی و اقبالی،1388، 34). توسعه پایدار شهری مهمترین راهبرد برای بهبود شرایط موجود شهرهاست که ایجاد شهرها را تنها برای لذت بردن شهرنشینان میداند و راه رسیدن به پایدار شهری را در توجه به برنامهریزی شهری، منطقهای و سازماندهی قانون میداند. توسعه پایدار شهری به دنبال ساختن یک شهر به نسبت ایدهآل و آرمانی است که در آن هم شهروندان معاصر از یک زندگی نسبتاً خوب برخوردار شوند و هم تواناییها نسل آینده برای برآورده کردن نیازهایشان به مخاطره نیفتد؛ یعنی این که نسل حاضر در فراهم کردن شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زندگی باشد که در آن بتوانند نیازهای زیستی و معنوی کل افراد جامعه را در حدمطلوب تأمین کند. در توسعه پایداری شهری همانند توسعه پایدار باید روابط منطقی بین عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی باشد. به عقیده موناسینگ موهان11 به وسیله ارتباطات متقابل و نزدیک این عوامل است که یک شهر پایدار ایجاد میشود (سپهوند و عارف نژاد، 1392).
تابآوری و توسعۀ پایدار دو مفهوم در هم تنیده هستند و هر دو بر توانایی یک سیستم (اکولوژیکی، اجتماعی، شهری) برای رسیدن به توسعۀ ایدهآل تاکید دارند. رابطه بین این دو بارها مورد بررسی قرار گرفته است و ادبیات نشان میدهد که توسعۀ پایدار مفهومی هنجاری است که اعتدال بین نسلها را ترویج میدهد، در حالیکه توسعۀ پایدار مفهومی توصیفی، مطلوب و گاهی نامطلوب (موقعیتهای منفی مانند آبهای زیست محیطی تخریب شده) تلقی میشود. با این حال، ترکیب درست جنبههای توسعۀ پایدار و تابآوری میتواند استراتژیهای لازم برای ارائه پتانسیل کامل آنها را فراهم سازد: شهر نمیتواند بدون تابآور بودن، پایدار باشد و برعکس (ستروایت12،2016؛ به نقل از گرافیکوس، جیانولی و تیساتسو13،2016). به گفته آچور، پانتزارتزیس، پاسکال و پرایس14 (2017) موارد زیادی برای ادغام تابآوری و توسعۀ پایدار وجود دارد؛ با این حال، اجرای این امر بدلیل فقدان آگاهی و انگیزه در بین تصمیمگیران مهم و منابع فنی، مال، و قانونی برای تضمین تأمین حداقل نیازمندیها، به تاخیر میافتد.
توجه به تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درونشهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی توسط برخی محققان داخلی و خارجی مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است. در همین زمینه عیدیان (1400) در بررسی خود نشان داد جهت دستیابی به ساخت شهری پایدار با بهرهگیری از معماری سبز و فناوریهای نوین ساختوساز، به ترتیب باید عواملی چون ساختمانها، سیستم حمل و نقل، پارکها و فضای سبز، طراحی شهری و فناوریهای نوین مورد توجه قرار گیرند. حقی و حیدرزاده (1401) در تحلیل تابآوری شهری در شهر کرمانشاه به این نتیحه دست یافتند که دسترسی به فضاهای سبز و باز و کاربریهای تفریحی- ورزشی، دسترسی به خدمات و کاربریهای مقیاس محلهای و نیز قابلیت محلات در پیادهروی و دوچرخهسواری از مهمترین شاخصهای تابآوری فضاهای شهری میباشند. اناری، اقبالی و مؤیدفر(1398) در تحقیقی به تحلیل و ارزیابی متغیرهای موثربرارتقای تابآوری شبکه معابرشهری در برابر بحرانهای طبیعی و انسان ساخت در مناطق پنجگانه حوزه شرقی شهرتهران به این نتایج دست یافتند که بیشترین آسیب پذیری معابر را بزرگراه امامعلی و بسیج و محورهای منتهی به آنها و مولفه فرسودگی کالبدی مناطق 14 ، 13، و 15 و مولفه تراکم ساختمانی مناطق8 و13بیشترین آسیب پذیری را درزمان حوادث و بحرانها خواهند داشت. همچنین محمدی دهچشمه، علیزاده و عباسی گوجانی (1398) در تحلیل فضایی شاخصهای تبیین کننده تابآوری در زیرساخت شریانی حمل و نقل شهر اهواز نشان دادند که پیشران تبیینکننده درجه محصوریت شبکه، بیشترین حساسیت را در تبیین تابآوری در حملونقل شهری کلانشهر اهواز دارد. نتایج یافتههای شکری فیروزجاه (1396) نشان داد در بین ابعاد مختلف تابآوری شهری در مناطق 12گانه شهر بابل، ابعاد کالبدی و سپس اجتماعی وضعیت مناسبتری دارند. ولی به طور کلی حدود 50 درصد مناطق مورد بررسی در شهر بابل دارای عدم تابآوری و تابآوری پایین میباشند و تنها 25 درصد از مناطق از لحاظ شاخصها کاملاً تابآور هستند. اوریزک، آدامسکا-مییک و کلیمچ15 (2021) در بررسی شبکه حمل و نقل پایدار نشان دادند؛ شاخصهای استفاده از خودرو و تعداد سفرهای انجامی برای دوچرخهسواران و عابرین پیاده، به عنوان مهمترین شاخصهای شبکه حمل و نقل پایدار شهری به شمار میروند. همچنین ملاحظه گردید عواملی چون فضای مشترک، توسعه مسیرهای دوچرخهسواری، شبکه حمل و نقل عمومی، تقسیم حالتهای مختلف حمل و نقل، کاهش مسافت و نیاز به سفر، تغییر سیاستها و نوآوریهای تکنولوژیک، به عنوان راهحلهای پایداری و تابآوری شبکه حمل و نقل عمومی شهری معرفی گردیدهاند. چن، ژو، چن و لائو16 (2022) در مطالعه ای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سازمانی و فناوری را برای ارزیابی تابآوری سیستمهای حمل و نقل شهری را پیشنهاد میکنند که نتایج آن میتواند به مدیران و تصمیم گیران کمک کند تا درک جامع و روشنی از تابآوری حمل و نقل و اهمیت عملی برای ساخت یک سیستم حمل و نقل شهری پایدار داشته باشند. کیرن کومار و بیندو17 (2022) در طرح جامع تابآوری به عنوان مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار به این نتیجه دست یافتند که اجرای طرح جامع تابآوری، منجر به بهبود تابآوری شهر گردیده و این اطمینان را به وجود میآورد که شهر به روش نظاممند، به اهداف توسعه پایدار شهری دست یابد. ژانگ و لی18 (2018) در تحقیق خود نشان دادند؛ توسعۀ شهری تنها زمانی صورت میپذیرد که هم تابآور بوده و هم پایدار باشد. همچنین، مشخص گردید که برنامهریزان، سیاستگذاران و محققان شهری باید پیش از تصمیم گیری و اتخاذ سیاستهای خود، توجه پایاپای به تابآوری شهری و پایداری شهری داشته باشند . در نتیجه با بهرهگیری از همه نظریهها و پیشینههای مرتبط با ابعاد کالبدی- محیطی تابآوری حمل و نقل درون شهری و رابطه آن با توسعۀ پایدار زیست محیطی؛ در پژوهش حاضر برخی از عمدهترین ابعاد کالبدی- محیطی در بالا بردن تابآوری حمل و نقل درون شهری و رابطه آن با توسعه پایدار محیط زیستی در شهر تهران توسط محققین ارزیابی و مورد پژوهش قرار گرفت.
روش شناسی تحقیق:
تحقيق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع بررسی پيمايشي و توصیفی- تحلیلی است. بنابراین جهت شناسایی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی؛ از روش کتابخانهای (کتاب، مقالههای فارسی و لاتین و متون اینترنتی) و ارائه چهارچوب نظری و جهت تایید آن از تکنیک تحلیل عاملی استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل خبرگان و متخصصان و مدیران و کارکنان حوزه حمل و نقل در شهرداری منطقه یک در سال 1398 بود که نمونه مورد مطالعه شامل 100 نفر از خبرگان، متخصصان و مدیران و کارکنان ارشد شهرداری تهران و حوزه حمل و نقل از روش نمونه گیری هدفمند و با روش دلفی بهره گیری شد. جهت ارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی نیز از روش توصیفی استفاده شد. به طوری که پس از تایید ابعاد شناسایی شده در مرحله قبل توسط خبرگان؛ وضعیت هر یک از ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی توسط ساکنین منطقه مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعۀ آماری این بخش شامل 505470 نفر از ساکنین نواحی دهگانه منطقۀ یک شهرداری تهران در سال 1398 برگرفته از آمار سرشماری سال 1395 بود که به این منظور از روش نمونه گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران 384 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که برای دستیابی به نتایج دقیق تر از 400 نفر پرسش به عمل آمد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محققساخته در مقیاس پنج گزینهای طیف لیکرت در قالب 37 گویه برگرفته از چهارچوب نظری و ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شناسایی شده حمل و نقل درون شهری و رابطه آن با توسعه پایدار محیط زیستی انجام شده در پنج بعد 1- پایداری محیط زیستی 2- زیرساختها و مقاوم سازی3- بافت شهری 4- دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری و 5- کاربری اراضی منطقه توسط محققین بود که از طریق تکنیک تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزار spss؛ عاملبندی و اعتبار سازهای با حذف چهار گویه مورد تایید واقع شده و به سوال اول تحقیق پاسخ داده شد. روایی گویههای مربوط به پرسشنامه؛ از طريق روش تعيين اعتبار محتوايي و نظر صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه و برای کل پرسشنامه و ابعاد آن بالای 7/0 بدست آمده و مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه و پس از تکمیل پرسشنامهها در بین نمونه انتخابی؛ با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و آزمون رتبهبندی فریدمن در نرم افزار spss؛ سوالهای دوم و سوم تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.
محدوده مورد مطالعه:
شهر تهران بیش از 600 کیلومتر مربع وسعت دارد و بین 35 درجه و 31 دقیقه تا 35 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 51 درجه و 4 دقیقه تا 51 درجه و 47 دقیقه طول شرقی واقع شده است. این شهر از شمال به سلسله جبال البرز، از شرق به لواسانات و از غرب به کرج و از جنوب به ورامین محدود است. منطقه یک شهر تهران در شمالی ترین نقطه شهر تهران در دامنههای جنوبی رشتهکوههای البرز مرکزی قرار گرفته است. محدوده منطقه از شمال به خط ارتفاعی 1800 متر، از جنوب به بزرگراههای مدرس، صدر، چمران و بابایی، از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک و از غرب به رودخانه درکه منتهی میشود. شهرداری منطقه یک دارای 10 ناحیه و 27 محله میباشد. مساحت منطقه بدون احتساب حریم 49.9 کیلومتر مربع و با احتساب منطقه حریم حدود 131.1 کیلومتر مربع است و جمعیت تقریبی آن براساس سرشماری سال 1395، 487508 نفر میباشد. منطقه یک شهر تهران بخش اصلی محدوده قدیمی، شمیرانات را شامل میشود. این منطقه با توجه به موقعیت استقرار در اراضی کوهپایه ای البرز مرکزی از قابلیت و توان طبیعی کم نظیری برخوردار میباشد. بر این اساس، در طی چند سده اخیر و تحت تاثیر اهمیت روز افزون شهر تهران و گسترش کالبدی و جمعیتی آن، منطقه شمیرانات از جایگاه منحصر به فردی در نظام گردشگری و ییلاق نشینی در ارتباط با تهران، برخوردار شده است (پرتال شهرداری منطقه یک شهر تهران، 1399) .
شکل(1) نقشه کشور ایران، استان تهران، کلانشهر تهران و منطقۀ یک شهر تهران (پرتال شهرداری منطقه یک تهران، 1399)
یافتههای پژوهش
سوال اول: ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درونشهری منطقۀ یک شهر تهران چگونه ارزیابی میشوند؟
جهت پاسخ به سوال اول تحقیق جهت ارزیابی ابعاد تابآوری کالبدی-محیطی شبکه حمل و نقل درونشهری منطقۀ یک شهر تهران از تحليل عاملي اكتشافي به منظور تفكيك و دستهبندي گويههاي 37 گانه در قالب 6 عامل بر اساس تجزيه به مؤلفههاي اصلي استفاده شد كه طبق اطلاعات مندرج در جدول شماره (1) ملاحظه ميشود مقدار 57/0= KMO 19 بدست آمد و چون اين مقدار از 5/0 بزرگتر است، بنابراين نتيجه ميشود تعداد نمونهها براي اجراي تحليل عاملي بسيار مناسب است0<KMO<1) ). مطابق با جدول شماره فوق مقدار كرويت بارتلت20 نيز برابر 28/8556 با سطح معنيداري 000/0= p بدست آمده است و چون اين مقدار معنيدار است؛ نتيجه ميشود تفكيك عاملها به درستي انجام شده و گويههاي مندرج در هر عامل همبستگي ريشهاي21 بالايي با همديگر دارند.
جدول(1): آزمون كايزرماير و كرويت بارتلت براي ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری
57/0 | Kasiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy. | |
28/8556 | Approx. Chi-Square | Bartlett s Test of Sphericity |
666 | Df | |
000/0 | Sig. |
براساس اطلاعات جدول شماره (2) ملاحظه ميشود بيشترين مقدار ويژه به ترتيب با 02/6، 97/3، 91/3، 16/3، 01/3 و 62/2 مربوط به عاملهاي اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم و ششم ميباشد و با عامل اول حدود 27/16 درصد و با عامل دوم 74/10 درصد و با عامل سوم 58/10 درصد و با عامل چهارم 54/8 و با عامل پنجم 14/8 و با عامل ششم 14/8 درصد از واريانس كل عاملبنديها قابل تبيين است و در مجموع تا حدود 38/61 درصد از واريانس كل عاملبندي و تقليل گويههاي 37 گانه با شش عامل اصلي انجام شده است كه معيار مطلوبي ميباشد. زيرا در تحليل عاملي حداقل لازم است 50 درصد از واريانس تبيين گردد.
جدول شماره (2): واریانسها و عاملهای مربوط به تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری
عاملها | مقادیر ویژه | درصد از واریانس هر عامل | درصد از واریانس کل |
1 2 3 4 5 6 | 02/6 97/3 91/3 16/3 01/3 62/2 | 27/16 74/10 58/10 54/8 14/8 09/7 | 27/16 01/27 59/37 13/46 28/54 38/61 |
طبق اطلاعات جدول شماره (3) و براساس بارهاي عاملي چرخش داده شده به روش واريماكس 37 گويه مربوط به شاخصهای شش گانه شناسایی شده ميباشد كه در جدول مذكور همراه با ضرايب بار عاملي آنها قيد شدهاند. قابل ذکر است گویههای 11-12-13-21 به علت دارا بودن مقدار زیر 5/0 در عاملهای شناسایی شده از کار کنار گذاشته شدند و در نهایت 33 گویه در شش شاخص باقی ماندند.
جدول شماره (3): تفكيك عاملهای مربوط به تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری براساس ضرايب بار عاملي با چرخش واريماكس
گویه ها | عامل 1 | عامل 2 | عامل 3 | عامل 4 | عامل 5 | عامل 6 |
43. تولید ضایعات و آلودگی در منطقه | 88/0 |
|
|
|
|
|
38. آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایط نقلیه | 79/0 |
|
|
|
|
|
41. وجود پساب ها و فاضلاب های خانگی در سطح معابر | 76/0 |
|
|
|
|
|
40. رشد و تکثیر جانوران موذی در منطقه به علت دفع نامناسب فاضلاب شهری | 75/0 |
|
|
|
|
|
39. آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت های فسیلی(بنزین ، گازوئیل و..) و افزایش گازهای گلخانه ی | 713/0 |
|
|
|
|
|
19. مقاومت ساختمانها با کاربری های مختلف در منطقه | 711/0 |
|
|
|
|
|
26. آلودگی آبهای سطحی(رودخانه ها ، انهار و .....) | 6/0 |
|
|
|
|
|
27. مصرف بی رویه انرژی | 54/0 |
|
|
|
|
|
37. وجود سیستم های طبیعی مثل باغات ، پارکها و فضاهای سبز شهری | 5/0 |
|
|
|
|
|
5. عرض را ه های ارتباطی(بزرگراه ها ، اتوبانها ، خیان های اصلی و فرعی) در منطقه |
| 73/0 |
|
|
|
|
4.کیفیت راه های ارتباطی منطقه (کیفیت از نظر عرض معبر ، علائم راهنمایی و رانندگی ، ترافیک روان ،شیب و...) |
| 72/0 |
|
|
|
|
17. رعایت استانداردها در ساخت و ساز پل ها، بزرگراهها و .. |
| 66/0 |
|
|
|
|
6. نحوه تردد خودرو ها در معابر اصلی و فرعی(یک طرفه یا دوطرفه بودن) |
| 6/0 |
|
|
|
|
36. رعایت استانداردها در ساخت و ساز هاخصوصا فاصله تا عوارض طبیعی(مسیل،حریم روخانه،پهنه گسل ،کوه و ...) |
| 59/0 |
|
|
|
|
14. وجود تاسیسات شهری مناسب نظیر پل ها، تونلها، معابر و ... جهت استفاده عموم شهروندان |
| 58/0 |
|
|
|
|
25. تاسیسات عمومی نظیر نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و... جهت استفاده عموم شهروندان |
| 57/0 |
|
|
|
|
10. تراکم ساختمانهای بلند (برج و ...) در این منطقه |
|
| 8/0 |
|
|
|
9. ترکیب کاربری های مسکونی و تجاری و خدماتی در منطقه |
|
| 71/0 |
|
|
|
28. سفرهای درون شهری مناطق دیگر به این منطقه |
|
| 65/0 |
|
|
|
20. سفر با وسیله نقلیه شخصی جهت دسترسی به مراکز تجاری ،اداری،خدماتی |
|
| 59/0 |
|
|
|
31. شیب های غیراستاندارد در خیابانها و معابر عمومی |
|
| 527/0 |
|
|
|
8. تخریب کاربری اراضی جهت خیابان کشی و مسیرهای ارتباطی در منطقه |
|
| 523/0 |
|
|
|
15. نزدیکی مناطق مسکونی به تاسیسات خطرناک(نیروگاه ، پست های برق،خطوط انتقال نیرو و ...) |
|
| 519/0 |
|
|
|
30. ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و مسیل ها و پهنه گسل های واقع شده در این منطقه |
|
| 518/0 |
|
|
|
22. کارایی سیستم حمل و نقل در خدمت رسانی به شهروندان |
|
|
| 74/0 |
|
|
3. پارکینگ های عمومی در منطقه |
|
|
| 7/0 |
|
|
23. دسترسی شهروندان به زمینهای اختصاص یافته به فضای سبز و پراکندگی آن در نقاط مختلف |
|
|
| 68/0 |
|
|
24. توزیع ایستگاه های حمل و نقل عمومی بر اساس دسترسی عموم شهروندان در نقاط مختلف منطقه |
|
|
| 64/0 |
|
|
11. دسترسی شهروندان به معابر مناسب دوچرخه سواری |
|
|
| 38/0 |
|
|
2. مراکز حیاتی(خدماتی، آموزشی و صنعتی و ...) جهت خدمت رسانی به عموم شهروندان |
|
|
|
| 76/0 |
|
1. فضاهای گردشگری در منطقه جهت استفاده عموم شهروندان |
|
|
|
| 72/0 |
|
35. وجود فضای سبز در اطراف مراکز تجاری و خدماتی |
|
|
|
| 62/0 |
|
12. بافت شهری جدید(منظور محدوده سکونتگاه های شهریست که طبق طراحی ، برنامه ریزی و معماری مدرن و امروزی شهری ساخته شده اند) |
|
|
|
| 47/0 |
|
29. استفاده از علایم ، تابلو های راهنمایی و رانندگی |
|
|
|
|
| 7/0 |
16. ترکیب انواع حمل و نقل عمومی(تاکسی- مترو- BRT) جهت سهولت در استفاده از حمل و نقل عمومی |
|
|
|
|
| 59/0 |
21. شریان های حیاتی(برق- آب- گاز- مخابرات- اینترنت) جهت استفاده عموم شهروندان |
|
|
|
|
| 49/0 |
13. بافت شهری سنتی(منظور محدوده سکونتگاه های شهریست که هنوز طبق طراحی ، برنامه ریزی و معماری مدرن و امروزی شهری بازسازی نشده اند) |
|
|
|
|
| 43/0 |
با توجه به نزدیکی گویههای برخی عوامل با یکدیگر در عامل بندی تحلیل عاملی اکتشافی انجام شده؛ عاملهای چهارم و ششم در یک عامل تحت عنوان بعد چهارم طبقه بندی شد. در نهایت ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری در پنج عامل و 33 گویه طبق الگوی (1) شناسایی شد. پس از مطالعه گويههای مربوط به هر عامل و طبقه بندی هر یک از آنها در عامل مشخص شده ؛ عامل اول مربوط به پایداری محیط زیستی؛ عامل دوم مربوط به زیرساختها و مقاوم سازی؛ عامل سوم مربوط به بافت شهری؛ عامل چهارم مربوط به دسترسی
شهروندان به خدمات عمومی شهری و عامل پنجم نیز مربوط به کاربری اراضی منطقه تحت عنوان ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی میباشد. در نتیجهی تحلیل عاملی؛ الگوی مربوط به ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری در پنج بعد به شرح زیر ارزیابی شد.
الگوی(1) ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی
پس از طراحی الگوی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری منطبق با نظر صاحبنظران و خبرگان مورد مطالعه و تایید توسط شهروندان؛ برای هر یک از پنج بعد ارزیابی شده در الگوی مزبور؛ پایایی با استفاده از آلفای کرون باخ محاسبه شد و مطابق اطلاعات جدول(4) مقادیر پایایی گویههای هر یک از ابعاد ارزیابی شده در الگوی طراحی شده بالای 7/0 بدست آمد که نشان دهنده پایداری درونی گویههای هر بعد با یکدیگر میباشد. در نتیجه الگوی طراحی شده به عنوان الگوی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی در منطقه یک شهر تهران مورد تایید قرار گرفت.
جدول (4) : مقادیر پایایی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکۀ حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی
ابعاد | گویهها | مقادیر پایایی |
1- پایداری محیط زیستی | 9 | 89/0 |
2- زیرساختها و مقاوم سازی | 7 | 81/0 |
3- بافت شهری | 8 | 81/0 |
4- دسترسی | 6 | 75/0 |
5- کاربری اراضی منطقه | 3 | 77/0 |
سوال دوم: وضعیت ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری منطقۀ یک شهر تهران توسط شهروندان چگونه است؟
در پاسخ به پرسش دوم پژوهش، مطابق جدول (5) و بر اساس آزمون t تک نمونه ای انجام گرفته؛ میانگین شاخص محاسبه شده برای وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری منطقه یک تهران و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی از دیدگاه شهروندان 05/3، در سطح 05/0 = و 05/0 p< و 95/2 = t با درجه آزادی 399 بالاتر از میانگین فرضی سطح متوسط (3) و مقدار t بحرانی است؛ در نتیجه ملاحظه میگردد تابآوری کالبدی- محیطی به میزان 51% و در سطح متوسط میباشد. همچنین مشاهده میشود میانگین نمره ابعاد پایداری محیط زیستی، بافت شهری، کاربری اراضی منطقه نیز بالاتر از میانگین فرضی جامعه (3) میباشد که در سطح متوسط مورد توجه مدیران شهرداری منطقه یک شهر تهران قرار گرفتهاند(05/0 >p). با توجه به میانگین بدست آمده برای ابعاد وضعیت زیرساختها و مقاوم سازی (79/2) و وضعیت دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری (54/2) وضعیت این دو بعدِ تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری منطقه یک تهران، پایین و نسبتا نامطلوب میباشد.
جدول (5) نتایج آزمون برای وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی حمل و نقل درون شهری منطقۀ یک تهران و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی
ابعاد | درجه آزادی | میانگین | انحرف استاندارد | sig | آمار t |
وضعیت پایداری محیط زیستی | 399 | 08/3 | 64/0 | 01/0 | 56/2 |
وضعیت زیرساخت ها و مقاوم سازی | 399 | 79/2 | 59/0 | 000/0 | 88/6 |
وضعیت بافت شهری | 399 | 63/3 | 47/0 | 000/0 | 81/26 |
وضعیت دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری | 399 | 54/2 | 6/0 | 000/0 | 24/15 |
وضعیت کاربری اراضی منطقه | 399 | 2/3 | 84/0 | 000/0 | 88/4 |
وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری منطقه یک شهرتهران | 399 | 05/3 | 35/0 | 003/0 | 95/2 |
سوال سوم: رتبهبندی توجه به ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری در ارتباط با توسعه پایدار محیط زیستی منطقۀ یک شهر تهران چگونه است؟
بر اساس آزمون فریدمن انجام گرفته جهت رتبهبندی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی حمل و نقل درون شهری منطقۀ یک شهر تهران از دیدگاه شهروندان طبق اطلاعات جدول (6) ملاحظه میگردد؛ وضعیت بافت شهری با 26/4 در رتبه اول، وضعیت کاربری اراضی منطقه با 38/3 در رتبه دوم، وضعیت پایداری محیط زیستی با 96/2 در رتبه سوم، وضعیت زیرساختها و مقاوم سازی با 44/2 در رتبه چهارم و وضعیت دسترسی شهروندان به خدمات شهری عمومی با 97/1 در رتبه پنجم و آخر قرار دارند. براساس نتایج جدول (7) مقدار 7/518 =2 χ این رتبه بندی معتبر میباشد (05/0>p). در واقع وضعیت بافت شهری بالاترین و وضعیت دسترسی شهروندان به خدمات شهری عمومی پایین ترین میزان تابآوری کالبدی- محیطی را از نظر شهروندان در ارتباط با توسعه پایدار شهری محیط زیستی منطقه یک شهر تهران دارند.
جدول (6) رتبه بندی و اولویتبندی ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی حمل و نقل درون شهری از دیدگاه شهروندان منطقه یک شهر تهران
معیارهای | میانگین رتبه |
وضعیت پایداری محیط زیستی | 96/2 |
وضعیت زیرساخت ها و مقاوم سازی | 44/2 |
وضعیت بافت شهری | 26/4 |
وضعیت دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری | 97/1 |
وضعیت کاربرد اراضی منطقه | 38/3 |
جدول (7) نتایج آزمون فریدمن جهت اولویتبندی رتبهها
400 | تعداد |
7/518 | 2 χ |
4 | درجه آزادی |
000/0 | P |
جمع بندی و نتیجهگیری
مقاله حاضر با عنوان ارزیابی تابآوری کالبدی- محیطی شبکۀ حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعۀ پایدار محیط زیستی در منطقۀ یک شهر تهران در سال 1398 انجام شد. ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی توسط محققین با توجه به مطالعات انجام شده شامل پیشینه تحقیق، مفاهیم و مبانی نظری مرتبط با موضوع، و استخراج و تایید شد که شامل پنج بعد: 1- پایداری محیط زیستی 2- زیرساختها و مقاوم سازی 3- بافت شهری 4- دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری و 5- کاربرد اراضی منطقه بودند. طبق همین چهارچوب؛ وضعیت تابآوری کالبدی- محیطی حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعۀ پایدار محیط زیستی توسط شهروندان منطقه یک شهر تهران مورد سنجش قرار گفت که از دیدگاه ساکنین نواحی دهگانه این منطقه؛ تابآوری کالبدی- محیطی در حالت کلی و ابعاد پایداری زیستمحیطی، بافت شهری و کاربری اراضی منطقه در سطح متوسط قرار دارند. اما دو بعد زیرساختها و مقاوم سازی بهمراه دسترسی شهروندان به خدمات عمومی شهری در سطح پایین و نامطلوب قرار دارند. از بین این پنج بعد؛ وضعیت بافت شهری بیش از سایر ابعاد در تابآوری حمل و نقل درون شهری وضعیت بهتری داشتند. با توجه به نتایج پژوهشهای مطروح در خصوص وضعیت نامطلوب یا نیمه مطلوب تابآوری کالبدی- محیطی در شهرهای مورد مطالعه و همچنین مشکلات موجود در این مقوله و همچنین نتیجه پژوهش حاضر مبنی بر ارزیابی در سطح متوسط و یا پایین ابعاد تابآوری کالبدی- محیطی میتوان چنین برداشت نمود که وجود آلودگیهای آب شامل وجود پسابها و فاضلابهای خانگی در سطح معابر، رشد و تکثیر جانوران موذی در منطقه به علت دفع نامناسب فاضلاب شهری، آلودگی آبهای سطحی(رودخانهها ، انهار و .....) در کنار آلودگی هوا ناشی از مصرف سوختهای فسیلی(بنزین،گازوئیل و....) و افزایش گازهای گلخانه ای، عدم کفایت سیستمهای طبیعی مثل باغات، پارکها و فضاهای سبز شهری موجود در سطح منطقه و .. در کنار آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایط نقلیه ، تولید ضایعات و آلودگی در منطقه ، مصرف بی رویه انرژی و عدم مدیریت در استفاده بهینه از انرژیهای موجود عمدهترین پیامدهای زیست محیطی در دهههای اخیر بوده است که همگی این موارد مانع توسعه پایدار محیط زیستی شدهاند. در نتیجه با مطالعات کارشناسی و با توجه عمده به زیرساختها و مقاوم سازی در خصوص پیامدهای منفی به وجود آمده در کنار دسترسی پذیری به وسایط حمل و نقل عمومی در سطح منطقه به تعداد کافی و همچنین تشویق مردم به عدم استفاده از وسایل شخصی در عبور و مروز روزانه با هدف کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات درون شهری به نوعی از خسارات جانی و مالی شهروندان کاسته و همچنین توجه ویژه به اماکن عمومی نظیر پارکها و فضاهای عمومی و تفکیک اماکن تجاری و خدماتی از منازل مسکونی میتوان رضایتمندی مردم منطقه را تامین و به کاهش پیامدهای منفی به وجود آمده در منطقه یک شهر تهران دست یافت که این امر زمانی کاملا محقق میگردد که سایر معیارهای تابآوری حمل و نقل درون شهری شامل معیارهای اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی نیز مد نظر برنامه ریزان مسائل شهری قرار گیرد و موجب توسعه پایدار شهری گردد. با توجه به اینکه امروزه در شهرهايی که سیستمهای ناپايدار حمل ونقل در حال شکل گیری است، توسعه حمل و نقل اغلب به غلط به فعالیتهايی نظیر ساخت وساز پلها، عريض نمودن جادهها و ايجاد سیستمهای حمل ونقل سريع تعبیر میشود. اگر چه حمل و نقل پايدار شامل همه اين تکنیکها میشود، ولی فقط زمانی سیستم حمل ونقل پايدار تلقی میگردد که به طور همه جانبه کلیه جنبههای زيست محیطی را مورد توجه قرار دهد. از روشهای رسیدن به توسعهی پایدار زيست محيطي مي توان به بالا بردن دسترسي شهروندان به خدمات عمومي حمل و نقل اشاره داشت. اين دسترسي و تسهيل خدمات مي تواند سبب تشویق و استفاده از شیوههای غیر موتوری شود به عنوان نمونه تغییر منظر، فعالیتها و معابر عبور و سبب ایجاد جذابیت و تشویق قدم زنی و دوچرخه سواری برای لذت بردن و کشف زیباییهای محیط اطراف میگردد که میبایست شرایط مطلوب آن فراهم شود برای رسیدن به این منظور باید شکل کالبدی شهر برای رسیدن به حمل و نقل پایدار و تاب آور آماده شود و سرمایهگذاری لازم و متناسب و برنامه ریزیهای دقیقی صورت گیرد. در حمل و نقل پایدار باید کلیه معیارهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست در نظر گرفته شود تا نتیجه مطلوب حاصل آید، چرا كه حمل و نقل شهری امری گسترده و پیچیده بوده و نیروها و عوامل متعددی در رشد و گسترش آن دخیل هستند و برای کاهش آثار زیست محیطی حمل و نقل نیز باید از انتخاب روش و عاملی منفرد پرهیز کرد. از یافتههای نو و مهم تحقیق حاضر ارائه و ساخت الگویی برای ارزیابی مسائل و مشکلات شهری در زمینه تابآوری کالبدی- محیطی شبکه حمل و نقل درون شهری و ارتباط آن با توسعه پایدار محیط زیستی و ارزیابی وضع موجود بود که میتواند به عنوان مبنایی برای برنامه ریزان و مدیران شهری قرار گیرد.
پیشنهادهای تحقیق
با توجه به نتایج پژوهش حاضر؛ براي بهبود و ارتقا معیار كالبدي- محيطي تابآوری شبکه حمل و نقل درون شهری پيشنهاد مي شود سیاستهای دسترسي به خدمات عمومی ملی یا محلی که میتواند در ارتقاء سلامت و نشاط عمومی جامعه عملیاتی گردند شامل: تقدم پیاده روی، دوچرخه سواری و راهپیمایی جهت سفرهای کوتاه شهری، تقدم حمل و نقل عمومی جهت سفرهای بلند شهری و منطقه ای، ارتقاء کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی و طراحی و منظرسازی خطوط آن مانند افزایش ایستگاههای اتوبوس، اختصاص مسیرهای استفاده از دوچرخه و پیاده روی، استفاده از محدودیت ترافیکی جهت کاهش تراکم وسایل نقلیه و .... در اولويت برنامههاي مديريت شهري قرار گيرد. مدرن کردن صنعت حمل و نقل و استفاده از فن آوریهای جدید در راه اندازی شهر الکترونیک را در پيش گرفت و با آموزش و آگاه سازی مردم و اهالی و شهروندان و کمک گرفتن از سازمانهای مردم نهاد در حوزه مدیریت شهری و صنعت حمل و نقل شهری ایفای نقش نمود. با توجه به اینکه اهم مطالعات شهری انجام شده در ایران در خصوص تابآوری با محوریت بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله میباشد، پیشنهاد میگردد؛ پژوهشهایی شبیه تحقیق حاضر با تاکید بر موضوعات دیگری که موجب اختلال و آشفتگی در سیستمهای شهری میشوند انجام پذیرد. در نهایت به پژوهشگران آتی پیشنهاد میگردد؛ پژوهشی مشابه پژوهش حاضر در بین مناطق ديگر شهر تهران و همچنين ساير شهرها به صورت مقایسه ای انجام دهند و با نتایج این تحقیق مقایسه شود.
فهرست منابع
ابراهیم زاده، عیسی؛ سرایی، محمد حسین، و اسکندری ثانی، محمد. (1387). تحلیل و سنجش سطوح توسعه برخورداری شهری؛ مورد شناسی: شهر مشهد، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 24، پیاپی (95)،صص 54-29.
اناری، فرزاد؛ اقبالی، ناصر؛ مویدفر، رضا .(1398). تحلیل وارزیابی متغیرهای موثربرارتقای تابآوری شبکه معابرشهری دربرابربحران های طبیعی وانسان ساخت (مطالعه موردی : مناطق 5 گانه حوزه شرقی شهرتهران) ، فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) ، سال نهم، شماره3،تابستان1398، صص:364-351
پرتال شهرداری منطقه 1. (1399). آدرس وبسایت: www.tehran.ditrict1.ir
حقی، محمدرضا؛ حیدرزاده، احسان.(1401). تحلیل تابآوری شهری در برابر پاندمی کووید 19 (نمونه مورد مطالعه: کرمانشاه)، نشریه علمی مطالعات شهری، 11(42)، بهار 1401،صص 16-3.
سپهوند، رضا؛ عارف نژاد، محسن. (1392). اولویت بندی شاخص های توسعه پایدار شهری با رویکرد تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی گروهی (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی شهری، 1(1)، 59-43.
شکری فیروز جاه، پری.(1396).عنوان تحليل فضایی ميزان تاب آوري مناطق شهر بابل در برابر مخاطرات محيطی، نشریه علمی - پژوهشی برنامه ریزی توسعه کالبدی، سال دوم، پیاپی 6، تابستان 1396، صص 44-27.
شیخ الاسلامی، علیرضا؛کریمی، بیراز؛اقبالی، رضا.(1388). ارزیابی توسعه پایدار شهری کلان شهر شیراز، فصلنامه جغرافیایی چشم انداز زاگرس، سال اول، شماره 2،صص 53-31.
عیدیان، سمیه.(1400). بررسی الگوی ساخت شهر پایدار با تکیه بر معماری سبز و فناوریهای نوین، نشریه هنر مدیریت سبز، شماره 2، تابستان 1400،صص 108-87.
محمدی دهچشمه، مصطفی؛ علیزاده، هادی؛ عباسی گوجانی، داوود.(1398). تحلیل فضایی شاخصهای تبیینکننده تابآوری در زیرساخت شریانی حملونقل (مطالعه موردی: کلانشهر اهواز)، پژوهشهای جغرافیایی برنامهریزی شهری، دوره 7، شماره 2، تابستان 1398،صص 391-375.
نظری، صدیقه ؛فتحی، سروش. (1396). تحلیل رابطه بعد اجتماعی حمل و نقل شهری و توسعه اجتماعی در شهر تهران. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال نهم، شماره سوم، تابستان 1396.
Achour, I., Pantzartzis, E., Pascale, & Price, A.D.F., (2017). “Integration of resilience and sustainability: from theory to application”, International Journal of Disaster Resilience in the Built Environment, 6(3), pp: 347-362.
Chen, H., Zhou, R., Chen, H. & Laub, A. (2022). “Static and dynamic resilience assessment for sustainable urban transportation systems: A case study of Xi 'an, China”. Journal of Cleaner Production, 368, 25 September 2022, 133237 Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959652622028244
Grafakos, S., Gianoli, A., & Tsatsou, A., (2016). “Towards the Development of an Integrated Sustainability and Resilience”, Benefits Assessment Framework of Urban Green Growth Interventions. Sustainability, 8(461): 1-33.
Hall, P., (1993). Toward sustainable, liveable and innovative cities for 21st century, in proceeding of the third conference of the world capitals, Tokyo, 22-28.
Kiran Kumar, S., & Bindu, C.A., (2022), Resilience master plan as the pathway to actualize sustainable development goals – A case of Kozhikode, Kerala, India, Progress in Disaster Sciences, 14, 100226, 1-13.
Ogryzek, M., Adamska-Kmie ́c, D. & Klimach, A. (2022). Sustainable Transport: An Efficient Transportation Network-Case Study. Sustainability, 12, 8274, 1-14.
Zhang, X. & Li, H., (2018). Urban resilience and urban sustainability: What we know and what we do not know? Cities, 72: 141-148.
Evaluating the Physical-environmental Dimensions of Internal Transportation Network Resilience and its Relevance with
Sustainable Environmental Development
Abstract:
The purpose of present article was to evaluate the physical- environmental dimensions of internal transportation network resilience and its relevance with sustainable environmental development in Tehran district one. The present research is functional in purpose and survey analytic in data collection form. The sample group are 100 expert and specialists of internal transportation management field of Tehran district one in purposeful sampling method, and 400 citizens living in ten regions of Tehran municipality district one during 2019 who were selected in stratified-ratio method through Cochran formula and participated in the study. The data collection process was done in library method through researcher made questionnaire. The factor analysis technique was used to define resilience dimensions, one sample t-test was utilized to determine the existing status and Friedman test was applied for ranking the dimensions. The obtained results revealed the dimensions of internal transportation network resilience in relevance with sustainable environmental development consisting of environmental sustainability, infrastructures and strengthening, urban texture, accessibility and regional lands usage. In addition, the results of one sample t-test demonstrated an average or low status of physical- environmental resilience of internal transportation network and its dimensions in the field of study in relation with sustainable environmental development. According to the received evidences of evaluating the existing status, through proper and efficient planning process, it would be possible to eliminate existing weaknesses of physical- environmental factors and increase its relevance with sustainable environmental development.
Keywords: Resilience, Internal Transportation Network, Sustainable Environmental Development, Physical- Environmental Dimensions, Tehran City Region One.
[1] - این مقاله برگرفته از رساله دکتری رشته جغرافیا گرایش برنامهریزی شهری تحت عنوان: تحلیل تابآوری شبکه حمل و نقل درون- شهری با تأکید بر دستیابی به توسعه پایدار محیطی (مطالعه موردی: منطقه 1 شهر تهران) می باشد.
[2] - Civilization
[3] - Life Style
[4] - Traffic
[5] - Sustainable Development
[6] - Resilience
[7] - Physical- Environmental Dimensions
[8] - Transportation Network
[9] - Hall
[10] - Prism of Sustainability
[11] - Mohan, Munasinghe
[12] - Satterthwaite
[13] - Grafakos, Gianoli & Tsatsou
[14] - Achour, Pantzartzis, Pascale & Price
[15] - Ogryzek, Adamska-Kmie ́c & Klimach
[17] - Kiran Kumar & Bindu
[18] - Zhang & Li
[19] - Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling
[20] - Bartlett’s Test of Sphericity
[21] - Congeneric