طراحی مدل مفهومی توسعه کارآفرینی در بخش بومگردی با رویکرد رفاه اجتماعی به روش دادهبنیاد
محورهای موضوعی : کالبدیمحمدرضا قلی پور 1 , محمودرضا چراغعلی 2 , هادی ثنائی پور 3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
3 - دکتری کارآفرینی، استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، ایران
کلید واژه: رفاه اجتماعی, روش دادهبنیاد, توسعه کارآفرینی, اکوتوریسم,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش تحلیل محتوا به استخراج مفاهیم پرداخته شد. تیم مشارکتکننده متشکل از خبرگان دانشگاهی هستند که با روش نمونهبرداری هدفمند به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. فرآیند جمعآوری دادهها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه پانزدهم رسید و سپس با استفاده از روش داده بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی پرداخته شد. در نهایت با استخراج، تلفیق و ترکیب مفاهیم و دستهبندی در مقولههای بزرگتر الگوی پارادایمی پژوهش ارائه گردید. مدل پارادایمی نشان داد عوامل فردی، عوامل بازاریابی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل حمایتی برای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری، شرایط علّی محسوب میشوند. عوامل نهادی، عوامل اجتماعی و عوامل عمومی به عنوان شرایط زمینهای؛ متغیرهای مالی و نظام مدیریتی ازشرایط مداخلهگر و راهبرد برنامهریزی، راهبرد اقتصادی و فرصتهای محیطی از راهبردهای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری هستند. شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و راهبردها، پیامدهای مثبت شامل کارکرد اقتصادی، کارکرد اجتماعی، کارکرد ساختاری، کارکرد فرهنگی و پیامدهای منفی را در پی خواهند داشت.
References
Abdullahi, Ayouz (1386). Ecotourism compatible with environmental protection and sustainability of natural resources, 6th Iranian Agricultural Economics Conference, Mashhad, Iranian Agricultural Economics Association, Ferdowsi University of Mashhad.
Akbari, Morteza; Faith, owner; Ghobadnejad, Mehdi; Rahimi, Rahim. (1394). "The Relationship between Transformational Leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation (Case Study: National Company for Southern Oilfields)". Entrepreneurship Development, 8 (3), 571-590.
Arasti, Zahra; Sefidgar, Afrooz and Zafarian, Reza (1394). Explaining the role of Ferdiria, environmental and system components in the success of e-entrepreneurship education, University of Tehran, Quarterly Journal of Entrepreneurship Development, Volume 8, Number 1: 61-79.
Bjuggren. C; Johansson. D; Stenkula. M; (2010) "Using Self-employment as Proxy for Entrepreneurship: Some Empirical Caveats", Ratio Working Papers,.
Campbell, L.M. (1999). Ecotourism in Rural Developing Communities, Annals of Tourism Research, 26(3): 534-553.
Chirozva, C. (2015). Community agency and entrepreneurship in ecotourism planning and development in the Great Limpopo Transfrontier Conservation Area. Journal of Ecotourism, 14(2-3), 185-203.
Davari, Ali, Sefidbari, Leila, Baghersad, Wajih. (2016). Factors of Iranian Entrepreneurial Ecosystem Based on Eisenberg Model, Journal of Entrepreneurship Development, 10 (1), 101-120.
Franzidis, A. (2019), "An examination of a social tourism business in Granada, Nicaragua", Tourism Review, Vol. 74 No. 6, pp. 1179-1190.
Ghasemi, Akram (2019) Entrepreneurship Strategies, Ghalam Khorshid Publications, First Edition.
Haring, L. S. & Claudio, M. (2014), Touring responsibility: The trouble with ‘going local’ in community-based tourism in Thailand, Geoforum, Volume 51, 96-106.
Jafarpanah, Mohammad (2019) Entrepreneurship is the engine of development, Sharif Publications, first edition.
Jianzhong, X. and Smallbone, D., 2011, Regional Variations in the Environment for Entrepreneurship Development: a Tale of Three Cities in China, International Council for Small Business (ICSB); 56th World Conference, June 2011.
Lee, T. H., & Jan, F. H. (2019). Can community-based tourism contribute to sustainable development? Evidence from residents’ perceptions of the sustainability. Tourism Management, 70, 368-380.
Moradzadeh, Abdolbaset, Ghasemi, Mohammad, Salarzehi, Habib A ..., Yaghoubi, Noor Mohammad, Bazrafshan, Javad. (1397). Prioritize the drivers of entrepreneurial ecotourism development with a community-based empowerment approach. Journal of Entrepreneurship Development, 11 (1), 161-179.
Niknejad, Maryam; Mahdavi, Ali and Karami, Omid (1393). Determining areas prone to ecotourism development using ANP network analysis process (Case study of Khorramabad city), geography and urban-regional planning, No. 14: 195-214.
Portetr, Micheal E. (2014) Competitive Advantage, The Free Press.
Rezaghilizadeh, Mahdieh. (1395). Investigating the Impact of Tourism on the Triangle of Poverty, Inequality and Economic Growth. Tourism Management Studies, 11 (36), 125-160.
Sajasi Gheidari, Hamdollah; Rokanuddin Eftekhari, Abdul Reza; Portaheri, Mehdi; Azar, Adel (2014) Ecotourism Entrepreneurship Development Model in Rural Areas (Case Study: Tourism Rivers of Tehran Province), Human Geography Research, Volume 46, Number 2, (88), pp. 273-292.
Samiei, Sahar and Akhondzadeh, Mostafa (2013), The Role of Entrepreneurship in the Development of Tourism Industry, First National Conference on Accounting and Management, Shiraz, Kharazmi International Educational and Research Institute.
Sergey Anokhin; Dietmar Grichnik; Robert D. Hisrich; (2008) "The Journey from Novice to Serial Entrepreneurship in China and Germany: Are the Drivers the Same?", Managing Global Transitions, issue 2, vol. 6, p.p. 117-142.
Shahraki, Hassan, Movahedi, Reza, Yaghoubi Farani, Ahmad. (1395). Analysis of Cultural and Social Components of Rural Entrepreneurship: A Qualitative Study. Journal of Entrepreneurship Development, 9 (4), 749-768.
Situmorang, D. and Mirzanti, I. (2012). Social entrepreneurship to develop ecotourism, Procedia Economics and Finance, 4: 398-405.
Soenarto, S., Rahmawati, R., Suprapti, A., Handayani, R., & Sudira, P. (2018). Green Entrepreneurship Development Strategy Based on Local Characteristic to Support Power Eco-Tourism Continuous at Lombok. Journal of Tourism & Hospitality, 07. doi:10.4172/2167-0269.1000394.
Yang, J., Ryan, C., & Zhang, L. (2013). Social conflict in communities impacted by tourism. Tourism Management, 35, 82-93.
Zali, Mohammad Reza (2016) Introduction of Global Entrepreneur Watch, University of Tehran, Faculty of Entrepreneurship, Tehran.