پیش بینی نشست زمین ناشی از حفاری مکانیزه در تونل متروی تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه زمین شناسی محیط زیستسعید حسینی 1 , کورش شهریار 2 , مسعود منجزی 3 , محمدرضا بیطرفان 4
1 - کارشناس ارشد استخراج معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - استاد دانشکده مهندسی معدن،متالوژی و نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 - دانشیار دانشکده معدن دانشگاه تربیت مدرس
4 - کارشناس ارشد معدن شرکت مهندسی سپاسد
کلید واژه: ABAQUS, تونل های کم عمق, نشستهای زمین, مدل سازی سه بعدی, روش تحلیلی, روش تجربی,
چکیده مقاله :
موضوع اصلی تونل سازی در محیط های شهری پیش بینی نشست های زمین در اثر حفر تونل است،که ممکن است موجب آسیب زدن به سازه های سطحی شود.در این مقاله به منظور پیش بینی نشست های سطحی زمین در حین ساخت بخشی از تونل خط 3 متروی تهران که با استفاده از ماشین حفاری EPB(فشار تعادلی زمین)ایجاد میشود،از روش های تجربی،تحلیلی و المان محدود سه بعدی با نرم افزارABAQUS استفاده شده است.نتایج نشان میدهد که مدل المان محدود سه بعدی مقدار نشست سطحی را واقع گرایانه تر پیش بینی می کند و منحنی های نشست سطحی حاصل از روشهای تجربی و تحلیلی نسبت به روش عددی دارای گودی باریک تری است.علاوه راین مقدار نشست سطحی پیش بینی شده با هر سه روش از مقدار مجاز پیشنهادی بیشتر است.
The main issue of tunnelling in urban environment is the prediction of the ground settlements induced by tunnelexcavation, which may cause damage to surface structures. In this paper are used empirical, analytical and threedimensional finite element methods (by ABAQUS program) for the prediction of ground settlements inducedduring tunnel construction using EPB (earth pressure balance) excavation machine in part of the line 3 of Tehransubway. The results indicate that the three-dimensional FEM predicts a more realistic surface settlement value,and settlement profiles from empirical and analytical methods are narrower than numerical one. Moreover, themaximum predicted settlement by three methods is more than its suggested allowable value.